تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1402 - 5:32
کد خبر : 11883

دولت به کمک بورس آمد/ بازار سهام در موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری

دولت به کمک بورس آمد/ بازار سهام در موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری
یک کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه بازار سهام در موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری قرار دارد، گفت: بازار در چند روز گذشته تحت تاثیر اقدامات دولت و اخبار منتشر شده صعودی شد که امیدواریم این روند تداوم پیدا کند و دولت بتواند ایجادکننده یک شرایط با ثبات در بورس باشد.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، معاملات بورس پس از تجربه روزهای پرصعود خود که از ابتدای سال تجربه کرده بود، در نهایت از اواسط اردیبهشت ماه بر مدار نزول قرار گرفت و روزهای پرنوسانی را در سه ماه گذشته تجربه کرد.

اکثر کارشناسان علت چنین روندی را در بازار، مصوبه نرخ خوراک و گاز صنایع پتروشیمی اعلام کردند و معتقد بودند که با توجه به وجود وضعیت مساعد در بازار سهام برای سرمایه‌گذاری، اما این بازار تحت‌تاثیر تصمیم اتخاذ شده برای افزایش نرخ خوراک گاز صنایع تا سقف هفت هزار تومان وارد مدار نزولی شد و در صورت عدم اصلاح این نرخ و تعیین تکلیف آن از سوی دولت نمی‌توان در انتظار تغییر روند بازار و بازگشت رشد به معاملات این بازار باشیم.

در ادامه پیگیری‌های انجام شده توسط سازمان بورس و مذاکرات صورت گرفته با مسوولان برای اصلاح هر چه سریع‌تر نرخ خوارک و گاز صنایع پتروشیمی، در چند روز گذشته «محسن علیزاده» عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از ابطال مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها خبر داد و اعلام کرد که هیات تطبیق این مصوبه را مغایر قانون اعلام کرده است.

با توجه به اعلام چنین خبری اما این اقدام نتوانست چندان نگاه سهامداران را به بازار تغییر دهد و با توجه به چنین اتفاقی، شاخص بورس همچنان تحت‌تاثیر ترس ایجاد شده در بین سهامداران بر مدار نزولی قرار داشت.

نگرانی‌های ایجاد شده در این بازار، مسوولان حاضر در دولت را بر آن داشت تا تصمیمات جدیدی را در حوزه نرخ خوراک صنایع به‌منظور کاهش نوسانات بازار و نیز جبران ضرر و زیان سهامداران اتخاذ کنند که در این زمینه «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در چند روز گذشته از این اقدام به عنوان یک خبر خوش بورسی یاد و اعلام کرد که در روزهای آتی جزییات این تصمیم مهم منتشر خواهد شد.

طبق وعده مطرح شده از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی، «سید احسان خاندوزی» هفته گذشته از اصلاح مصوبه قبلی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد و اعلام‌کرد: در تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال، دولت مکلف شده بود نزدیک به ۲۷۵ هزار میلیارد تومان از محل فروش داخلی گاز، سوخت و خوراک کسب درآمد کند اما دستیابی به این رقم نیازمند قیمت‌هایی شبیه مصوبه‌ای بود که در انتهای خردادماه در هیات وزیران مصوب و ابلاغ شد.

وی همچنین گفت: این مصوبه از ۲ جهت مورد ایراد هیات تطبیق مصوبات قرار گرفت؛ نخست، از جهت مُهر محرمانه‌ای که به اشتباه بر روی این مصوبه درج شده بود و دیگری، از جهت زمان اجرا که به‌جای ابتدای فروردین از روز ابلاغ مصوبه یعنی پایان خردادماه در نظر گرفته بود.

خاندوزی گفت: هیات دولت نه فقط این ۲ ایراد هیات تطبیق را رفع کرد، بلکه با هدف اینکه در عمل نشان دهد هیات دولت مساله چشم انداز با ثبات و سودآوری صنایع را بیش از تامین بودجه خود در اولویت دارد، در مصوبه پیشین خود تجدید نظر کرد؛ به این نحو که در مصوبه نهایی که به هیات تطبیق مصوبات مجلس ارسال خواهد شد، نرخ خوراک براساس فرمولی که از سال ۹۴ تا یک سال قبل، تعیین می‌شد به همان فرمول و با محاسبه سقف قیمت گاز صادراتی ایران برگشت.

