تاریخ انتشار : دوشنبه 4 دی 1402 - 6:57
کد خبر : 14706

بودجه بنیاد علم نسبت به سال گذشته ۱۰ برابر شده است

بودجه بنیاد علم نسبت به سال گذشته ۱۰ برابر شده است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: بودجه بنیاد علم اکنون و با توجه ویژه و حمایت معاونت علمی، حدود ۱۰ برابر سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی یکشنبه شب در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و قدردانی از پژوهشگران برتر دانشگاه علامه که در پژوهشگاه نفت برگزار شد، افزود: معاونت علمی لزوما یک نهاد اجرایی نیست، نهاد هماهنگ کنند، سیاستگذار و جریان ساز است که در سالهای مختلف به ابعاد مختلفی از این ماموریت توجه شده است.

‌وی با بیان اینکه در این دوره چهار ماموریت جدی اثرگذار برای این معاونت تعریف شده، گفت: یکی حوزه اندیشه و اندیشه ورزی است، دوم حوزه علم و سوم حوزه فناوری و چهارم اقتصاد دانش بنیان است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه یکی از نقدهای جدی به معاونت علمی و بنیاد نخبگان در سال‌های گذشته این بوده که دو دستگاه در سالهای گذشته بیشتر علوم تجربی و علوم مهندسی در آن پرنگ بوده است، اظهار داشت: جایگاه‌ها و تعاریفی که برای نخبگان حوزه علوم انسانی است چندان درست دیده نشده یا اثرگذاری‌هایی که ممکن است دانشگاه‌های علوم انسانی داشته باشند مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی و علوم مهندسی دیده نشده است.

معاون علمی رییس جمهور گفت: نگرش همسان به دانشگاه‌های علوم انسانی مشابه با دانشگاه‌های علوم مهندسی و بحث های کارآفرینی و شرکت دانش بنیان و خلاق، نگاه اشتباهی است که به دانشگاه و محیط و فضای آن آسیب خواهد زد.

وی افزود: بحث‌های مختلفی در زمینه تجاری‌سازی علوم انسانی مطرح می شود که جفای بزرگی به حوزه علوم انسانی است. حتی بحث‌ کاربردی‌سازی و کاربست علوم انسانی مطرح می‌شود که باز هم از نظر من جفا به علوم انسانی به حساب می‌آید، از این جهت که علوم انسانی را صرفاً محدود به کاربرد می‌کند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: این پلتفرمی که با عنوان اثربخشی علوم انسانی در چهار محور در موافقنامه ای به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان با دانشگاه به مدت دو سال بسته ایم که هزینه های آن هم پرداخت می شود، در همین پارادایم فکری است که دانشگاه‌های علوم انسانی چگونه می توانند اثربخش باشند.

معاون علمی رییس جمهور بیان داشت: این اثربخشی از بحث مرجعیت علمی و تولید علم و اندیشه های جدید شروع می شود و ممکن است به بحث های مثل کارآفرینی، مشاوره، مدیریت و امثال آن ختم شود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: به طور قطع انتظار نداریم که در دانشگاه‌های علوم انسانی مشابه دانشگاه‌های مهندسی لزوما شرکت‌ های دانش بنیان ایجاد شود. مجموعه‌های فکری، اندیشه ورزی، مدل سازی و تحلیلگری دقیقاً آن چیزی است که به آن نیاز داریم.

وی افزود: بزرگ‌ترین جایی که در آن ضعف داریم و به آن توجه نکردیم، علوم انسانی است زیرا معتقدم در حوزه فناوری ضعف خاصی نداریم. در حوزه‌های فنی مهندسی علوم پزشکی و غیره در اندازه کافی و بیشتر از متوسط دنیا پاسخ داریم.

دهقانی فیروز آبادی افزود: این در حالیست که سوالات اساسی ما بی پاسخ مانده است، بزرگترین مسائل امروز ما مسائل اجتماعی، اقتصادی، حکمرانی و سیاسی است. بررگترین سوالات بی‌پاسخ ما و بزرگترین مسائل امروز این کشور مسائلی هستند که ریشه آنها و راه حل‌های آنها در دانشگاه‌های علوم انسانی است.

وی گفت: باور داریم به این قصه که در این دوره معاونت حتماً باید به دانشگاه‌های علوم انسانی به عنوان خاستگاه اندیشه‌ها، علوم و فناوری‌های حوزه علوم انسانی ضریب ویژه داد و منتظر اتفاقات بزرگ در آینده نزدیک باشیم.

معاون رئیس جمهور افزود: اکنون شاهد این هستیم که حمایت‌های ۴۰ میلیونی و ۳۰ میلیونی و ۵۰ میلیونی سال گذشته بنیاد علم، امسال به گرنت های ۵۰۰ میلیونی تا چند میلیارد تومانی رسیده است.

وی گفت: اکنون بودجه بنیاد علم با توجه ویژه و حمایت معاونت علمی نزدیک به ۱۰ برابر سال گذشته افزایش یافته و برنامه های متعدد و همچنین برنامه های مشترکی با کشورهای مختلف انجام می دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.