تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 بهمن 1402 - 6:42
کد خبر : 15421

بهره‌وری در حوزه انرژی اولویت اول کشور است

بهره‌وری در حوزه انرژی اولویت اول کشور است
- رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: دومین منابع هیدروکربنی دنیا را داریم اما مصرف بالای انرژی باعث شده به عنوان یکی از مسائل کشور مطرح باشد، بر این اساس اولویت نخست ارتقای بهره‌وری در این حوزه است.

«میرسامان پیشوایی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره ارتقای بهره‌وری در حوزه انرژی، اظهار کرد: در حوزه بهره‌وری انرژی و آب نیاز به اقدامات و تصمیمات جدی هستیم و اقدامات سازمان بهره‌وری در این زمینه چند لایه دارد.

وی افزود: نخست اینکه دستگاه اجرایی متولی بخش برنامه بهره‌وری خود را پیش ببرد. وزارت نیرو، نفت و جهاد کشاورزی در حوزه آب و انرژی با سازمان بهره‌وری در حال فعالیت هستند و برنامه بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی هم که ابلاغ شده در راستای بهره‌وری آب است.

رئیس سازمان بهره‌وری گفت: در برخی موارد سازمان به صورت مستقیم در مسائل ورود می‌کند و حوزه انرژی از این حوزه‌ها است. امسال سازمان ملی بهره‌ورزی با همکاری وزارت نیرو، نفت، معاونت علمی و سازمان و شبکه دانش بنیان کشور مسائل حوزه انرژی را بررسی می‌کند.

صرفه‌جویی ۶ میلیارد دلاری با اجرای طرح بهره‌وری انرژی

در موضوع آب در حوزه کشاورزی دو مساله اصلی داریم، یکی موضوع آمایش کشت و الگوی کشت است و باید به سمت محصولاتی برویم که ارزش افزوده بالا با مصرف آب کمتری دارند.

پیشوایی بیان کرد: با توجه به نظارت ستادی رئیس جمهوری از وزارت نیرو، حوزه انرژی و آب اهمیت ویژه‌ای دارد و جلسه‌ای نیز در این زمینه تشکیل شده است. در برخی از استان‌ها همچون یزد در حوزه بهره‌وری انرژی طرح پیشرانی آماده شده که برآورد این است اگر این طرح در سطح ملی به صورت کامل انجام شود در مصرف گاز ۱۰ درصد صرفه‌جویی می‌شود.

وی توضیح داد: سال گذشته در بحران اروپا هر مترمکعب انرژی ۳۷ سنت معامله می‌شد و هم اکنون بین ۲۵ تا ۳۰ سنت است با اجرای طرح بهره‌وری انرژی سالیانه ۶ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری تاکید کرد: پتانسیل‌های زیادی در حوزه بهره‌وری انرژی وجود دارد و با اجرای این طرح‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌توان سال‌ها رشد اقتصادی را حمایت کرد.

پیشوایی گفت: در موضوع آب در حوزه کشاورزی دو مساله اصلی داریم، یکی موضوع آمایش کشت و الگوی کشت است و باید به سمت محصولاتی برویم که ارزش افزوده بالا با مصرف آب کمتری دارند.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات تراز تجاری کشور در حوزه کشاورزی این است که صادرات به لحاظ حجم افزایش یافته، اما به لحاظ ارزش کم شده است و تراز تجاری در حوزه کشاورزی به دلیل ارزش افزوده پایین محصولات ما منفی است.

۲۵ درصد اتلاف انرژی در بخش کشاورزی است

رئیس سازمان بهره‌وری با بیان اینکه اتلاف انرژی یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه کشاورزی است، ادامه داد: حدود ۲۵ درصد اتلاف انرژی در زنجیره تامین کشاورزی داریم و از ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی حدود ۲۰ میلیون تن را دور می‌ریزیم که با آن می‌توان ۱۸ میلیون را سیر کرد.

پیشوایی افزود: در حوزه کشت گندم آبی کشور ۴.۲ تن محصول در هکتار برداشت می‌شود، در برنامه ابلاغی وزارت جهاد اعلام شده برداشت به ۵.۵ میلیون تن برسد، در این صورت ضمن اینکه نیاز داخل را به صورت کامل پوشش می‌دهیم، صادرات هم خواهیم داشت و می‌توانیم علاوه بر امنیت غذایی به اقتدار غذایی برسیم و این اهرم بزرگ قدرت در مقابل تحریم است.

وی گفت: در حوزه انرژی بهره‌وری اولویت اول کشور است و سازمان‌های ذی‌ربط بایستی در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهد. در این حوزه با حکمرانی انرژی مواجه هستیم و سازمان‌ها در دو وزارتخانه پخش شده است و بایستی سازمان‌های زیرمجموعه این حوزه در بحث بهره‌وری انرژی کار کنند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری تاکید کرد: تعدد دستگاه‌ها و سازمان‌ها و ناکارآمدی آنها باعث شده بهره‌وری در حوزه انرژی مساله کشور باشد، در حالی که ما دومین منابع هیدروکربنی دنیا را داریم و اینجاست که مولفه قدرت به دلیل بهره‌وری به نقطه ضعف ما تبدیل شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.