تاریخ انتشار : دوشنبه 11 دی 1402 - 6:19
کد خبر : 14884

تصویب ۹ هزار میلیارد تومان طرح پدافند غیرعامل در قطب تولید گاز ایران

تصویب ۹ هزار میلیارد تومان طرح پدافند غیرعامل در قطب تولید گاز ایران
معاون وزیر نفت از تصویب بیش از ۹ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: وجوه مصوب، در زمینه پدافند غیرعامل در منطقه عملیاتی "شهید رئیسعلی دلواری" (منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس) هزینه می‌شود.

به گزارش نسیم صبا از شرکت ملی نفت ایران، “محسن خجسته‌مهر” امروز (یکشنبه) در آیین امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری در خصوص طرح «پدافند غیرعامل در منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری» که با حضور سردار “غلامرضا جلالی” رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و “وحید زیدی‌فرد” معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت، در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد، افزود: عسلویه قطب تولید ثروت و گاز کشور است و از این نظر جایگاهی ویژه‌ در طرح‌ها و برنامه‌های کشور در اختیار دارد.

وی به اهمیت راهبردهای مبتنی بر پدافند غیرعامل در صنعت نفت کشور اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند پدافند غیرعامل تنها نیازمند برخی تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، این در حالی است که پیاده‌سازی این راهبرد بیش از هر چیزی مبتنی بر تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه همه طرح‌های اجرایی در سطح شرکت ملی نفت ایران در زمره طرح‌های پراهمیت و هزینه‌بر است، گفت: درآمدزایی و اتکا به مقوله برنامه‌ریزی از ویژگی‌های اصلی طرح‌ها و پروژه‌های این شرکت است.

خجسته‌مهر پدافند غیرعامل را پیشانی فعالیت‌های صنعت نفت خواند و گفت: رعایت الزامات تاب‌آوری در صنعت نفت از وجوه اصلی اقتصاد مقاومتی و رمز موفقیت در برابر فشارهای خارجی است.

سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد دلاری در عسلویه

وی با اشاره به نقش راهبردی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در تأمین امنیت انرژی کشور تصریح کرد: تاکنون حدود ۹۰ میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، در حالی که طی دو سال اول استقرار دولت سیزدهم، افزون بر ۵.۵ میلیارد دلار قرارداد نهایی شده، یا طرح و پروژه نیمه‌تمام را در این منطقه به انجام رسانده‌ایم که رقم قابل‌توجهی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه این حجم از سرمایه‌گذاری نیاز مبرمی به صیانت و تحقق پدافند غیرعامل دارد، گفت: برای استمرار تولید در منطقه عسلویه لازم است این منطقه به یک منطقه روزآمد و مدرن تبدیل شود، بنابراین هر هزینه‌ای که در این حوزه انجام شود به‌منزله سرمایه‌گذاری خواهد بود.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه قصد داریم عسلویه را به منطقه نمونه در حوزه خلیج فارس بدل کنیم، گفت: هرگونه سرمایه‌گذاری با رعایت کامل الزام‌های قانونی و پدافند غیرعامل انجام خواهد شد و هر شرکتی که بخواهد در حوزه جغرافیایی این منطقه در صنعت نفت مشغول به کار شود، باید خود را ملزم به رعایت اصول پدافند غیرعامل بداند.

وی با تأکید بر نقش راهبردی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در تحقق راهبردهای صنعت نفت کشورمان یادآور شد: حدود ۵۰ درصد ذخایر گازی و ۷۰ درصد تولید گاز کشورمان (افزون بر ۷۰۰ میلیون مترمکعب) از میدان مشترک پارس جنوبی تأمین می‌شود که نقش بی‌بدیلی در تأمین گاز کشور دارد.

معاون وزیر نفت همچنین از تمرکز حدود ۷ درصد از ذخایر گازی جهان در این میدان مشترک یاد کرد و افزود: در این منطقه ۳۷ سکوی گازی و ۱۴ پالایشگاه مهم وجود دارد و نماد ثروت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور است.

خجسته‌مهر اضافه کرد: سکوهای متعدد نفتی و گازی در منطقه خلیج فارس وجود دارد که نیازمند صیانت و رعایت الزامات تاب‌آوری است و درمجموع حدود ۸۵ هزار نفر نیز به‌صورت مستقیم در عسلویه مشغول فعالیت هستند.

