تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 آذر 1402 - 7:00
کد خبر : 14281

همکاری ۱۵ ساله ایران و سوریه در دولت سیزدهم به سرانجام می‌رسد

همکاری ۱۵ ساله ایران و سوریه در دولت سیزدهم به سرانجام می‌رسد
وزیر راه و شهرسازی گفت که در ۱۵ سال گذشته فقط در مذاکرات رسمی به همکاری دو کشور اشاره می‌شد، در حالی که در چند ماه گذشته توافقات دو کشور رنگ و بوی اجرایی به خود گرفته است

به گزارش نسیم صبا از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» امروز (چهارشنبه) در حاشیه دیدار با «محمد سامرالخلیلی» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه افزود: جلسه با مقام‌های هیات سوری بعد از چهار ماه امروز در تهران تکرار شده و این دیدار در پی توافقاتی است که در سفر رییس‌جمهور به سوریه انجام شد.

رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه ادامه‌داد: در این چند ماه با تلاشی که در دو کشور وجود داشت بسیاری از توافقات اجرایی شد. اکنون بخشی از توافقات نهایی شده، بخشی از توافقات در شرف نهایی شدن و بخشی از توافقات نیز در مرحله نهایی و آغاز فعالیت‌های اجرایی قرار دارد.

بذرپاش توضیح‌داد: تاسیس بانک مشترک در سوریه نهایی شده و انجام آن روزهای آینده آغاز می‌شود. همچنین بیمه مشترکی که در سفر رییس‌جمهور توافق شد، نهایی شده است و اکنون هم شرکت بیمه ایرانی و هم شرکت بیمه سوریه، کار مشترک را آغاز می‌کنند و به‌زودی فعالیت‌های بیمه‌ای و صدور بیمه‌نامه‌ها فعال خواهد شد.

تعرفه ترجیحی ۸۸ قلم کالا به صفر می‌رسد

وی، تعرفه ترجیحی و به صفر رساندن بسیاری از تعرفه‌های تجارت بین کالاهای دو کشور برای ۸۸ قلم کالا از دیگر توافقات عنوان کرد و گفت: این توافق بین ایران و سوریه نهایی و تعرفه ترجیحی به گمرکات دو کشور ابلاغ شد و از روزهای آینده عملیات گمرکی آغاز خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری دو کشور مراحل پایانی خود را طی می‌کند. مکان‌هایی که ایران باید برای ساخت منطقه آزاد پیشنهاد می‌کرد اعلام شده و در حال حاضر منتظر پاسخ هستیم. در این زمینه، موافقت‌های اصولی انجام شده و در چند ماه آینده مراسم افتتاح منطقه آزاد مشترک ایران و سوریه برگزار خواهد شد.

بذرپاش خاطرنشان‌کرد: تسهیل فعالیت‌های گمرکی دو کشور نیز مراحل نهایی را طی می‌کند و مشکلات ایران و سوریه در رابطه با گمرک اعلام شده است.

وی از دیگر موضوعات مورد توافق دو کشور را موضوع زوار و گردشگران عنوان کرد و افزود: درباره سفر زوار و گردشگران ایرانی به سوریه توافق شده و مقرر شد تا پروازهای اختصاصی به این کار اختصاص یابد. عملیات اعزام زوار و چندین مرحله تردد زوار نیز انجام شده که این کار با هدف توسعه گردشگری دو کشور است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: رژیم صهیونیستی می‌خواهد امنیت را بگیرد و اجازه ندهد تا این کار انجام شود اما همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار می‌بندیم.

هدف‌گذاری اعزام ۵۰ هزار زائر به سوریه در سال آینده

بذرپاش تصریح کرد: هدف‌گذاری کرده‌ایم تا در یک سال آینده به عدد ۵۰ هزار زائر برسیم. هم‌اکنون یکی از شرکت‌های هواپیمایی مسوول این کار شده و چندین اعزام نیز انجام شده است.

وی از دیگر موضوعات مورد توافق را فعالیت‌های مرتبط با انرژی و برق برشمرد و گفت: شرکت‌های ایرانی توافق کردند تا هم در موضوع تعمیرات و هم احداث نیروگاه در سوریه فعال شوند و این موضوع در مراحل نهایی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به‌زودی جمهوری اسلامی ایران میزبان نخست‌وزیر سوریه است، گفت: کمیته عالی همکاری‌های مشترک برگزار خواهد شد تا بتوانیم جمع‌بندی بهتر و مناسب تری از فعالیت دو کشور داشته باشیم.

بذرپاش با بیان اینکه به اذعان وی و همتایش توافقاتی که در این چند ماه به مرحله اجرایی رسیده بی‌سابقه بوده است، ابراز امیدواری کرد تا اجلاس بتواند گام بلندتری در توسعه روابط دو کشور بردارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.