تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آبان 1402 - 7:54
کد خبر : 13555

پوست اندازی درسینما از مسیر استان‌ها می‌گذرد/۶ ماه است آرامش دارم

پوست اندازی درسینما از مسیر استان‌ها می‌گذرد/۶ ماه است آرامش دارم
رییس سازمان سینمایی گفت: اگر بخواهیم کاری را در کشور انجام دهیم و در حوزه سینما پوست اندازی شکل بگیرد باید به استان‌ها توجه جدی داشته باشیم.

به گزارش نسیم صبا از مهر، محمد خزاعی عصر چهارشنبه در نشست هم اندیشی فعالان حوزه سینمایی خوزستان که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سفرهای متعددی به استان‌ها داشته‌ایم، امسال به حدود ۶۰ شهرستان سفر کرده‌ایم و درد دل هنرمندان را شنیده‌ام. برخی از قول‌هایی را که داده‌ایم توانسته‌ایم تا امروز اجرایی کنیم برخی دیگر از قول‌ها نیز ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خیلی اهل قول دادن نیستم مگر اینکه مطمئن باشم چیزی که می‌گویم اجرایی باشد و محقق شود، زیرا معتقدم چند سال دیگر همین هنرمندان را در جای دیگر خواهم دید و آنها این قول‌ها را مطالبه می‌کنند.

خزاعی گفت: معتقد هستم که اگر بخواهیم کاری را در کشور انجام دهیم و در حوزه سینما پوست اندازی شکل بگیرد باید به استان‌ها توجه جدی داشته باشیم که قطعاً شما هم بر این باور هستید، این یک واقعیت است پس فکر نکنید امروز بدنه سینمای حرفه‌ای کشور از تهران است.

وی اضافه کرد: اگر مرور و بررسی داشته باشید مشاهده می‌کنید اکثر هنرمندانی که در حال فعالیت هستند و در واقع بزرگان سینمای ما، از شهرستان‌ها آمده‌اند پس قدر خودتان را بدانید.

رئیس سازمان سینمایی کشور اظهار کرد: شاید برخی از هنرمندان بنا به دلایلی مجبور به مهاجرت شده، به تهران آمده و آنجا فعالیت می‌کنند اما آنها از همین خطه هستند لذا بسیاری از هنرمندان بزرگ خوزستانی اکنون در تهران فعالیت می‌کنند؛ شما نیز به دلایل متعدد در استان خودتان مانده‌اید لذا به ارتقای سطح فرهنگی استان خودتان کمک کنید.

خزاعی ادامه داد: اگر بخواهیم هنرمندان مهاجرت نکنند و عدالت فرهنگی که یک شعار است و ما به دنبال آن هستیم محقق شود، باید امکانات، تجیهزات و منابع مالی خودمان را به صورت عادلانه در همه استان‌ها تقسیم کنیم و راهی جز این نداریم، اما اینکه امکان پذیر باشد یا خیر بحث جداگانه‌ای دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: از زمانی که در این سمت مشغول به فعالیت شده‌ام توجه ویژه‌ای به استان‌ها داشته‌ام، دل مشغولی من استان‌ها بوده که این موضوع دلایل مختلفی دارد.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل این است که خودم از شهرستان شروع کرده‌ام و تمام مسائلی را که مطرح می‌کنید لمس کردم و درک می‌کنم؛ دلیل دیگر این است که معتقدم همه ظرفیت‌ها در تهران است، شاید ۶ هزار هنرمند در خانه سینما عضو داشته باشیم که هنرمندان سینما هستند ولی قریب ۲۰ هزار هنرمند در سراسر کشور داریم که در حوزه سینما فعالیت می‌کنند پس خانواده سینما ایران ۲۶ هزار نفر است و ما باید نگاه جامع و کاملی به همه این خانواده داشته باشیم تا اتفاقات کاملی رخ دهد.

رئیس سازمان سینمایی کشور بیان کرد: بر اساس همین نگرش، شاید اگر دقت کنید متوجه می‌شوید خیلی از برنامه‌های ما در سازمان سینمایی توجه جدی به استان‌ها دارد. همچنین سینمای جوان اهتمام جدی به استان‌ها داشته‌اند که ۷۰ درصد اعتبارات را به شهرستان تخصیص داده و فقط ۳۰ درصد به تهران اختصاص دادند.

خزاعی با بیان اینکه مرکز گسترش سینمایی امور استان‌ها نداشت، تصریح کرد: از زمانی که بنده آمده‌ام مدیری مختص امور استان‌ها قرار داده و بودجه‌ای برای فیلم‌سازهای استان اختصاص داده‌ام؛ همچنین در بنیاد سینمای فارابی که شاید استان‌ها دیده نمی‌شدند و اگر فیلم‌سازی از شهرستان مراجعه می‌کرد مورد حمایت قرار نمی‌گرفت اما در همین دولت، بنیاد مدیر امور استان‌ها دارد. شاید به معاونت فرهنگی مراجعه کنید و پاسخگوی شما نباشند ولی اگر به امور استان‌ها مراجعه کنید مسئله دیگر است.

وی اضافه کرد: در تمام مراکز حتی در حوزه زیرساخت توجه جدی با استان‌ها شده است، به طوری که همین الان در آستانه افتتاحیه ۵۰ سینما در شهرستان‌ها هستیم که با کمک مستقیم خودمان انجام شده نه بخش خصوصی، این کمک‌ها مربوط به سفرهای استانی بوده که در سال ۱۴۰۲ داشته‌ام.

رئیس سازمان سینمایی کشور اظهار کرد: در هر استانی که قول داده‌ام سینمای آن را افتتاح کنم یا زیرساخت انجام دهم، اکنون در مرحله افتتاح آن هستم اما قسمت شد که در اواخر سال ۱۴۰۲ به خوزستان سفر کنیم و امیدواریم تحقق وعده‌های ما در ۱۴۰۳ قطعاً انجام شود.

