تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آذر 1401 - 7:56
کد خبر : 6206

برنامه‌ دولت برای کاهش ۵۰ درصدی خسارات سیل

برنامه‌ دولت برای کاهش ۵۰ درصدی خسارات سیل
وزیر نیرو ضمن پیشنهاد ارائه برنامه مشترک «ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها» به دولت گفت: این برنامه می‌تواند ۴۰ تا ۵۰ درصد از خسارات سیل‌ها را کاهش دهد.

به گزارش نسیم صبا ازمهر به نقل از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان امروز در جلسه امور آب وزارت نیرو که با حضور محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، پیشگیری را مهمترین و اصلی‌ترین رکن کاهش میزان خسارات حوادث طبیعی برشمرد و گفت: سازمان مدیریت بحران تأسیس شده است تا بحران را مدیریت کند، اما بهترین روش مدیریت بحران، پیشگیری است.

وزیر نیرو افزود: در این زمینه در سال گذشته چند نمونه موفق را شاهد بودیم که خوشبختانه نتیجه‌بخش بود و با اثرات مثبتی همراه شد؛ پیشگیری در استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان و انجام پیش‌بینی‌ها و اقدامات لازم پیش از وقوع سیل در طول ماه‌های گذشته موجب شد تا خسارات ناشی از آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد، در غیر این صورت بی‌تردید خسارات جبران ناپذیری به کشور تحمیل می‌شد.

وی در ادامه با اشاره به تبیین اقدامات پیشگیرانه اظهار کرد: لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها از جمله این اقدامات است. هم‌اکنون حدود ۱۷۰ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد، اما گلوگاه‌ها و نقاط حادثه‌خیز بین ۲ تا ۳ هزار کیلومتر را شامل می‌شود، چنانچه تجهیزات و امکانات کشور در زمان ممکن و پیش از وقوع حادثه طبیعی به کار گرفته شود بی‌تردید شاهد کاهش هزینه‌ها برای برطرف کردن مشکلات و چالش‌های پس از بروز بحران خواهیم شد.

وی با بیان اینکه می‌توان از امکانات موجود برای لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها استفاده کرد، گفت: در این صورت لازم نیست سالانه حدود ۳ هزار کیلومتر گلوگاه رودخانه‌ای لایروبی شود، بلکه با ساماندهی ۷۰۰ کیلومتر به صورت سالانه می‌توان انتظار داشت که پس از حدود ۳ سال به نقطه استاندارد و قابل قبولی برسیم.

پیشنهاد ارائه برنامه «ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها» به دولت

محرابیان تاکید کرد: لازم است این مهم با عنوان «برنامه ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها» تقدیم دولت شود؛ چراکه می‌تواند ۴۰ تا ۵۰ درصد از خسارات سیل را کاهش دهد.

وزیر نیرو، ساماندهی سازه‌های تقاطعی بر پهنه سیلاب را مسئله دیگری در کاهش خسارات ناشی از وقوع سیل برشمرد و افزود: در این زمینه آمارها حاکی از وجود ۸۳۰۰ سازه تقاطعی است که ساماندهی آن نیازمند برنامه‌ریزی ملی است، که باید ابتدا موارد شناسایی و پس از اولویت‌بندی ساماندهی شوند.

به گفته وی، وزارت نیرو در مواجهه با سیلاب در کنار بهره‌مندی از تجربه‌های گذشته از دانشی که طی این سال‌ها کسب شده، اقدامات را در دستورکار قرار می‌دهد.

محرابیان در این زمینه یادآور شد: در مرحله نخست، پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گیرد و برنامه‌ریزی‌های مختلف برای پیشبرد اقدامات پیش از وقوع، حین و پس از سیل انجام می‌شود.

وی یادآور شد: سیل سال ۱۳۹۸ خسارت مالی و جانی فراوانی را به کشور وارد کرد و موجب عقب‌ماندگی در پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی شد.

وی سازمان هواشناسی را به عنوان مرجع اصلی اعلام پیش‌بینی‌ها و صدور اخطارهای هواشناسی اعلام کرد و گفت: موقعیت قانونی پیش‌بینی‌های وضعیت جوی برعهده سازمان هواشناسی است و لازم است در این باره اقدامات تخصصی و علمی‌تری صورت گیرد تا در نهایت تحلیل دقیق، درست و کاربردی ارائه شود.

محرابیان طرح جامع کنترل سیلاب، دستورالعمل ماده ۱۴، مدیریت خشکسالی و مواردی از این دست را از جمله وظایف این وزارتخانه عنوان کرد و بیان داشت: در این زمینه در تلاش هستیم با بهره‌مندی از پتانسیل و ظرفیت سازمان مدیریت بحران کشور از ورود خسارات به بخش‌های مختلف کشور در زمان وقوع سیل پیشگیری کنیم.

قدردانی از عملکرد وزارت نیرو در مدیریت آب

در ادامه محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن قدردانی از عملکرد وزارت نیرو در مدیریت آب در استان‌هایی نظیر کهگیلویه و بویراحمد، گفت: بر اساس تغییرات جوی و اقلیمی، جهان در ۶ سال آینده با کاهش مواد غذایی روبرو خواهد شد، از این رو لازم است به مسئله آب نگاه جدی شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون به طور روزانه شاهد انتشار میلیون‌ها تن گازهای گلخانه‌ای هستیم و هر چند سال، یک درجه سطح زمین نسبت به گذشته گرم‌تر می‌شود.

نامی ادامه داد: از ۶۴ مورد بحران یا مخاطره طبیعی در جهان همه موارد در ایران رخ داده است، اما مهم‌ترین آن‌ها را سیلاب، زلزله و آتش‌سوزی تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: عدم اجرای آمایش ملی یا آمایش سرزمین که در ایران ۶۱ سال سابقه دارد و اقدامی هم درباره آن انجام نشده کار وزارت نیرو را سخت‌تر کرده است. بر اساس آمایش سرزمین برقراری نسبت منظم بین انسان، فعالیت و فضا اهمیت دارد، این در حالی است که هم اکنون نه تنها نزدیک به این نسبت منظم نیستیم بلکه از آن فاصله زیادی داریم.

نامی گفت: هم‌اکنون بسیاری از کشورها طرح آمایش ملی را اجرایی کرده‌اند، چین آخرین کشوری بود که در این زمینه اقدام کرد. آمایش ملی این کشور ۴۵ پیوست داشت که مهمترین آن مربوط به آب و رودخانه‌ها می‌شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تهیه اطلس مخاطراتی، خاطرنشان کرد: یکی از سرمایه‌های بزرگ وزارت نیرو داشتن نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص است که می‌توان از این پتانسیل در زمینه تهیه اطلس مخاطراتی رودخانه‌ها بهره گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.