تاریخ انتشار : یکشنبه 9 بهمن 1401 - 7:29
کد خبر : 7959

ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه فرنگی در استان کرمان ردیابی می شود.

ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه فرنگی در استان کرمان ردیابی می شود.
ناظمی مدیر حفظ نباتات این سازمان گفت: ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه فرنگی یکی از مهم ترین ویروس های قرنطینه ای و خسارتزای گوجه فرنگی می باشد

به گزارش نسیم صبا:معاون حفظ نباتات استان و کارشناس مسئول قرنطینه استان به اتفاق رئیس بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ازگلخانه های گوجه فرنگی شهرستانهای نرماشیر و بم جهت ردیابی این بیماری بازدید به عمل آورده و نمونه های مشکوک جهت بررسی بیشتر به دانشگاه ارسال شد.

وی افزود: ویروس روگوز طیف وسیعی از علائم را روی گیاه گوجه فرنگی بسته به زمان آلودگی، واریته میزبان، مرحله رشدی میزبان و شرایط محیطی ایجاد می نماید و بر روی برگهای گوجه فرنگی متداولترین علائم، موزائیک همراه با تاولهای سبز تیره در برگهای قدیمی می باشد و برگهای جوان نزدیک به راس گیاه علائم لکه های زرد رنگ و بدشکلی برگی را نشان می دهند .

وی خاطرنشان کرد: همچنین نکروز موضعی ساقه، دم میوه و غلاف گل نیز در این بیماری گزارش شده است که گاهی گلها نیز علائم پژمردگی نشان می دهند و معمول ترین علائم بر روی میوه های گوجه فرنگی تغییر رنگ زرد یا سبز و ایجاد لکه های قهوه ای بر روی میوه می باشد و میوه های با سطوح تاولی و موج دار در فلفل نیز گزارش شده است.

ناظمی اظهار داشت: مواد تکثیری مانند بذر، نشاء، پیوندک و قلمه ها و میوه های تازه از عوامل پرخطر ورود و انتشار این ویروس در مناطق جدید و غیر آلوده هستند.

وی اذعان داشت: اقدامات کنترلی، بسیار محدود بوده و عمدتا محدود به حذف و ریشه کنی گیاهان آلوده و بدنبال آن رعایت اقدامات بهداشتی شدید، نظیر شستشوی منظم دستهای کارگران، تمیز کردن چکمه ها قبل ازورود به گلخانه و … می باشد و انتشار این ویروس از طریق مکانیکی به راحتی امکان پذیر است و اگر بذر آلوده در گلخانه کشت شود نشاءهای حاصله نیز آلوده شده و پس از انتقال به زمین اصلی می‌تواند به راحتی بوته‌های همجوار خود را نیز آلوده نمایند بنابراین به گلخانه داران محترم توصیه می شود از بذور سالم و گواهی شده استفاده نموده و کلیه اقدامات بهداشتی را در طی فصل رشد رعایت نموده و در صورت مشاهده علائم مشکوک به بیماری سریعا به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گزارش نمایند.

لازم به ذکر است این ویروس اولین بار در دره اردن و فلسطین اشغالی در سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۴ گزارش شده و به آسانی از طریق تماس منتشر می شود لذا به دلیل انتشار بسیار آسان و سریع، اکنون به سایر مناطق تولید گوجه فرنگی در جهان گسترش یافته و در سالهای اخیر وارد کشور ایران شده است. تا کنون خسارت این ویروس تنها روی گوجه فرنگی و فلفل شناخته شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.