خزاعی عنوان کرد: مساله دیگر که در استان‌ها دیدم و احساس کردم که در این مورد دچار مشکل هستیم، بحث تهیه کنندگی است. ما نمی‌توانیم بگوییم قرار است فیلم‌سازی در استان‌ها رونق بگیرد بعد یک فیلم ساز مجبور بشود به تهران مراجعه کند و درصد اعظمی از بودجه و اقتصاد خود را در اختیار یک تهیه کننده بگذارد تا در نهایت بتواند یک فیلم بسازد، خیر گاهی در استان‌ها به تهیه کننده‌های استانی اعتماد بیشتری است.

وی افزود: با شورای عالی تهیه کنندگان هماهنگی‌ها انجام شده فیلمی که در استان و دغدغه‌های استان باشد قطعاً انواع مجوز داده خواهد شد پس این اقدام بزرگی در جهت تحقق گفته‌های بنده است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه در حوزه کارگردانی، جریان تولید فیلم منحصر به جریان اقتصاد شده بود، تصریح کرد: کارگردان‌ها باید سرمایه‌دار داشته باشند تا بتوانند فیلم تولید کنند و اصلاً به عنوان کارگردان جای این‌ها را ارزیابی نمی‌کردند اما امروز بنیاد سینمای فارابی مجوز دارد، سایت جدا دارد، برای کسانی که می‌خواهند کارگردان اولی مجوز بگیرند و این ربط به سرمایه آنها ندارد. بلکه آنها ثبت نام می‌کنند، نمونه آثار می‌فرستند و در یک شورای تخصصی بررسی می‌شود اگر در مرحله اول امتیاز بیاورد مرحله دوم برای ساخت شروع می‌کنند.

خزاعی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۵۰۰ هنرمند مختلف از سراسر کشور ثبت نام کردند و بیش از ۸۰ نفر پروانه کارگردانی اول گرفتند. لذا اینها اقداماتی است که در استان‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در آموزشگاه‌های سینمایی طرح درس نداشتند، تصریح کرد: هر آموزشگاهی برای خودش یک برنامه تدریسی داشت اما اکنون طرح درس می‌شود، رتبه‌بندی می‌شود و کارت سبز داده می‌شود که هیچ وقت در کشور این‌گونه نبوده است و هر کسی می‌آمد می‌توانست مدرس باشد بدون اینکه سابقه و رزومه آن بررسی شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه جشنواره فیلم آموزشگاه‌ها برگزار نمی‌شد، گفت: اکنون این جشنواره برگزار می‌شود، با نگاه جدید استعدادهایی داریم که نوپا و نوآموز هستند و در آموزشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص شهرهایی که سینما ندارد بیان کرد: در شورای عالی سینما در ۲۰ شهریور ماه مصوب شد تمام شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر در سفرهای استانی مصوب می‌شود که به هر استان مبلغ ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات دهند، در صورتی که قبلاً این چنین نبوده است.

وی افزود: البته ۶ ماه است که ما آرامش داریم یعنی از روزی که بنده وارد سینما شده‌ام هر روز بحران‌های متعدد داشته‌ایم و اکنون حل شده‌اند که ما می‌توانیم به تولید محتوا، مبانی توسعه، حوزه بین‌الملل، جشنواره‌ها و همه مبانی که در حوزه سینما است فکر کنیم.

خزاعی گفت: شاید شما دغدغه بیمه بازنشستگی را نداشتید اما هنرمندانی داریم که بالای ۶۰ سال سن دارند و حداقل بیمه در این سال‌ها برای آن‌ها رد شده است و تا به حال کسی فکری به حال آن‌ها نکرده، یک هنرمند برجسته تاریخ سینمای ایران که ما به آن افتخار داریم باید با این حقوق بازنشسته شود؟ لذا با تأمین اجتماعی جلساتی برگزار کردیم که منتظر یک لایحه هستیم تا مجوز بگیرند که ما بتوانیم در سه تا چهار سال آخر به هنرمند اجازه دهیم هر چقدر می‌خواهد پول بیمه‌اش را ارتقا دهد که با حقوق خوب بازنشسته شود؛ در واقع همه این کارها به موازی در حال انجام شدن است.

رئیس سازمان سینمایی کشور خطاب به اهالی سینمای خوزستان عنوان کرد: دغدغه‌هایی که دارید همه محترم و درست است، در همه استان‌ها مطرح می‌شود، همه سرمایه‌های انسانی خوب هستند که این سال‌ها به این سرمایه‌ها کم توجهی شده، شاید من هم نتوانم همه چیزهایی که مد نظر شما است محقق کنم ولی در حال حاضر می‌توانم چند وعده به شما بدهم.

خزاعی ادامه داد: وعده اول اینکه بعضی از زیرساخت‌ها را تجهیز کنم، دوم مشکل تهیه کنندگی و کارگردانی در استان‌ها را مرتفع کنم. وعده دیگر اینکه بنیاد پویانمایی تأسیس شود و شما بتوانید از آن بهره بگیرید، دیگر اینکه وجه صنفی در استان‌ها تقویت شود و مورد آخر، بحث تولید فیلم سینمایی است که خیلی از شماها دغدغه آن را داشتید و بارها آن را بیان کرده‌ایم که در همه استان‌ها مطرح می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور خطاب اهالی سینمای خوزستان بیان کرد: از نماینده‌ها بخواهید بودجه‌های استانی مصوب کنند تا هر استان بودجه مجزا برای تولید و توسعه سینما داشته باشد آن وقت مشکل همه شما مرتفع می‌شود و ما در تهران حق دخالت در این بودجه را نداریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.