تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1402 - 6:53
کد خبر : 15035

ورودی آب به سدهای کشور منفی شد

ورودی آب به سدهای کشور منفی شد
وضعیت نامطلوب بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) سبب شد برای نخستین‌بار ورودی آب سدهای کشور منفی شود.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، پیش‌بینی‌های انجام شده برای پاییزی پربارش و به دنبال آن زمستانی دارای بارش مطلوب تا به امروز محقق نشد. به طوری که بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به دوره بلندمدت روبه‌رو شد.

روز گذشته «فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب کشور گفته بود ۲ سامانه بارشی پیش‌رو کسری ناشی از کم‌بارشی‌های پاییز را جبران نمی‌کند و سامانه‌های یاد شده در مقایسه با سامانه‌های بارشی مورد انتظار در فصل زمستان، قوی نیستند و احتمالاً به‌جز چند استان، سهم بارشی جدی برای سایر استان‌های کشور مطرح نیست.

براین‌اساس و طبق آمار تازه‌ای که مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور منتشر کرده است، ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری برای نخستین‌بار منفی شد.

امسال و از ابتدای مهرماه پنج میلیارد و ۲۷۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای کشور شده است. این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدها شده بود که رشد منفی سه درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۲۱ درصدی خروجی آب از سدها

در همین مدت، میزان آب خروجی از سدها برای مصارف مختلف از رشد ۲۱ درصدی برخوردار شده است که به معنای بروز ناترازی در آب ورودی و خروجی و احتمال افزایش مشکلات آبی است.

امسال و از ابتدای مهرماه ۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون مترمکعب آب از سدها برای مصارف مختلف خارج شده است. سال گذشته و در همین بازه زمانی پنج میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب آب از سدها خارج شده بوده که امسال ۲۱ درصد بیشتر شده است.

حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ دی، ۲۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب شده است. سال گذشته و در همین بازه زمانی حجم آب موجود در سدها ۱۸ میلیارد و ۸۱۰ میلیون مترمکعب بوده که رشد هفت درصدی دارد. درعین‌حال همچنان ۶۰ درصد حجم سدهای کشور خالی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.