تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1400 - 17:06
کد خبر : 878

آب شرب کرمان از دریا تامین می‌شود/ سدها بی‌آب‌تر از همیشه

آب شرب کرمان از دریا تامین می‌شود/ سدها بی‌آب‌تر از همیشه
تنش آبی در شهر کرمان هر روز بیشتر می‌شود و با وجود اینکه هنوز به فصل گرم سال نرسیده‌ایم اما شاهد افت فشار آب در بیشتر محله‌های شهر هستیم.

تنش آبی در شهر کرمان هر روز بیشتر می‌شود و با وجود اینکه هنوز به فصل گرم سال نرسیده‌ایم اما شاهد افت فشار آب در بیشتر محله‌های شهر هستیم.

به گزارش نسیم صبا ازمهرا: استان کرمان با وجود بارندگی‌های نسبتاً مطلوب سال جاری اما بهره‌ای از این بارش‌ها برای بهبود وضعیت منابع آبی نبرده است.

بارندگی‌ها اغلب در جنوب استان روی داد و موجب بروز سیلاب شد و در نهایت این آب‌ها پس از بروز خسارت‌های شدید راهی کویر شدند و در این میان آبگیری سدهای استان انجام نشد.

۱۰ درصد افت آبگیری سدهای کرمان

هر چند کرمان برای تأمین آب شرب بیشتر از اینکه متکی به آب‌های جاری باشد به آب‌های زیر زمینی تکیه داشته است اما چهار سد بزرگ کرمان نیز وضعیت مطلوبی به لحاظ آبگیری ندارند و فقط ۴۱ درصد از این سدها آبگیری شده است و طبق آمار نسبت به سال گذشته که سال کم آبی در کرمان بود ۱۰ درصد افت ذخیره آب در این سدها مشاهده می‌شود.

همین آمار را نیز می‌توان به وضعیت ذخیره سازی آب در سفره‌های زیر زمینی دشت‌های شمال، غرب و شرق کرمان نیز نسبت داد و در نهایت به بحران آبی کرمان پی برد.

آب شرب کرمان از دریا تامین می‌شود/ سدها بی آب تر از همیشه

هنوز به فصل گرم سال نرسیده‌ایم اما در صورت خاموش کردن پمپ‌های آب خانه‌ها امکان بهره برداری از آب موجود در شبکه‌ها به دلیل افت شدید فشار آب وجود ندارد.

بحران آب در کرمان جدی شده و شهر بدون آب مانده است، این در حالیست که در سال گذشته نیز بخش‌های قابل توجهی از شهر کرمان با بی آبی مطلق روبرو شد و آبرسانی سیار در دستور کار قرار گرفت.

سازگاری با کم آبی در استان کرمان یکی از ضروریات جدی استان کرمان است که در این راستا دستورالعمل‌هایی به ادارات مختلف داده شده که باید اجرا شودمعاون عمرانی استاندار کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: سازگاری با کم آبی در استان کرمان یکی از ضروریات جدی استان کرمان است که در این راستا دستورالعمل‌هایی به ادارات مختلف داده شده که باید اجرا شود.

سید مصطفی آیت الهی موسوی افزود: میزان بارندگی در شمال و شرق استان کرمان مطلوب نیست و با توجه به ادامه خشکسالی و برداشت بی رویه آب از دشت‌های استان کرمان شاهد افت سطح آب در استان هستیم که این مساله نگران کننده است.

وی گفت: در سال گذشته برای تأمین آب شرب کرمان سعی شد با حفر چاه و تأمین منابع جدید زمینه را برای کاهش مشکلات تأمین آب محله‌های مختلف شهر مهیا کنیم و با توجه به ادامه خشکسالی پیش بینی می‌کنیم در سال جاری نیز شاهد بروز مشکلاتی در کرمان باشیم.

وی خواستار مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف شد و گفت: به خصوص در بخش کشاورزی باید از آبیاری سنتی جدا پرهیز کنیم تا کمترین مشکل در طول تابستان ایجاد شود.

