تاریخ انتشار : دوشنبه 4 دی 1402 - 6:21
کد خبر : 14682

کرمان جز استان‌های پاک در زمینه آنفلوآنزای پرندگان است

کرمان جز استان‌های پاک در زمینه آنفلوآنزای پرندگان است
- سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: در حال حاضر استان کرمان جزء استان‌های پاک در زمینه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، صدیقه کاظمی نیا صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک بین پرنده و انسان است.

وی افزود: آنفلوآنزا از پرندگان به انسان و از انسان به پرندگان همچنین از انسان به انسان قابل انتقال است که حساسیت این موضوع را دو چندان می‌کند.

کاظمی نیا با یادآوری اینکه این بیماری مهم و خطرناک می‌تواند اقتصاد ملی را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: در صورت رخداد این بیماری شاهد مشکلات بهداشتی و اجتماعی فراگیر در استان کرمان خواهیم بود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان سپس به تشریح اقدامات لازم جهت پیشگیری از ورود آنفلوانزای پرندگان به استان پرداخت و افزود: در حال حاضر استان کرمان جز استان‌های پاک در بحث آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی تاکید کرد: این اداره کل با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از هفت سال پیش مانع از ورود این بیماری به استان کرمان شده است.

کاظمی نیا ادامه داد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جنبه‌های مختلف اقتصادی و بهداشتی دارای اهمیت ویژه می‌باشد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان در ادامه از انجام مراقبت‌های فعال و غیر فعال این بیماری در واحدهای پرورشی طیور استان خبر داد.

وی افزود: در استان کرمان دارای چرخه نسبتاً کامل پرورش طیور هستیم (مرغ اجداد، مادرگوشتی، نیمچه گوشتی و تخمگذار تجاری)، ضمن اینکه واحدهای پرورش سایر ماکیان از جمله بوقلمون، شترمرغ و … را نیز دراستان داریم.

کاظمی نیا تاکید کرد: حفظ بهداشت و سلامت جامعه اولویت اصلی دامپزشکی به شمار می‌رود.

وی گفت: کنترل و پایش تالاب‌ها و حیات وحش و بازدید و مراقبت از روستاهای مجاور این تالاب‌ها و آبگیرها و انجام پایش های دوره‌ای این بیماری در این مناطق با همکاری ادارات محیط زیست شهرستان‌ها بطور مستمر انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان افزود: اقدامات یاد شده، نمونه برداری‌ها و پایش های صورت گرفته از این مناطق در آزمایشگاه مرجع این اداره کل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کاظمی نیا همچنین بیان کرد: کارشناسان مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های طیور ادارات دامپزشکی شهرستان‌های استان نیز به بازدید از مراکز عرضه و فروش پرندگان زینتی و … می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه همکاران ما راهکارهای لازم را به این مراکز ارائه می‌دهند، گفت: به منظور تشدید قرنطینه و کنترل جابجایی طیور زنده با نیروی انتظامی جهت کنترل مبادی ورودی و خروجی استان هماهنگ شده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان تاکید کرد: با تمامی دوره گردانان فروش پرندگان در سطح استان ضمن هماهنگی با مقامات قضائی، برخورد قاطع انجام می‌شود.

کاظمی نیا بیان کرد: تاکنون با موارد دوره گرد و فروش پرندگان در سطح میادین و بازارچه‌ها در شهرها و روستاها برخورد شده است.

وی همچنین از ساماندهی حمل و نقل کود مرغی به استان به منظور پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان خبر داد.

کاظمی نیا افزود: کلاس‌های آموزشی و مانورهای آنفلوآنزا جهت تمرین و آماده سازی پرسنل در مواجه با رخداد بیماری برگزار شده است.

وی با اشاره به تشدید قرنطینه و کنترل جابجایی طیور زنده در کشتارگاه‌های طیور استان کرمان، تصریح کرد: مسئولین فنی مستقر در ۱۳ کشتارگاه صنعتی طیور موجود در استان بر ورود مرغ از سایر استان‌ها نظارت می‌کنند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان تشکیل جلسات توجیهی با اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مرغداران استان و نیز تشکیل کلاس‌های آموزشی با مرغداران و ذینفعان صنعت طیور را از دیگر اقدامات این اداره کل عنوان کرد.

کاظمی نیا در پایان افزود: همچنین برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان بروشورهای آموزشی متعدد جهت آموزش و اطلاع رسانی این بیماری تهیه، چاپ و توزیع شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.