تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 - 6:17
کد خبر : 14126

بیش از ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز در یک سال اخیر راه‌اندازی شد

بیش از ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز در یک سال اخیر راه‌اندازی شد
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از راه‌اندازی پنج ایستگاه تقویت فشار گاز به‌منظور مدیریت ناترازی گاز کشور در فصول سرد خبر داد

«به گزارش نسیم صبا:رضا نوشادی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره اقدامات انجام‌شده توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برای تقویت پایداری گاز در استان‌های شمال و شمال شرق کشور توضیح داد: ایستگاه تقویت فشار گاز شهید «رفیعی راد» (آرادان) راه‌اندازی شد که ظرفیت انتقال گاز به شمال و شمال شرق را روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌دهد.

وی بیان‌داشت: در این نقطه، ظرفیت انتقال در مقایسه با قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است، همچنین قطعه دوم خط لوله قم- پارچین راه‌اندازی شده است که در نتیجه، شبکه شمال و شمال شرق می‌تواند مستقل از شبکه تهران و البرز فعالیت می‌کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ضمن توضیح درباره خطوط لوله هفتم سراسری گاز، اظهار داشت: قصد داریم از انتهای خط هفتم، بین شمال شرق و جنوب شرق کشور ارتباط برقرار کنیم. طراحی و اجرای این پروژه به صورت عادی به سه سال زمان نیاز دارد، اما ما آن را ۱۸ ماهه تعریف کردیم و تا پایان آبان‌ماه پروژه ۸۲ درصد پیشرفت کرده است. بخشی از این پروژه در دی‌ماه آماده خواهد شد و بخش آخر آن هم اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده راه‌اندازی می‌شود و در اختیار شبکه قرار می‌گیرد.

وی از راه‌اندازی پنج ایستگاه تقویت فشار گاز شهید رفیعی (آرادان)، «دوراهان»، «نورآباد»، «خورموج» و «آب‌پخش» (که یکی دو ماه دیگر آماده می‌شود) در مدت چند ماه به عنوان «اقدامی استثنایی» یاد کرد و گفت: اکنون ۱۰ ایستگاه تقویت فشار گاز همزمان داریم که پنج ایستگاه در یک سال اخیر راه‌اندازی و به مدار تولید آورده شده‌، اما هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده‌ است.

نوشادی با بیان اینکه برخلاف سال‌های قبل، در یک سال گذشته هیچ حادثه منجر به فوتی در پروژه‌های این شرکت رخ نداده است، گفت: ایمنی یک فرهنگ است. عوامل خطرزا را شناسایی و گلوگاه‌ها را مدیریت می‌کنیم تا حوادث را کاهش دهیم.

۵ ایستگاه تقویت فشار گاز در یک سال اخیر راه‌اندازی شد

پروژه هوشمندسازی؛ راهی برای مدیریت ناترازی گاز

وی با بیان اینکه «ناترازی» ۲ وجه تولید و مصرف دارد، افزود: به‌منظور مدیریت ناترازی گاز برای وجه مصرف، پروژه هوشمندسازی را آغاز کردیم و طراحی فنی آن به اتمام رسیده است. اکنون در حال دریافت مجوزهای پدافند و غیره هستیم تا در مناقصه شرکت کنیم و ۶ پایلوت (نمونه) انجام دهیم و به سمتی برویم که روی مصرف اِعمال مدیریت کنیم؛ البته لازم است که مجوزهای تنظیم‌گری به ما داده شود و باید سازوکارهای فنی را با سازوکارهای قیمتی تلفیق کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با انتقاد از تحویل گاز با بهای ناچیز به بخش تجاری، صنایع و مشترکان مرفه، اظهار داشت: با این کار، طرح‌های بهینه‌سازی توجیه اقتصادی خود را از دست داده‌اند. با گاز ارزان حتی تعویض پنجره‌های فلزی و تک‌جداره و جایگزین کردن آن‌ها با پنجره‌های دوجداره که باعث کاهش مصرف گاز در ساختمان‌ها می‌شود، اقدامی غیراقتصادی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: باید قیمت انرژی را برای صنایع درآمدزا که محاسبات امکان‌سنجی و اقتصادی دقیق در آن‌ها وجود دارد، افزایش دهیم، زیرا اگر قیمت انرژی افزایش یابد طرح‌های بهینه‌سازی توجیه اقتصادی پیدا می‌کند.