وی از اجرای طرح‌های مربوط به فشارافزایی پارس جنوبی به‌عنوان عسلویه دوم یاد کرد و گفت: به‌زودی خبرهای خوبی درباره اجرای این ابرطرح راهبردی، رسانه‌ای خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از اجرای این طرح به‌منزله یکی از الزام‌های جدی پدافند غیرعامل نام برد و اضافه کرد: اجرای این طرح می‌تواند تا ۱۰۰ تریلیون فوت مکعب به ذخایر گازی کشورمان اضافه کند.

خجسته‌مهر یادآور شد: اجرای طرح فشارافزایی در قالب ۴ هاب صورت می‌گیرد و مقرر شده است در آن از تمام ظرفیت پیمانکاران ایرانی واجد شرایط استفاده شود.

تصویب ۹ هزار میلیارد تومان پروژه، برای تحکیم نظام پدافند غیرعامل در منطقه ویژه

وی همچنین از تصویب ۹ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: وجوه مصوب در زمینه توسعه پدافند غیرعامل در منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری هزینه خواهد شد.

معاون وزیر نفت یادآور شد: مطالعات اولیه تمامی این طرح‌ها به انجام رسیده و به مرور وارد فاز اجرایی خواهند شد.

خجسته‌مهر در ادامه با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران هیچ مضایقه‌ای در خصوص اجرای طرح پدافندی شهید رئیسعلی دلواری نخواهد داشت، تأکید کرد: تمامی واحدها و زیرساخت‌های مرتبط با این طرح در مجموعه شرکت ملی نفت ایران باید در اجرای این طرح مشارکت کنند و هیچ‌گونه کوتاهی در این باره پذیرفته نیست.

تحقق ابرطرح‌هایی با سمت و سوی پدافند غیرعامل

وی با تأکید دوباره بر نقش راهبردی پدافند غیرعامل در تولید پایدار فعالیت‌های بالادستی صنعت نفت گفت: استمرار تولید، تنها در سایه استقرار الزام‌های پدافند غیرعامل امکان‌پذیر است و این موضوع عامل اصلی در کاهش آسیب‌پذیری در مقابل تحریم‌هاست.

معاون وزیر نفت از به ثمر رساندن طرح پالایشگاه فاز ۱۴ به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار، به‌عنوان یکی از طرح‌های دولت سیزدهم در حوزه پدافند غیرعامل نام برد و افزود: با تکمیل این طرح ضمن اینکه حدود ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شد، حدود ۳.۵ میلیارد دلار به حجم درآمدزایی کشور اضافه شده است که از فروش محصولاتی همچون تولید سالانه یک میلیون تن اتان، یک میلیون تن گاز مایع، حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز سبک شیرین و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی حاصل شده است.

به گفته خجسته‌مهر، این طرح در راستای مصونیت در تولید مستمر گاز اجرایی شده و با توجه به اهمیت تأمین گاز در کشور، گام بلندی در مسیر مدیریت پدافند غیرعامل به‌شمار می‌آید.

وی در ادامه به بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌عنوان یکی دیگر از دستاوردهای قابل توجه در حوزه پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح از مفاخر تحقق اقتدار اقتصادی است که به‌نوبه خود از مؤلفه‌های اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اهمیت اجرای این پروژه پس از تأخیری ۲۰ ساله در دولت سیزدهم گفت: در فاز ۱۱ از منظر مهندسی و عملیاتی اقدام‌هایی صورت گرفت که در دنیا بی‌سابقه بود، اما مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به دلیل اهمیت اجرای این طرح، آن را در برنامه قرار داده و با موفقیت به سرانجام رساندند.

خجسته‌مهر درباره اهمیت این پروژه یادآور شد: شخص رئیس‌جمهور نیز در سخنانی بر اهمیت این طرح راهبردی تأکید کرده و آن را دستاوردی دانسته‌اند که به تنهایی برای سرآمدی صنعت نفت کفایت می‌کند.

وی به نهایی‌سازی قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی و قرارداد مربوط به حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در میدان مشترک پارس جنوبی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: این اقدام‌ها نیز در دولت سیزدهم و با هدف تاب‌آوری صنعت نفت در حوزه پدافند غیرعامل اجرایی شده است.

بنابراین گزارش، حضور در نشست پدافند غیرعامل منطقه ویژه و بازدید از تأسیسات منطقه، از برنامه‌های سفر رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به منطقه ویژه پارس است.

در این سفر همچنین مقرر شد در نشستی مشترک با حضور محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، وضع تولید گاز در زمستان امسال بررسی شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.