تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 6:44
کد خبر : 15750

رییس سازمان انرژی اتمی: افزایش کمی و کیفی رادیوداروها را در دستور کار داریم

رییس سازمان انرژی اتمی: افزایش کمی و کیفی رادیوداروها را در دستور کار داریم
رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن تأکید بر ضرورت افزایش کمی و کیفی رادیو داروها گفت: برنامه ما این است که در بخش تشخیصی دقت را و در بخش درمانی اثربخشی را افزایش دهیم.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، محمد اسلامی سه شنبه شب در برنامه گفت‌ وگوی ویژه خبری در خصوص آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور اظهار داشت: تحقیقات رادیوداروها به صورت پیوسته تداوم دارد و افزایش کیفی و کمی آنها را در دستور کار داریم، برنامه ما این است که در بخش تشخیصی دقت را و در بخش درمانی اثربخشی را افزایش دهیم.

وی گفت: سالی یک میلیون نفر در کشور از رادیوداروها استفاده می‌کنند. در حال حاضر حدود ۲۰ رادیودارو در فاز بالینی قرار دارد. سال آینده با حضور رئیس جمهور بزرگترین مرکز رادیو دارو را افتتاح می‌کنیم که در منطقه ما کم نظیر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بحث ۲۰ هزار مگاوات برق را آبان سال ۹۶ رهبری تاکید کردند و باید برای این موضوع سازوکاری را ایجاد می کردیم. در سند راهبردی صنعت هسته‌ای این میزان را هدف گذاری کردیم. در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ هم در تبصره هفت این موضوع قید شده است.

اسلامی افزود: فعالیت‌های نیروگاهی در دنیا پنج رویداد دارد، اولین آن آغاز عملیات نیروگاهی، مرحله دوم آغاز عملیات بتن ریزی است، رویداد سوم سوخت گذاری و چهارم تولید برق و تغذیه شبکه برق و رویداد پنجم از کار انداری نیروگاه است. در موضوع نیروگاه هرمز در مرحله اول قرار داریم و خرداد سال آینده رویداد دوم آن آغاز می‌شود.

وی گفت: نیروگاه‌ بوشهر فاز دو و سوم آن پیش می رود، نیروگاه اول دهمین سال خود را پشت سر گذاشته است و شبکه برق کشور را تامین می‌کند.

اسلامی افزود: سازمان انرژی اتمی پنج برابر می‌شود و برای همین است که نیاز داریم نیروی انسانی خود را تامین کنیم و البته نیاز به دوره‌های آموزشی مختلفی دارد. مرکز آموزشی پژوهشی بین‌الملل را در اصفهان داریم.

وی در خصوص دستاوردهای صنعت هسته‌ای گفت: این دهه فجر همکاران ما دستاوردهای خود را به نقطه بهره برداری رساندند. دستگاه طیف سنجی جدید در صدر اقلامی است که به ما نمی فروشند و در انحصار سه کشور است و جزو لوازمی است که قابلیت اطمینان ازمایشگاه هسته ای را در خصوص غنی سازی می تواند تقویت کند.

اسلامی در خصوص دستاورد طیف سنجی ایرانیوم ادامه داد: به هر کشوری این دستگاه فروخته نمی شود. یک کار متعهدانه با چهارسال کار طاقت فرسا در مجتمع شهید احمدی روشن در نطنز انجام شد. این پدیده بسیار استراتژیک به ثمر آمد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره عملکرد این دستگاه نیز بیان کرد: همواره می خواهیم غنای فناوری را در غنی سازی اندازه گیری کنیم. همچنین برای ایزوتوپ کاربرد دارد و در سایر صنایع مانند پتروشیمی ها نیز این دستگاه استفاده می شود. کار بزرگی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری بود. قیمت آن ۲ میلیون دلار است و به ما نمی فروشند. با کار خلاقانه همکاران توانستند این دستگاه را بسازند.

وی در خصوص سامانه پرتودهی جدید رونمایی شده و استفاده آن نیز گفت: محصولات هر کدام نوعی افت دارند و راه حل خاص باید در نظر گرفته شود.

اسلامی ادامه داد: این بحث سلامت جامعه و اقتصاد ملی است. وقتی پرتودهی می شود ضایعات در محصولات از بین می‌رود. ما این موضوع را با اهتمام ویژه دنبال کردیم. تعداد زیادی سامانه مولد پرتو را در یک شبکه دانش بنیانی ایجاد کردیم.

وی افزود: در این شرایط امروز در مطالعات ما ۱۲ قطب شناسایی و دو نقطه افتتاح شده است. منشا اشعه که کبالت ۶۰ است بسیار برای ما مهم بود. این جزو برنامه های راهبردی ما است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: امیدوارم دو سه ایستگاه کار شده قبل از اخر سال بهره برداری برسد. در بندر عباس یک آفتی به اسم سوسک کله خرطومی وجود دارد. پنج ماه پیش به کاربرد پرتوها ارجاع شد. بچه های ما سامانه ای را طرح کردند که دور تنه خرما قرار می گیرد و با پرتو حشره را از بین می‌برد. امیدواریم در بندرعباس استفاده از این دستگاه اغاز شود و بتوانیم دستگاه را تکثیر کنیم.

اسلامی درباره حوزه پزشکی و فناوری پلاسما عنوان کرد: بحث پلاسما تراپی را برای زخم های بدخیم در نظر داریم. اراده کردیم که پنجاه مرکز سال آینده راه اندازی کنیم و دو کلینیک زخم تاکنون راه اندازی شده است. با وزارت بهداشت مذاکره می‌کنیم تا بتوانیم فرایند گسترش را دنبال کنیم. بحث بعدی در خصوص سرطان است. نتایج بالینی خوبی هم گرفتیم.

وی گفت: از پلاسما در حوزه شیرابه هم استفاده کردیم. روی پساب‌های صنعتی هم کار شده و دو قرارداد در حال مذاکره است. یکی برای شیرابه کلان شهرها و دیگری برای پساب شهرک های صنعتی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: مهمترین ویژگی که اقتصاد دانش بنیان دارد، ایزوتوپ‌های پایدار هستند و ما وارد این عرصه شدیم. در این راستا گام اول ما خودکفا شدن در رادیوداروها بودند.

وی درخصوص صادرات رادیوداروها هم خاطرنشان کرد: تا قبل از کرونا و گسترش تحریم به ۹ کشور صادرات داشتیم ‌و این همچنان به صورت بالقوه وحود دارد و قسمت بالفعل هم دارد. عمر مصرف رادیوداروها کوتاه است. اینکه شعار می‌دهند برای جان انسان‌ها و حقوق بشر اما نوک پیکان تحریم‌های آنها در موضوعات مرتبط با مردم است و اگر این موارد حل شود می‌توان به کشورهای بیشتری صادرات را انجام داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.