تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دی 1402 - 6:30
کد خبر : 15017

کاهش نرخ بیکاری به کام منتقدان دولت تلخ آمده است

کاهش نرخ بیکاری به کام منتقدان دولت تلخ آمده است
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون گفت: آمار و تحلیل‌ها نشان می‌دهد وضعیت بازار کار رو به بهبود است، اما برخی رسانه‌ها تلاش دارند خبر شیرین کاهش نرخ بیکاری را به کام مردم تلخ کنند.

«محمود کریمی بیرانوند» درگفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در تشریح جزئیات گزارش مرکز آمار ایران از کاهش نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۲، اظهار کرد: مرکز آمار چهار بار در سال نتایج مربوط به طرح آمارگیری نیروی‌کار را ارائه می‌دهد و ما نیز باید هر فصل را با زمان مشابه در سال قبل از آن مقایسه کنیم. آخرین گزارش مرکز آمار مربوط به بازه زمانی یک سال منتهی به پاییز ۱۴۰۲ است.

وی افزود: گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ بیکاری کل کشور در پاییز امسال به ۷.۶ رسیده که کمترین نرخ بیکاری در پاییزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ علاوه بر این نرخ مشارکت اقتصادی نیز ۰.۵ درصد افزایشی داشته است.

کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زمانی می‌توان رونق بازار کار را تایید کرد که نرخ بیکاری کاهشی و نرخ مشارکت اقتصادی افزایشی باشد. اگر کاهش نرخ بیکاری متاثر از کاهش مشارکت اقتصادی باشد نمی‌توان آن را خیلی قابل توجه دانست.

معاون وزیر کار: هیچ گزاره آماری، تحلیلی و کارشناسی وجود ندارد که بیانگر بدتر شدن وضعیت بازار کار در دولت سیزدهم باشد اما برخی رسانه‌ها بی‌انصافانه خبر کاهش نرخ بیکاری را به کام مردم تلخ کردند

کریمی بیرانوند تصریح کرد: کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی اتفاقی است که در سه فصل سال ۱۴۰۲ رخ داده و کاهش نرخ بیکاری در سه فصل سال جاری هم‌راستا با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بوده است. این کاهش نرخ بیکاری نشان از رونق بازار کار دارد و به‌هیچ شکل نمی‌توان گفت این کاهش نرخ بیکاری متاثر از خروج نیروی کار است.وی با بیان اینکه خالص اشتغال ایجادی در کل سال ۱۴۰۱ نیز مثبت بوده است، خاطرنشان کرد: فصل بهار ۱۴۰۲ تعداد ۷۲۸ هزار نفر خالص اشتغال ایجادی داشتیم که در تابستان به ۹۰۷ هزار نفر رسید. آخرین آمار مربوط به فصل پاییز، حکایت از ۷۰۶ هزار اشتغال ایجادی دارد.

معاون وزیر کار طرح این سوال که خالص اشتغال ایجادی مثبت، افزایش مشارکت اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان و کاهش نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۳۵ ساله چه چیزی تاکید می‌کند؟، اظهار داشت: تمام این‌ها نشان می‌دهد که بازار کار به سمت رونق در حال حرکت است.

کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: البته کاهشی بودن نرخ بیکاری نشانه این نیست که بازار کار به حالت مطلوب و پایدار رسیده، اما روند کاهش نرخ بیکاری، مثبت است و نمی‌توان به هیچ شکلی این واقعیت و دستاورد دولت سیزدهم را زیرسوال ببریم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه متوسط نرخ بیکاری در دولت‌های نهم و دهم ۱۱.۳۵ درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۱۰.۷۱ درصد بوده است، گفت: فاصله کاهش نرخ بیکاری میان دولت نهم و دهم ۳ درصد و دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲ درصد بود.

وی با اشاره به اینکه معدل نرخ بیکاری در دولت سیزدهم تا الان ۸.۷۶ درصد است، بیان کرد: معدل نرخ بیکاری کشور که از ۸۴ آغاز شده و قبل شروع دولت سیزدهم ۱۱.۳۹ درصد بود که اکنون در کانال هشت درصد قرار دارد. این‌ها نشان می‌دهد که بازار کار در دولت سیزدهم رونق گرفته است.

کاهشی بودن نرخ بیکاری نشانه این نیست که بازار کار به حالت مطلوب و پایدار رسیده، اما روند کاهش نرخ بیکاری، مثبت است و نمی‌توان به هیچ شکلی این واقعیت و دستاورد دولت سیزدهم را زیرسوال ببریم

کریمی بیرانوند تصریح کرد: دولت سیزدهم زمانی بازار کار را تحویل گرفت که به دلیل شیوع کرونا شاهد خروج نیروی کار زیاد بودیم و رونق دادن به بازاری که نیروی کار از آن خارج شده، خیلی سخت‌تر از رونق دادن به بازار کاری است که عوامل طبیعی روی آن اثر ندارد.

بهبود وضعیت بازار کار زنان

معاون اشتغال وزارت کار افزود: در آغاز به کار دولت سیزدهم جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر زنان کشور ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود که در پاییز ۱۴۰۲ به ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است. افزایش جمعیت فعال نشان از امید به یافتن شغل دارد و یکی از شاخص‌های مهم برای ایجاد رونق بازار کار است.

وی اضافه کرد: جمعیت فعال زنان کشور از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در پاییز ۱۴۰۱ به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در پاییز ۱۴۰۲ رسیده یعنی ۵۰۰ هزار نفر امید به یافتن شغل دارند؛ همچنین جمعیت شاغل زنان از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در پاییز سال گذشته در پاییز امسال به چهار میلیون نفر رسیده که شاهد افزایش ۶۰۰ نفری زنان در بازار کار هستیم: علاوه بر این، جمعیت بیکار حوزه زنان در ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۳۷۰ هزار نفر کاهش داشته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.