تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 - 7:52
کد خبر : 4763

ایران مخالف تغییر در مرزهای شناخته شده بین‌المللی است

ایران مخالف تغییر در مرزهای شناخته شده بین‌المللی است
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان گفت: ایران مخالف تغییر در مرزهای شناخته شده بین‌المللی و تغییر ژئوپولتیک منطقه است.

به گزارش نسیم صبا از مهر، گئورگ پاپویان رئیس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران که در رأس هیأتی از این گروه به تهران سفر کرده است بعد از ظهر روز دوشنبه با ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

عزیزی در ابتدای این دیدار گفت: پیوندهای عمیق و دیرینه‌ای میان مردم دو کشور وجود دارد. مردم ایران و ارمنستان در طول تاریخ همواره در شرایط سخت و حوادث ناگوار در کنار هم بوده‌اند. این تعاملات بستر مناسبی برای تداوم و تقویت روابط فیمابین فراهم کرده است. شرایط منطقه و جهان اقتضا می‌کند که ارتباط، تعامل و رایزنی میان مقامات دو کشور به صورت منظم برقرار باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت: ظرفیت‌ها مشترک و فراوانی برای تقویت و تحکیم روابط وجود دارند. ارتباطات و گفتگوهای پارلمانی می‌توانند با توجه و استفاده از این ظرفیت‌ها، فرصت‌های خوبی را فراروی دو کشور قرار دهد.

عزیزی در ادامه با اشاره به اهمیت مسائل قفقاز و مناقشه آذربایجان و ارمنستان برای جمهوری اسلامی ایران گفت: درگیری نظامی در این منطقه موجب نگرانی ما است. ما طرفین را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم. استفاده از زور تنها ابزار ممکن برای این اختلافات نیست و درایت و گفتگو نیاز اساسی منطقه است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه مشکلات منطقه را باید کشورهای منطقه حل کنند و نباید پای کشورهای فرامنطقه‌ای به بهانه حل مشکلات به منطقه باز شود، افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صراحتاً اعلام کرده است که مخالف تغییر در مرزهای شناخته شده بین‌المللی و تغییر ژئوپولتیک منطقه است و ما از حفظ تمامیت ارضی کشورها حمایت می‌کنیم.

گئورگ پاپویان رئیس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران نیز در این دیدار گفت: ایران برای ما کشوری مهم و همسایه‌ای خوب و قابل احترام است. هرچقدر که کشورهای فرامنطقه‌ای بخواهند به روابط دیرینه و دوستانه ما لطمه وارد نمایند، موفق نخواهند شد.

وی در ادامه افزود: برخی از کشورها چشم طمع به خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی ارمنستان را دارند که ما هرگز این موضوع را نمی‌پذیریم و صریحاً پیشنهاداتی را که در این راستا مطرح شده‌اند، رد کرده‌ایم.

گئورگ پاپویان در پایان از اعلام موضع صریح مقامات جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حفظ تمامیت ارضی ارمنستان تشکر کرد و گفت: از موضع گیری صریح جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم تغییرپذیری مرزها قدردانی می‌کنیم. از بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران در این مورد مطلع شدیم. این بیانیه برای مجلس ملی ارمنستان بسیار باارزش بود و ما آن را در راستای کمک به حفظ صلح و امنیت منطقه ارزیابی می‌کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.