تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 - 8:36
کد خبر : 2220

«لاوروف»آخر هفته به تهران سفر می‌کند/مذاکرات از ریل خارج نشده است

«لاوروف»آخر هفته به تهران سفر می‌کند/مذاکرات از ریل خارج نشده است
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در آخر هفته سفر «لاوروف» را به تهران خواهیم داشت.

به گزارش نسیم صبا از مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز (دوشنبه) در نشست خبری، در واکنش به سفرهای اخیر مقامات منطقه‌ای به تهران گفت: در سفر رئیس جمهور قزاقستان تلاش کردیم حلقه اتصالات منطقه‌ای در حوزه‌ی شانگهای و اکو را تکمیل کنیم.

لاوروف به تهران می‌آید

وی اعلام کرد: در آخر هفته سفر آقای لاوروف را به تهران خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر «جوزف بورل» در خصوص در دسترس بودن توافق و لزوم از سرگیری مذاکرات وین، گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن برای همه روشن است. وقتی اظهارات برخی مقامات آمریکا را می‌شنوید که می‌خواهند خطای دولتِ ترامپ را جبران و کنشگر مسئولی باشند و رفتارهای قانون گریزانه دولت ترامپ را در رفتار آنها می‌بینیند، بیانگر این ضرب المثل است که «قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را!»

خطیب‌زاده افزود: دولت آمریکا جامعه جهانی را نسبت به خود بی‌اعتماد کرده است و ما به همین دلیل باید به دقت مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم.

وی تصریح کرد: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و این قطار همچنان از ریل خود خارج نشده و به رغم تمام بدعهدی‌های آمریکا، در این نقطه هستیم، چون آمریکا از برجام یک طرفه و غیرقانونی خارج و فشار حداکثری را اعمال کرد که به شکست مفتضحانه منجر شد.

آمریکا هر چه زودتر به مسیر امضای توافق برگردد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است برگردد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص واکنش دستگاه دیپلماسی کشورمان به اخباری مبنی بر سفر احتمالی رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه گفت: اخباری که شما اشاره می‌کنید نیز ما هم شنیده‌ایم. البته من قضاوت نمی‌کنم.

وی افزود: آنچه که می‌بینیم این است که رژیم اشغالگر و جعلی قدس تلاش می‌کند از هر چیزی برای اهداف و نیات شوم ضد ثبات و ضد امنیت خود در این منطقه استفاده کند و هر چیزی را گروگان این موضوع می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: البته مقامات واشنگتن و برخی کشورهای منطقه باید توجه کنند در ادامه مسیری که رژیم اشغالگر قدس طراحی می‌کند، قرار نگیرند، اما فعلاً منتظر می‌شویم تا ببینیم در آینده چه خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره تحریم‌ها علیه مردم سوریه، گفت: در خصوص مردم سوریه تحریم‌ها، ظلمی دو برابر است. زیرا سال‌ها، ایالات متحده و متحدانش در منطقه و بیرون از منطقه از طریق مزدوران اجاره‌ای خود تلاش کردند، دولت مرکزی سوریه را ساقط کنند که با مقاومت جانانه مردم سوریه شکست خورد.

امیرعبداللهیان به‌زودی به ترکیه می‌رود

وی در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه گفت: یکی از مهم‌ترین پرونده‌های ما در منطقه همکاری‌ها با ترکیه است و طی سال‌های گذشته یکی از با ثبات ترین روابط را با ترکیه داشته‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه قطعاً رایزنی‌های ما با ترکیه در ادامه همین رایزنی‌ها است، اظهار کرد: دو طرف تلاش می‌کند یک تاریخ مناسب پیدا کنند تا بتوانیم به صورت محتوایی و اجرایی ملاقات‌های خوبی را داشته باشیم و فکر می‌کنم به زودی این سفر انجام شود.

خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات اخیر «رافائل گروسی» نیز گفت: توصیه همیشه ما این بوده که او در چارچوب وظایف فنی خود اظهارنظر کند. آنچه به عنوان بیانیه مشترک در پنجم مارس منتشر شد، اگر آژانس همچنان سوال داشته باشد، مسیر آن رفت و برگشت‌ها است و نه اقدامات رسانه‌ای.

وی افزود: مسیر وین در این مدت طی شده و این مسیری است که در این مدت کار خود را طی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص پیشنهادات کشورمان قبل از صدور قطعنامه آژانس، گفت: قبل از اجلاس حکام و صدور قطعنامه، ایران مجدداً تلاش کرد، مسیر توافق را هموار کند. در تمامی این مدت این ابتکارات ایران بوده که به رغم کارشکنی‌ها و تطویل و اتلاف انرژی که آمریکا از ما و بقیه تلف کرده است، تلاش کردیم مسیر مذاکرات را جلو ببریم.

ابتکار ایران از طریق «بورل» به گوش طرف مقابل رسانده شد

خطیب‌زاده افزود: قبل از نشست شورای حکام ابتکار ایران از طریق آقای بورل به گوش طرف مقابل رسانده شد و ما حتی برای اولین بار از طریق دو وزیر خارجه دیگر این ابتکار و پیشنهاد ایران را منتقل کردیم و یک بازه زمانی طراحی و نقشه راهی داده شد، اما آمریکا مجدداً تصمیم گرفت تطویل ایجاد کند و توافق را عقب بیاندازد.

وی تصریح کرد: با این برداشت غلط و توهم که اهرم سازی می‌کنند، قطعنامه به شورای حکام رفت که البته پاسخ ایران قاطع و متناسب بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: الان مسیر همان مسیر دیپلماسی است. یک برهه‌ای مسیر اشتباهی را رفتند و سو محاسبه داشتند که پاسخ آن‌ها داده شد، اکنون مسیر را از طریق آقای بورل دنبال می‌کنیم.

خطیب‌زاده تصریح کرد: اگر آمریکا تعهداتش ذیل برجام را بپذیرد، باید کلیه حلقه‌های تحریمی را کنار بگذارد و تلاش بیهوده نکند که اجزای فشار حداکثری را حفظ کند، براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم.

وی تصریح کرد: آمریکا بیش از حد ممکن از این ابزار تحریم در نظام بین‌الملل استفاده کرده است و برخی از تحریم‌های آنها شوخی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به فرابرجامی توصیف کردن مطالبات ایران در مذاکرات وین، گفت: اصطلاح فرابرجامی وامی است که آمریکا از مقابله ایران با زیاده‌خواهی‌های آنها گرفته است و تکرار می‌کند. از روز اول به آنها گفتیم هیچ موضوع دوجانبه و فرابرجامی را نمی‌توانند در مذاکرات استفاده کنند. از این اصطلاح خوششان آمد و از نظر آنها تمامی میراث ترامپ فرابرجامی است.

خطیب‌زاده گفت: ما استدلال‌هایمان برای اینکه چگونه چرخه انتفاع اقتصادی ایران کامل شود را به طرف مقابل گفته‌ایم. بسیاری از موضوعاتی که به عنوان خط قرمز و لیست قرمز و زرد مطرح می‌کردند را ما از روز اول گفتیم، آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است، اگر آمریکا پاسخ ایران را بدهد و بپذیرد که هیچ نقطه‌ای که تعهد داده از آن مستثنی نیست و با سیاست داخلی آمریکا کاری نداریم فردا می‌توانیم برویم و قطعنامه را به نتیجه برسانیم.

ایران همواره به NPT پایبند است

وی در خصوص طرح موضوع خروج از NPT توسط برخی کارشناسان، تصریح کرد: اینکه در جامعه نخبگی ما اظهاراتی مطرح می‌شود را همه می‌شنویم. ایران یکی از امضا کنندگان اصلی پادمان است که همواره به این معاهده پایبند بوده است و اجازه دهید تمرکز کنیم در همین چارچوب روابط خود را ادامه دهیم.

