تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 6:40
کد خبر : 13688

پویش ملی سلامت در کرمان تا دی ماه ادامه دارد

پویش ملی سلامت در کرمان تا دی ماه ادامه دارد
طرح پویش ملی سلامت که همزمان با سراسر کشور از ۲۰ آبان با هدف بیماریابی در کرمان آغاز شد، قرار است با بررسی سلامت افراد زیر ۱۸ سال تا ۱۵ دی ادامه یابد.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، آنطور که رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گوید، این طرح همزمان با سراسر کشور در کرمان نیز از ۲۰ آبان کلید خورده و قرار است به افراد جامعه هدف خدمات ارائه دهد.

مهدی احمدی نژاد عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران و نشست پویش ملی سلامت افزود: اندازه‌گیری رایگان قند و فشارخون برای افراد بالای ۱۸ سال و زنان باردار در پایگاه‌های بهداشتی در قالب پویش ملی سلامت به مرحله اجرا درآمده است.

وی هدف پویش ملی سلامت را شناسایی بیماران دچار پرفشاری خون و دیابت عنوان کرد و گفت: فشار خون بیماری‌ خاموشی است که منجر به ایجاد عوارض قلبی و عروقی می شود، ابتلا به دیابت نیز مشکلات عدیده ای در بدن ایجاد می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به اندازه‌گیری رایگان فشارخون و قند خون برای افراد بالای ۱۸ سال و زنان باردار در پایگاه‌های بهداشتی استان اشاره و تصریح کرد: این اقدامات به صورت رایگان به افراد جامعه هدف ارائه می شود.

معاون بهداشتی این دانشگاه نیز گفت: یکی از اهداف مهم طرح پویش ملی سلامت ارتقای آگاهی مردم در مورد بیماری ها و عوارض آنها است.

وحید برهانی‌نژاد افزود: بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون و دیابت از بیماری خود آگاهی ندارند.

وی اطلاع رسانی را نخستین مرحله پویش ملی سلامت عنوان و تصریح کرد: افراد می توانند با مراجعه به مراکز و خانه‌های بهداشت روستایی از نظر ابتلا به دیابت و فشار خون غربالگری شوند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان در ادامه این نشست گفت: بیش از یک میلیون جوان بالای ۱۸ سال در محدوده دانشگاه علوم پزشکی کرمان وجود دارند.

کاوه رفیعی‌پور افزود: ۶۷ هزار نفر در کرمان برای سنجش فشار خون به پایگاه‌های بهداشتی مراجعه می‌کنند که پیش‌ بینی می شود ۲۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان کرمان به بیماری فشار خون مبتلا باشند.

وی با بیان اینکه ۳۴ درصد افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند گفت: ۴۱ درصد از بیمارانی که از بیماری خود مطلع هستند درمان مناسب دریافت می کنند.

رفیع پور با بیان اینکه ۴۰ هزار بیمار دیابتی در استان کرمان وجود دارد گفت: ۴۰ درصد افراد از بیماری خود مطلع نبودند و ۴۷.۲ درصد مردم استان کرمان چاق هستند.

به گزارش ایرنا، در پویش ملی سلامت تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است.

طبق گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اجرای پویش ملی سلامت می توان از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد.

در این پویش ملی افراد بالای ۱۸ سال با تکمیل پرسش نامه درخصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می گیرند.

وزارت بهداشت با اجرای پویش ملی سلامت درصدد است با غربالگری گسترده در جمعیت بالای ۱۸ سال سطح پوشش بیماریابی را افزایش دهد زیرا درصد قابل توجهی از مرگ و میرها در کشور مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است به همین دلیل ۲ بیماری فشار خون بالا و دیابت که عامل خطر هم محسوب می‌شوند در اولویت قرار گرفته است.

مراحل ابتدایی بیماری های دیابت و فشار خون حتی به صورت غیر دارویی نیز قابل کنترل هستند و هدف این پویش نیز تشخیص بیماری‌ها در مراحل ابتدایی است.

اما طبق گفته مسئولان وزارت بهداشت بیماران شناسایی شده پس از پایان پویش ملی سلامت رها نخواهند شد و مراقبت‌های لازم را دریافت خواهند کرد و در صورت نیاز تحت کنترل و مراقبت‌های دوره‌ای قرار می‌گیرند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.