تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1402 - 6:55
کد خبر : 12467

عضویت ایران در بریکس، شرایط توسعه همسایگان را فراهم می‌کند

عضویت ایران در بریکس، شرایط توسعه همسایگان را فراهم می‌کند
رئیس مجلس گفت: پیوستن ایران به بریکس، شرایط توسعه همسایگان و روابط منطقه‌ای و بین‌المللی را فراهم می‌کند.

به گزارش نسیم صبا از مهر، محمد باقر قالیباف عصر امروز (سه‌شنبه، ۴ مهرماه ۱۴۰۲) پیش از سفر به آفریقای جنوبی، گفت: این سفر به دعوت رسمی رئیس مجلس ملی آفریقای جنوبی برای شرکت در نهمین مجمع پارلمانی کشورهای عضو بریکس انجام می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجمع پارلمانی بریکس از مجموعه پارلمان‌هایی است که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار فعال و تأثیرگذار است.

وی افزود: کشورهای اصلی عضو بریکس در آخرین نشست خود در آفریقای جنوبی به ریاست این کشور، تصمیم گرفتند اعضای جدیدی را به مجموعه خود اضافه کنند که جمهوری اسلامی ایران از جمله آن بود و در آینده نزدیک به عضویت رسمی این گروه در می‌آید.

قالیباف با اشاره به اهمیت حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست رؤسای پارلمان‌های بریکس، عنوان کرد: طبیعتاً فرصت‌های مناسب پارلمانی برای جمهوری اسلامی ایران با رویکرد چندجانبه گرایی و ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی در این سفر فراهم است که از سیاست‌های قطعی دولت و مجلس ما در این دوره است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه ما می‌توانیم با حضور در نشست این مجمع به سایر مجامع دیگری که جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارد کمک کنیم، اظهار داشت: ما می‌توانیم حلقه ارتباطات را وسیع‌تر کرده و فرصت‌های اقتصادی و سیاسی بیشتری برای کشور فراهم آوریم و به همین منظور نیز در این سفر به ارتباطات دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی و گفتگو بین کشورها و پارلمان‌های بریکس انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد مجمع پارلمانی بریکس، گفت: این مجمع رویکرد چندجانبه‌گرایی داشته و روابط بین بریکس و کشورهای آفریقایی را تقویت می‌کند لذا فرصت خوبی است که بتوانیم روابط دوجانبه پارلمانی و توسعه روابط پارلمانی خود با سایر کشورهای آفریقایی را دنبال کنیم.

قالیباف در ادامه عضویت ایران در بریکس را از جهت سیاسی و اقتصادی و به ویژه با توجه به موقعیت جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک کشورمان بسیار مؤثر دانست و افزود: ۳ عضو از ۵ عضو اصلی بریکس به لحاظ جغرافیایی روسیه، هند و چین هستند که تأثیرگذاری بسیاری دارند و ما نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی خود به ویژه در حوزه انرژی، حمل‌ونقل و فرصت‌های پیشرفت علمی می‌توانیم به نوبه خود بسیار تأثیرگذار باشیم از این رو پیوستن ما به بریکس، شرایط توسعه همسایگان و روابط منطقه‌ای و بین‌المللی را فراهم می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه روابط با آفریقا، آمریکای لاتین، اروپا و آسیا فرصتی است که در ۵ قاره می‌توانیم از آن استفاده کنیم و امیدواریم این سفر بتواند روابط پارلمانی را بیش از گذشته در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی توسعه دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.