تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 - 6:53
کد خبر : 16197

چشم‌انداز نزولی تورم با افت تورم تولید به کانال ۲۰ درصد

چشم‌انداز نزولی تورم با افت تورم تولید به کانال ۲۰ درصد
پس از آنکه مشخص شد تورم ماهانه مصرف‌کننده در بهمن با ثبت رقم ۱.۴ درصد به کمترین رقم ۳۳ ماه اخیر رسیده، مرکز آمار و بانک مرکزی از کاهش چشمگیر تورم تولید خبر دادند؛ موضوعی که در ادبیات رایج علم اقتصاد، نشان دهنده کاهش تورم طی ماه‌های آتی در بخش مصرف‌کننده است.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، نیمه نخست اسفند مصادف شد با موج انتشار آمارهای مثبت از کاهش تورم در بخش تولید و مصرف. ابتدا این مرکز آمار بود که در سومین روز اسفند از کاهش تورم ماهانه مصرف‌کننده به ۱.۴ درصد در بهمن خبر داد که کمترین رقم در ۳۳ ماه اخیر بود. طبق اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه هم در این ماه به ۳۵.۸ درصد کاهش یافت.

مرکز آمار پس از این، جزئیات تورم تولید در فصل پاییز ۱۴۰۲ را هم منتشر کرد. طبق این گزارش، تورم فصلی تولید در پاییز ۱۴۰۲ با ثبت عدد ۶.۳ درصد به کمترین رقم در ۷ فصل اخیر رسیده است.

آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد از ابتدای ۹۹ به این سو، تنها در یک فصل یعنی زمستان ۱۴۰۰ تورم فصلی تولیدکننده با ثبت عدد ۴.۹ درصد، کمتر از تورم پاییز ۱۴۰۲ بوده است.

درست یک روز پس از اینکه مرکز آمار از کاهش تورم تولید خبر داد، دیگر نهاد آماری هم این موضوع را تایید کرد. پنجشنبه ۱۰ اسفند بانک مرکزی از کاهش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده به ۲۸ درصد در پایان بهمن خبر داد. همچنین تورم ماهانه تولید در این ماه ۱.۲ درصد بود. این رقم در حالی ثبت شد که در بهار سال ۱۴۰۰ مصادف با آخرین ماه‌های دولت قبل، تورم تولید از مرز ۱۰۰ درصد هم عبور کرده و سه رقمی شده بود. مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد تورم تولید به یک چهارم رکورد دولت قبل در بهار ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

چشم‌انداز نزولی تورم با افت تورم تولید به کانال ۲۰ درصد

این اولین بار پس از گذشت ۴۴ ماه بود که تورم تولیدکننده در کانال ۲۰ درصد قرار گرفت.

در ادبیات رایج علم اقتصاد، از تورم تولید به عنوان تورم پیش نگر برای مصرف کننده یاد می‌شود. چرا هرگونه تغییر در تورم تولیدکننده، پس از مدتی وقفه و ورود کالای تولید شده به بازار مصرف، به مصرف کننده منتقل می‌شود. در نتیجه این سازوکار، کاهش یا افزایش تورم در بخش تولید، چشم اندازی از روند پیش روی تورم مصرف کننده در ماه‌های آتی ارائه می‌دهد. با این وصف، کاهش چشمگیر تورم تولید و رسیدن آن به کانال ۲۰ درصد، چشم انداز تورم مصرف کننده را نزولی ترسیم می‌کند. این ارقام به وضوح نشان می‌دهد فشار تورم در بخش عرضه کالا و خدمات کاهش یافته و نوید کاهش فشار تورم در ماه‌های آتی در بخش مصرف را می‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.