تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مهر 1402 - 6:55
کد خبر : 12612

برای امنیت غذایی کشور نیازمندتلاش جهادگونه روستائیان وعشایر هستیم

برای امنیت غذایی کشور نیازمندتلاش جهادگونه روستائیان وعشایر هستیم
معاون اول رئیس جمهور گفت: برای امنیت غذایی کشور نیازمند تلاش جهادگونه روستائیان و عشایر هستیم.

به گزارش نسیم صبا از مهر، بزرگترین نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و عشایری کشور با عنوان «روستا آباد» با حضور معاون اول رئیس جمهور در مصلی امام خمینی (ره) تهران افتتاح شد.

محمد مخبر بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در آستانه روز ملی روستا و عشایر با حضور در مصلی امام خمینی (ره) ضمن بازدید از غرفه‌های محصولات روستایی و عشایری استان‌های مختلف، در جریان مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و فعالان حوزه روستایی قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور همچنین پس از این بازدید، در آئین افتتاحیه بزرگترین رویداد نمایشگاهی عرضه محصولات روستایی و عشایری، اظهار داشت: یکی از اشتباهات بزرگ در کشور این است که به روستاها به عنوان مناطق محروم که نیازمند کمک و دستگیری هستند نگریسته می‌شود و این در حالیست که در حقیقت این روستاها هستند که باید از سایر حوزه‌ها و بخش‌ها دستگیری کنند.

مخبر انحلال جهاد سازندگی را یکی از اقدامات نادرست در کشور برشمرد و افزود: متأسفانه هنوز کشور آسیب‌های ناشی از این تصمیم را تجربه می‌کند چرا که جهاد سازندگی توانسته بود روستاها را به کانون پیشرفت و تولید کشور تبدیل کند.

مخبر با یادآوری اینکه در سال‌های نخست پس از انقلاب اسلامی در بسیاری از محصولات غذایی نیازمند واردات بودیم، خاطرنشان کرد: با اقدامات و کارهای بزرگی که در راستای تولید و خودکفایی در کشور صورت گرفت امروز در بسیاری از محصولات دارای امنیت غذایی هستیم و برای این امنیت به تلاش جهادگونه روستاییان و عشایر نیاز داریم.

معاون اول رئیس جمهور اشتغال، تولید، رشد اقتصادی و مهار تورم را از مهمترین مسائل کشور برشمرد و افزود: ارزان‌ترین، سریع‌ترین و مؤثرترین راه برای حل این مسائل، توجه به روستاها و عشایر است چرا که اگر بتوانیم بستر فعالیت برای این عزیزان را فراهم کنیم به جای واردات محصولات غذایی به صادرکننده این محصولات تبدیل خواهیم شد و شاهد کاهش بخش زیادی از مشکلات در حوزه تورم، رشد اقتصادی و اشتغال خواهیم بود.

مخبر گفت: ایران ظرفیت آن را دارد که محصولات و مواد غذایی مورد نیاز بخش زیادی از کشورهای همسایه را تأمین کند اما متأسفانه انگیزه و بستر لازم برای افزایش تولید در روستاها به اندازه کافی فراهم نشده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های اشتغالزایی دولت در حوزه‌های مختلف گفت: برای ایجاد اشتغال در بخش‌های صنعتی برای هر نفر باید حداقل ۵ تا ۷ سال زمان گذاشته و چند میلیارد دلار سرمایه گذاری شود و این در حالیست که هزینه ایجاد شغل در روستاها بسیار پایین‌تر و سریع است.

وی با قدردانی از کشاورزان بویژه گندم کاران کشور بخاطر افزایش تولید این محصول، گفت: دولت سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم را قدری افزایش داد و همین امر سبب شد که گندم‌کاران امسال بیش از ۱۰ میلیون تن گندم تولید کنند که این اقدام آنها به معنای غیرت و بصیرت است.

مخبر با اشاره به اینکه در روستاها بر خلاف شهرها همه اعضای خانواده در کار و تولید نقش دارند، گفت: اگر بتوانیم روستاها را به کانون واقعی تولید تبدیل کنیم شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به مناطق روستایی خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم توسعه علوم دانش بنیان در تولیدات روستایی تصریح کرد: دانشگاه‌ها و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور باید برای دانش بنیان کردن تولیدات روستایی تلاش کنند تا شاهد بازده چندبرابری تولید در محصولات کشاورزی باشیم.

وی با بیان اینکه خلاقیت و توان خلق ثروت فقط مختص افراد خاص نیست، افزود: گاهی به غلط تصور می‌شود که افراد نخبه فقط در شهرها و دانشگاه‌های محدودی هستند اما افراد بسیاری را در روستاها و مناطق عشایری دیده ام که با خلاقیت و ابتکار خود توانسته اند محصولات روستایی را به بازارهای خارجی صادر کنند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مناطق روستایی از ابتدای استقرار تاکنون گفت: احداث ۴۰۰۰ کیلومتر راه در مناطق روستایی با اعتباری بالغ بر ۳۵,۰۰ میلیارد ریال، تأمین آب شرب ۳۰۳۰ روستا با اعتباری بالغ بر ۲۰٫۰۰۰ میلیارد ریال، اعطای ۴۵,۰۰۰ میلیارد ریال جهت احداث ۱۴۳ هزار مسکن روستایی و احداث ۱۰,۰۰۰ کلاس درس مدارس روستایی با اولویت حذف مدارس کانکسی و خشتی گلی با اعتباری بالغ بر ۸۰,۰۰۰ میلیارد ریال از جمله اقداماتی است که دولت در این مدت انجام داده است.

مخبر همچنین با اشاره به احداث و بهره بردای از ۵۰۰ واحد بهداشت و درمان، مراکز بهداشت و خانه بهداشت با اعتبار ۱۵٫۰۰۰ میلیارد ریال، خاطرنشان کرد: رفع اختلال در ارتباط تلفن همراه و اینترنت پرسرعت در ۷۰۰ ایستگاه رادیویی با اعتبار ۱۰٫۰۰۰ میلیارد ریال و اجرای ۶۰۰۰ طرح هادی با اعتباری بالغ بر ۵۵,۰۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات دولت در مناطق روستایی بوده است.

وی از احیا و بازسازی ۲۰۰۰ قنات با اعتبار ۲۰٫۰۰۰ میلیارد ریال به عنوان اقدام دیگر دولت در مناطق روستایی یاد کرد و افزود: دولت همچنین احداث، تکمیل و بهره برداری بیش از ۱۰,۰۰۰ طرح و پروژه درزمینه های گازرسانی، برق رسانی، ایجاد فضاهای ورزشی اماکن فرهنگی و طرح‌های دهیاری را با جدیت پیگیری و عملیاتی کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.