نوشادی در توضیح وجه دیگر ناترازی یعنی «تولید»، بیان‌داشت: برای رفع ناترازی باید افزایش تولید هم داشته باشیم که نیازمند سرمایه‌گذاری است، ضمن اینکه باید دندان لق سرمایه‌گذاری خارجی را در شرایط تحریم بِکَنیم.

وی افزود: معتقدیم بازارهای رقیب، موازی و جایگزین زیادی وجود دارد و چنان بازدهی بالایی دارد که سرمایه آن‌ها به سمت نفت و گاز نخواهد آمد؛ بنابراین بهتر است دولت خودش آستین بالا بزند و چند دهه بی‌توجهی و بی‌مهری به بودجه صنعت نفت، اصلاح شود.

۵ ایستگاه تقویت فشار گاز در یک سال اخیر راه‌اندازی شد

ذخیره‌سازی گاز یک ضرورت است

نوشادی درباره «ذخیره‌سازی» گاز گفت: ذخیره‌سازی گاز در دنیا یک تجارت است؛ بعضی از شرکت‌ها گاز را در فصل گرم که ارزان است می‌خرند و در فصل سرد که گران است می‌فروشند. هلند ۴۰ درصد گاز مصرفی فصل سرد خود را از محل ذخیره‌سازی تأمین می‌کند، همچنین ۱۹ درصد گاز روسیه و ۱۶ درصد گاز امریکا، از محل ذخیره‌سازی تأمین می‌شود؛ اما ایران ۱.۵ درصد گاز تولیدی خود را ذخیره می‌کند.

وی ضمن اشاره به مشکلات مالی طرح ذخیره‌سازی «شوریجه» اظهار داشت: طرح ذخیره‌سازی گاز در سراجه را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم، همچنین قرار است سال آینده طرح ذخیره‌سازی «نصرآباد» کاشان را فعال کنیم که در حال حاضر مراحل مطالعه و طراحی آن تمام و مناقصه آن آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با انتقاد از ثابت ماندن قیمت انرژی، گفت: قیمت همه‌چیز با تورم افزایش می‌یابد، اما قیمت انرژی تغییر نمی‌کند. دولت فولاد، سیمان و پتروشیمی را واگذار کرده است و هرکدام از این‌ها سهامداران خود را دارند، اما رسانه‌ها برای منکوب کردن دولت بسیج شده‌اند که انرژی را ارزان نگه دارند و من معتقدم در اینجا اصلاً موضوع رعایت حال مردم مطرح نیست و تا زمانی که موتور اصلی که تنظیم سازوکار قیمتی است اصلاح نشود راه به جایی نخواهیم برد.

وی، قرارداد ترکمنستان با عراق برای فروش گاز را بسیار مهم دانست و گفت: به طور قطع بخشی جدی از جورچین این معامله، ایران است، زیرا ترکمنستان منطقه‌ای قفل‌شده است و به آب‌های آزاد دسترسی ندارد. لوله‌ای هم بین ترکمنستان و عراق از لحاظ شبکه وجود ندارد و چاره‌ای نیست غیر از اینکه انتقال گاز از طریق ایران اتفاق بیفتد. این مذاکرات در جریان است و هر وقت نهایی شود مسوولان امر اطلاع‌رسانی می‌کنند.

۵ ایستگاه تقویت فشار گاز در یک سال اخیر راه‌اندازی شد

نوشادی درباره داخلی‌سازی کمپرسورها، گفت: برای ذخیره‌سازی گاز در مخازن زیرزمینی، کمپرسورهایی لازم داریم که به دلیل فشاری که تأمین می‌کنند عظمتشان سه برابر کمپرسورهای عادی است. گفته می‌شد که نمی‌توانیم ذخیره‌سازی را در شرایط تحریم انجام دهیم زیرا کمپرسور و تأسیسات تزریق گاز نداریم؛ بنابراین به سوی داخلی‌سازی کمپرسور حرکت کردیم و پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از «داخلی‌سازی سامانه‌های کنترل» به عنوان یک حرکت اقتصادی بزرگ یاد کرد که همه صنعت نفت را در برمی‌گیرد و سرریز آن برای بخش‌های نیرو و کشاورزی نیز استفاده می‌شود و گفت: این اقدام سطح تهدیدات امنیتی در حوزه سایبری را بسیار کاهش می‌دهد.

وی با ابراز امیدواری برای راه‌اندازی چند واحد از فاز ۲ پالایشگاه ایلام تا پایان سال جاری، آن را در تولید گاز و کمک به رفع ناترازی مؤثر دانست و گفت: پالایشگاه ایلام نخستین پالایشگاه گازی است که سامانه کنترل آن ایرانی خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.