تاریخ انتشار : شنبه 19 شهریور 1401 - 5:11
کد خبر : 3991

بزرگداشت شهدای ۱۷ شهریور در جوار مرقد سپهبد شهید سلیمانی

بزرگداشت شهدای ۱۷ شهریور در جوار مرقد سپهبد شهید سلیمانی
آیین بزرگداشت یاد و خاطره شهدای ۱۷ شهریور امسال در جوار مرقد مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار بین المللی شهدای این شهر با حضور برخی مسئولان و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، آیین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای واقعه خونین ۱۷ شهریور در کرمان با محوریت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در گلزار شهدای کرمان و در دامنه کوه های سر به فلک کشیده صاحب الزمان (ع) روز گذشته برگزار شد.

در این آیین حجت الاسلام ربانی یکی از مبارزان و راویان انقلاب به نقل خاطرات خود از دوران مبارزات با طاغوت و همچنین ۱۷ شهریور پرداخت.

آمریکا و اسراییل باید پاسخگوی اقدامات خصمانه خود باشند

این روحانی مبارز دوران انقلاب اسلامی در کرمان گفت: عامل تمام شهادت ها و خونریزی ها قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا، انگلیس و رژیم غاصب صهیونیستی بوده اند که باید پاسخگوی اقدامات خصمانه خود باشند.

حجت الاسلام محمدعلی ربانی در آیین بزرگداشت یاد و خاطره شهدای ۱۷ شهریورماه در گلزار شهدای کرمان، داشتن رهبری مقتدر از سلاله پیامبر اکرم (ص)، شهدایی مانند سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و فداکاری فرزندان مقاومت در ایران، عراق، سوریه و یمن را مایه افتخار ایران اسلامی دانست و افزود: سرانجام انتقام خون تمام این شهدا را از آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهیم گرفت.

وی تصریح کرد: به عنوان یک طلبه کرمانی به نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی اعلام می کنم که موشک نه، فقط یک گلوله به ایران پرتاب کن و ببین از رژیم تو چیزی باقی خواهد ماند یا نه.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۷ شهریور تصریح کرد: امام خمینی (ره) درباره این روز فرموده اند، ۱۷ شهریور، مکرر عاشورا و میدان شهدا، مکررِ کربلا و شهدای ما، مکررِ شهدای کربلا و مخالفان ملت ما، مکررِ یزید و وابستگان او هستند.

این مبارز انقلابی یادآور شد: قیام انقلابی مردم در شهریورماه ۵۷ در حال اوج گیری بود که چندین اتفاق منجر به شهادت تعدادی از افراد شد و به عنوان نمونه در ۱۳ شهریور ۵۷ نماز عید فطر در تمام کشور اقامه شد و مردم تهران پس از اقامه نماز راهپیمایی کردند و موجب شد مردم در ۱۶ شهریور در محدوده مسجد قوا راهپیمایی عظیمی را برگزار کنند و این در حالی بود که ارتشیان نیز حضور داشتند.

وی بیان کرد: “مسلمان به پا خیز برادرت کشته شد”، “برادر ارتشی چرا برادرکشی” از شعارهای مردم در ۱۶ شهریورماه بود و این شعارها موجی را ایجاد کرده بود و مقدمه حضور مردم در ۱۷ شهریورماه بود.

حجت الاسلام ربانی یادآور شد: در شامگاه ۱۶ شهریورماه، شاه برای آنکه کنترل امور را از دست ندهد در تهران و برخی شهرها حکومت نظامی اعلام کرد و فرماندهی نظامی پایتخت را نیز به غلامعلی سپرد.

این مبارز انقلابی با اشاره به اینکه هزینه هایی که قبل از انقلاب پرداخته ایم از جمله جنبش مشروطه، تبعیدها، نهضت امام خمینی(ره) … ضد استبداد و ضد استکبار بود، عنوان کرد: دوران دفاع مقدس، شهدای ترور و شهدای مدافع حرم هزینه های ملت ایران برای حفظ انقلاب بوده است.

رویداد ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ شناخته شده با نام “جمعه سیاه” که در برخی منابع از آن با عنوان “کشتار ۱۷ شهریور” نیز یاد می‌شود، رویدادی در جریان ناآرامی‌هایی بود که در نهایت به وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ انجامید.

در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷، تظاهرات انقلابیون در محلات جنوبی تهران، خیابان مجاهدین اسلام و میدان شهدا که سابقا ژاله خوانده می شد منجر به سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.