واکنش به شایعه استعفای باقری کنی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در واکنش به شایعاتی مبنی بر استعفای علی باقری، گفت: کلیه کارها و اقدامات در وزارت امور خارجه انجام می‌شود و مذاکره کنندگان بی توجه به برخی شایعاتی که با هدف ساخته می‌شود، مشغول کار هستند؛ درباره شایعات، موضع رسمی گرفتن کمال بی انصافی است.

خطیب‌زاده در خصوص آخرین وضعیت پیگیری پرونده شهید سلیمانی نیز، گفت: آنچه در خاک عراق رخ داد جنایتی آشکار بود و عاملان، مباشران و مشاوران در حال تعقیب هستند و با دوستان در عراق با همکاری‌های اطلاعاتی و نزدیک قوه قضائیه -به عنوان مسئول پرونده – پیگیری‌ها را انجام می‌دهند.

وی در مورد آخرین وضعیت بدهی کره‌جنوبی به ایران هم گفت: دولت جدیدی در کره بر سر کار آمده است و حرف‌ها و وعده‌هایی داده‌اند، اما همچنان هیچ حرکتی را از انها ندیده‌ایم و منتظریم ببینیم تفاوت دولت جدید و دولت عهدشکن چیست!

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به دولت جدید کره وقت می‌دهیم به صورت عملی نشان دهد که چه اقدامی را در بازپرداخت بدهی‌ها انجام می‌دهد.

خطیب‌زاده در خصوص برگزاری مراسم حج نیز گفت: از مساعدت‌ها و همکاری‌های مراجع ذی‌ربط در عربستان تشکر می‌کنم. تمرکز ما این است که امنیت و آرامش و حج مقبول برای حجاج فراهم شود. حجاج ما وارد عربستان شدند و گزارش‌ها امیدوارکننده است. مطمئناً میزبانی مؤثر از حجاج ایرانی زمینه‌ساز ابعاد دیگر روابط است.

وی در خصوص وضعیت افغانستان، گفت: افغانستان همسایه ما است و به صورت روزانه با هیئت حاکمه سرپرستی در موضوعات مختلف در ارتباط هستیم و به مناسبت روز مهاجرین نیز آقای کاظمی قمی صحبت کردند که ایران از روز اول میزبان بسیاری از مهاجرین از کشورهای منطقه بوده است و در حال حاضر نیز میزبان چند میلیون نفر از مردم افغانستان هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقیف کشتی یونانی و اظهارات مقامات یونانی،گفت: این کشتی دارد مراحل قضائیشان طی می‌شود و وکلای یونانی در حال آماده سازی اسناد خود هستند. این قضیه مسیر خودش را با توجه به قانون طی خواهد کرد. مسیر ما حفظ روابط دو جانبه است.

ایران و جمهوری خودمختار دونتسک قراردادی نداشته و ندارند

خطیب‌زاده درباره امضای توافقنامه تجاری و اقتصادی بین اتاق‌های بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار دونتسک هم گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم. اما ایران و این جمهوری خودمختار هیچ توافقنامه‌ یا قراردادی را نداشته و ندارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره جام جهانی فوتبال گفت: دولت به صورت ویژه و رئیس جمهور به صورت ویژه در خصوص جام جهانی به صورت متمرکز به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال کمک می‌کنند. جلسات متعددی به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل و ستاد و کارگروهی تشکیل و وزارتخانه‌ها مسؤولیت پیدا کردند که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در این مسیر تنها نباشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: یکی از اولویت‌های وزارت خارجه و مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه نیز کمک در این زمینه است. تلاش کردیم هیچ درخواستی از آن طرف نباشد که این طرف بی پاسخ گذاشته شود. امیدواریم یک آماده سازی بسیار خوبی را داشته باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.