تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 7:34
کد خبر : 13821

لزوم وجود قانون برای حضور صنایع آلاینده در کاشت یک میلیارد اصله درخت

لزوم وجود قانون برای حضور صنایع آلاینده در کاشت یک میلیارد اصله درخت
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت که با توجه به میزان تولید کربن و آلایندگی برخی صنایع، وجود قانون مبنی بر حضور صنایع آلاینده در افزایش ترسیب کربن و طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت یک ضرورت است

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، «عباسعلی نوبخت» روز (یکشنبه) در حاشیه پنجاهمین جلسه قرارگاه طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در پاسخ به ایرنا درباره علت عدم همکاری صنایع آلاینده در این طرح مردمی افزود: در بحث تولید کربن و آلایندگی ها در اکثر کشورهای دنیا، شرکت ها و صنایع دو نوع مسوولیت اجتماعی دارند که یکی مسوولیت داوطلبانه و دیگری مسوولیت قانونمند و تکلیفی است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور توضیح‌داد: بر این اساس، در بحث ایجاد فضای سبز و ترسیب کربن این صنایع و شرکت ها تکلیف دارند؛ اما در کشور ما صنایع از یک سو کربن تولید می کنند و از سوی دیگر وظیفه دارند برای افزایش ترسیب یا جذب کربن هزینه کنند که اقدامی انجام نمی دهند و این موضوع به دلیل خلاهای قانونی هنوز در کشور ما جا نیفتاده است.

وی، این مهم را در اکثر کشورهای دنیا تکلیف قانونی دانست و تصریح‌کرد: انتظار می رود که برای دستیابی به این مهم، وزیر صمت که متولی صنایع کشور است ورود پیدا کند و بخواهد که شرکت های آلاینده به کمک منابع طبیعی بیایند و در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت همکاری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه‌کرد: البته برخی بر این باورند که منابع طبیعی باید در قالب اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت زمین واگذار کند که البته این سازمان با کسی تعارف ندارد و چنین چیزی امکان ندارد، زیرا مالکیت اراضی با سازمان منابع طبیعی کشور است اما برای طرح زراعت چوب احاله مدیریت واگذار می شود.

نوبخت تصریح‌کرد: همچنین برای کارهایی که پیرامون احیاء و غنی سازی، اراضی جنگلی و مرتعی است، احاله مدیریت نمی کنیم، بلکه طبق بند ب ماه ۲۹ قانون آن را به شرکت های تعاونی اجازه می دهیم تا در راستای توانمدسازی مردم همکاری داشته باشند.

وی گفت: سازمان منابع طبیعی نهال را در اختیار متقاضیان قرار می دهد تا در عرصه‌ها بکارند، اما صاحبان صنایع پول کاشت و نگهداری ۱۰ سال را بپردازند.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه مشارکت صنایع در پوشش گیاهی و ترسیب کربن اهمیت دارد، یادآوری‌کرد: اگر کنوانسیون تغییر اقلیم در سال ۲۰۳۰ اعلام کند که برخی صنایع آلاینده که تولیدکننده کربن هستند نباید در کشور فعالیت کنند، این صنایع بتوانند با اعلام همکاری در فعالیت های محیط زیستی و منابع طبیعی به کار خود ادامه دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بابت کاشت درخت و ترسیب کربن به صنایع و شرکت ها گواهی ارائه می شود، اظهار داشت: کنوانسیون تغییر اقلیم زمانی که مصوب شد همه کشورها را مکلف کرد که میزان تولید کربنشان را به سطح سال ۱۹۹۸ کاهش بدهند، بنابراین ایران نیز جزو کشورهای عضو کنوانسیون تغییر اقلیم است به‌تبع آن پیمان های کیوتو و پاریس منعقد شد که البته ما در پیمان کیوتو عضویت داریم.

به گزارش ایرنا، پیمان کیوتو (Kyoto Protocol) پیمانی بین‌المللی به منظور کاهش صدور گازهای گلخانه‌ای (که عامل اصلی گرم‌شدن زمین در دهه‌ های اخیر محسوب می‌شود) است. این پیمان که پیمان‌نامه ریو را تکمیل و ترمیم می‌کند در چارچوب سازمان ملل متحد شکل گرفته است.

لزوم وجود قانون برای حضور صنایع آلاینده در کاشت یک میلیارد اصله درخت

وی بر این باور است که بر اساس این کنوانسیون ها و پیمان هایی که به عضویت آنها در آمده ایم، فرایند قانون‌گذاری به استناد ماده ۹ قانون مدنی در مجلس شورای اسلامی به عنوان حقوق داخلی ما تلقی شده است و کشور ما ملزم است که این قوانین را اجرایی کند.

این مقام مسوول اظهار داشت: در همین راستا در سه ماده قانون هوای پاک نیز تصویب شده است که میزان سرانه پوشش گیاهی باید افزایش یابد.

نوبخت گفت: البته کشور ما به دلیل وجود تحریم های ظالمانه، در راستای کاهش تولید کربن دچار مشکلاتی است، زیرا نمی توانیم از فناوری های نوین به خوبی بهره ببریم.

رییس سازمان منابع طبیعی کشور بر این باور است که ترسیب کربن از طریق کاشت درخت یکی از بهترین گزینه ها است تا بتوانیم میزان جذب کربن را افزایش بدهیم و تولید آن را متعادل کنیم.

وی افزود: انتظار می رود مجلس شورای اسلامی به دستگاه ها، شرکت ها و صنایع خصوصی تکلیف کند که در راستای تکالیف بین المللی مشارکت کنند.

این مقام مسوول گفت: در برنامه هفتم توسعه به این موضوع پرداخته نشده است، اما در کارگروهی که بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت شکل گرفت مقرر شد در یکی از بندهای مربوط به فعالیت های بخش امنیت غذایی، میزان افزایش پوشش گیاهی را ارتقا دهند تا از آن بند در راستای تولید یک میلیارد اصله درخت بهره ببریم.

وی ادامه داد: البته در جلساتی با دستگاه ها و صاحبان صنایع که در بحث اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت داشته ایم، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هزینه ۱۰۰ میلیون اصله نهال را برای تولید، انتقال و کاشت تقبل کرد، اما هنوز یک ریال پرداخت نشده است.

به گفته وی، اخیرا هلدینگ گلرنگ نیز خرید دو دستگاه تولید کیسه گلدانی را برعهده گرفته است اما ما برای اجرای طرح مردمی یک میلیارد درخت به کمک همه صنایع، شرکت ها و مردم نیاز داریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.