اعلام این خبر از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی، هجمه‌ای از خوش‌بینی‌ها را در میان فعالان بازار ایجاد کرد و چنین صحبتی مطرح شد که با توجه به اقدام انجام شده در زمینه اصلاح نرخ خوراک و گاز صنایع پتروشیمی اکنون دیگر خطری تهدیدکننده معاملات بورس نیست و با وجود ارزندگی قیمت سهام شرکت‌ها، سرمایه گذاران می‌توانند در صورت انتخاب سهام مناسب و بنیادی بازدهی معقولی را از این بازار کسب کنند.

تاثیر مثبت انتشار اخبار غیررسمی بر معاملات بازار سهام

در این زمینه «احسان عسگری»، کارشناس ارشد بازار سرمایه امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به بازگشت روزهای خوش در بازار سهام اشاره کرد و افزود: وجود برخی ابهامات در حوزه صنایع مانند نرخ خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی و انتشار اخباری در خصوص نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری کالاها و خروج خودرو از بورس کالا منجر به ترس سهامداران برای سرمایه‌گذاران در بورس و ایجاد نوسانات کاذب در این بازار شد.

وی، به تاثیر مثبت انتشار اخبار غیررسمی بر معاملات بازار سهام اشاره کرد و گفت: در چند وقت گذشته صحبت‌هایی در بازار مبنی بر حذف محدودیت‌ها برای عرضه محصولات در بورس کالا، تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها توسط دولت و افزایش نرخ ارز تسعیری تا نرخ ۳۶ یا ۳۷ هزار تومان منتشر شد که این موضوع از نظر روانی بر معاملات بورس تاثیرگذار بود و تا حد معقولی این بازار را به سمت صعود هدایت کرد.

عسگری اظهار داشت: همچنین از سوی دیگر خبر منتشر شده در چند روز گذشته مبنی بر آزادسازی ارزهای بلوکه شده به عنوان تهدید جدی برای بازار تلقی می‌شد، اما با این وجود نرخ ارز کاهش محسوسی نداشت و دلار با نرخ ۴۸ هزار تومان در بازار آزاد در حال معامله بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: این امر چنین خوش‌بینی را در بین فعالان بازار ایجاد کرد تا نرخ ارز در صورت‌های مالی شرکت‌های صادرات محور محاسبه شود و وضعیت سودآوری آنها بهبود یابد.

وی با بیان اینکه اکنون صنعت بانکداری در بورس در موقعیت مناسبی قرار دارد و این موضوع می‌تواند ایجادکننده واکنش مثبت در بازار باشد، گفت: از سوی دیگر قیمت‌های جهانی کاهش قابل ملاحظه‌ای نداشتند و وضعیت اقتصاد جهانی تحت تاثیر وجود بازیگرانی مانند آمریکا، چین و هند می‌توانند آینده بازارهای مالی را رقم بزنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه اخبار مثبتی که در محور بازار سرمایه منتشر می‌شوند جزو اخبار مثبتی تلقی می‌شوند که می‌توانند بر روند معاملات بازار تاثیرگذار باشند، افزود: بازار سهام اکنون تحت تاثیر وجود برخی از شرایط به نقطه تعادل مناسبی دست پیدا کرده است.

وی خاظرنشان‌کرد: بازار اکنون از نظر تکنیکالی در وضعیت مناسبی قرار دارد و به لحاظ بنیادی هم نیازمند این است تا اخبار مخابره شده به واقعیت تبدیل شود؛ در واقع به نوعی شاهد اعمال تاثیر تصمیمات در صورت‌های مالی شرکت‌ها باشیم.

عسگری، روند معاملات بازار را مورد پیش بینی قرار داد و گفت: بازار در چند روز گذشته تحت تاثیر اخبار منتشر شده صعودی شد که امیدواریم این روند تداوم پیدا کند و دولت بتواند با توجه به نوساناتی که بازار سهام از سال ۹۹ تاکنون تجربه کرده است، ایجادکننده یک شرایط با ثبات در این بازار باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.