تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مهر 1402 - 6:16
کد خبر : 12593

نرخ بیکاری در دولت سیزدهم روند کاهشی دارد

نرخ بیکاری در دولت سیزدهم روند کاهشی دارد
مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص برخی اظهارنظرها در خصوص وضعیت بیکاری، گفت: بر اساس آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در دولت سیزدهم در بخش‌های عمومی، فارغ‌التحصیلان و زنان روند کاهشی داشته است.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، اخیرا فرشاد مؤمنی از اقتصاددانان کشور در مصاحبه‌ای با برداشت اشتباه از آمار جابجایی شغلی بین بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات بیان کرده که «دولت باید برای بیکاری شرایط فوق‌العاده» اعلام کند؛ این در حالی است که آمارهای مربوط به مرکز آمار ایران حکایت از کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال ارائه دارد.

«طه رمضانی» مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت بیکاری، اظهار کرد: اگر در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم، نگاهی به آمار مرکز آمار ایران داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم در این آمار رسمی که به شکل سالانه و فصلی اعلام می‌شود، نرخ بیکاری در بخش‌های عمومی، فارغ‌التحصیلان و زنان روند کاهشی داشته است.

وی افزود: علاوه بر کاهش نرخ بیکاری، افزایش وضعیت اشتغال را نیز داشته‌ایم. در ۲ سال اخیر و پس از پایان پاندمی کرونا که حوزه کار و اشتغال در تمام کشورها را با مشکل مواجه کرده بود، با اقداماتی که صورت گرفت بازار کار روبه‌رشد بوده است.

رمضانی خاطرنشان کرد: مباحث آماری به‌قدری روشن است و در رسانه‌ها به آن پرداخته شده که هر چه درباره‌شان بگوییم، تکرار مکررات است. آمارهایی که از آن بهره‌برداری می‌کنیم مربوط به مرکز آمار است و اصرار برخی اساتید به ناگوار خواندن وضعیت بیکاری، مربوط به بحران شناختی است که آن‌ها نسبت به فضای اقتصادی کشور دارند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار تأکید کرد: این موضوع که چرا برخی اساتید با اقتصاد ایران بیگانه هستند، جای بررسی فراوان دارد؛ البته جای تعجب هم ندارد، چراکه محتوایی که در دانشگاه‌ها و خصوصاً در بخش علوم‌انسانی به آن پرداخته می‌شود، برای افراد بحران شناختی ایجاد و آنها را دچار از خودبیگانگی می‌کند.

وی درباره این از خودبیگانگی تصریح کرد: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که آمار رسمی به‌صورت شفاف اعداد و ارقام را در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کند، اما آنها وضعیت را به شکلی دیگر و عموماً بحرانی و ناگوار می‌بینند. این نگاه باید اصلاح شود.

رمضانی تأکید کرد: غیر از آمار رسمی، باید بگویم که اشتغال در واقعیت آمار وضعیت بهتری است. باید فکری به حال اساتید حوزه اقتصاد کرد چراکه ذهن دانشجویان در دست آنها است. در این حوزه نیاز به نیروی جوان با ذهن روشن داریم.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار درباره اقدامات وزارت تعاون برای توسعه اشتغال، بیان کرد: کمیته اشتغال مرزی برای ایجاد اشتغال در مناطق مرزی با همکاری تمامی دستگاه‌ها در حال پیگیری است. در بخش دیگر فعالیت‌های مربوط به کمیته ملی اشتغال فارغ‌التحصیلان را در دستور کار داریم و برای پیشبرد آن، عمده ظرفیتی که دستگاه‌ها در حوزه اشتغال داشتند را احصا کردیم تا آن را پررنگ‌تر دنبال کنیم. این مسئله مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.