اسفند کم باران در کرمان

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش مصرف آب گفت: مردم باید بدانند هر قطره از آب در کرمان دارای ارزش بسیار بالایی است و در صورت مصرف بی رویه و هدر رفت آب در ماه‌های آینده برای تأمین آب شرب با مشکل مواجه می‌شویم.

وی گفت: متأسفانه سدهای استان نیز آبگیری نشده است و بسیاری از منابع آبی از جمله قنات‌ها و چشمه‌ها با کمبود دبی آب مواجه هستند و با وجود اینکه اسفند فصل بارندگی استان کرمان است اما شاهد عدم بارش هستیم و پیش بینی می‌کنیم الگوی بارندگی نیز مناسب نخواهد بود.

وی گفت: طرح‌های مختلفی از جمله برداشت آب‌های ژرف و باروری ابرها و انتقال آب از خلیج فارس در دستور کار قرار دارد که همه این طرح‌ها در حال پیگیری است و استاندار کرمان نیز در دیدار با وزیر نیرو پیگیری‌های لازم را طی روزهای گذشته انجام داده است.

معده وزارت نیرو برای آغاز انتقال آب خلیج فارس به کرمان

محمد رضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور نیز از آغاز عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب خلیج فارس جهت تأمین آب شرب به شهرهای شمالی و شهر کرمان با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در آینده نزدیک خبر داد.

وی اظهار کرد: وضعیت آب شرب شهر کرمان در منطقه قرمز کشور قرار دارد و سالانه دو میلیارد متر مکعب بیلان منفی آب در شهر کرمان می‌باشد.

وی با اشاره به مذاکرات و مکاتبات مکرر قبلی صورت گرفته با وزیر اسبق و وزیر فعلی نیرو و همچنین رؤسای قبلی و فعلی سازمان برنامه و بودجه افزود: باید هر چه سریع‌تر تخصیص آب شرب از خط اول انتقال آب خلیج فارس به عنوان تنها گزینه تأمین اضطراری آب شهر کرمان اجرایی شود.

وی افزود: از وزیر نیرو درخواست داریم تا با اجرای خط لوله انتقال آب به شهرهای شمالی و شهر کرمان موافقت نماید تا هر چه سریع‌تر شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه مهم حیاتی تأمین آب شرب مرکز استان کرمان باشیم.

از وزیر نیرو درخواست داریم تا با اجرای خط لوله انتقال آب به شهرهای شمالی و شهر کرمان موافقت نماید تا هر چه سریع‌تر شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه مهم حیاتی تأمین آب شرب مرکز استان کرمان باشیم

به نظر می‌رسد با قول مساعد وزیر نیرو به زودی عملیات اجرایی این طرح شروع می‌شود و مردم کرمان امیدوار هستند که مانند موارد قبل این مساله هم وعده‌ای نباشد که اجرا نخواهد شد.

بحث انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان برای استفاده شرب از سال‌ها قبل مطرح است و هر روز مسئولان خبرهای خوشی می‌دهند که با گذشت زمان نشان داده شده که عملیاتی نشده‌اند.

طبق آخرین پیگیری‌ها به نظر می‌رسد ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص یافته که قرار است بودجه مورد نیاز این طرح ۵۰ درصد توسط وزارت نیرو ۵۰ درصد از اعتبارات استانی تأمین شود.

به نظر می‌رسد از شرکت‌های معدنی متمول در استان نیز اعتباراتی برای اجرای این طرح جذب خواهد شد.

اما آنچه که مسلم است قرار گرفتن شهر کرمان در وضعیت قرمز بی آبی است و ادامه وعده‌های عمل نشده و بی عملی در زمینه رفع مشکل آب در استان کرمان می‌تواند در سال‌های آینده کرمان را با تنش‌های جمعیتی جدی مواجه کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.