تاریخ انتشار : دوشنبه 21 آذر 1401 - 7:36
کد خبر : 6616

تحول در بخش کشاورزی استان کرمان با رویکرد جهادی دانش محور

تحول در بخش کشاورزی استان کرمان  با رویکرد جهادی دانش محور
خیراندیش رئیس این سازمان گفت: بر اساس اولویت های وزارت جهاد کشاورزی برگرفته از برنامه تحول در بخش کشاورزی منبعد طرحهای این سازمان با رویکرد جهادی و دانش محور اجرا می شود.

به گزارش نسیم صبا:وی افزود: توجه به حفاظت و مدیریت منابع خاک، ضمن افزایش کیفیت خاک، بدون شک اثرات قابل توجهی بر افزایش بهره‌وری منابع آب دارد و توجه کافی به مدیریت و حفاظت خاک، ضمن کاهش هزینه ها و افزایش درآمد کشاورزان، باعث افزایش بهره‌وری آب و تولیدبیشتر و بهتر محصول می‌گردد.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای اقدام جهادی این سازمان گسترش کشت قراردادی است، افزود: در مرحله اول هدف از اجرای کشت­های قراردادی حمایت دولت از کشاورز برای افزایش تولید وکاهش واردات در محصولات استراتژیک مانند گندم ودانه های روغنی است.

خیراندیش خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش بخش کشاورزی و دامپروری تا ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و بازار فروش محصولات، یکی از اهداف این رویکرد جهادی است که زنجیره عرضه محصولات کشاورزی می‌تواند به توسعه بخش کشاورزی کمک کند از سوی دیگر زنجیره عرضه با فراهم‌سازی غذا با قیمت و کیفیت مناسب، امنیت غذایی را نیز به همراه دارد. توجه به همه جهات منافع اقتصادی و اجتماعی زنجیره عرضه از قبیل کارایی و رقابت‌پذیری، خلق ارزش‌افزوده، ایجاد اشتغال، کاهش هزینه‌های عملیاتی، بهبود عملکرد و بهره‌وری مطالعات گسترده‌ای را در ادبیات موضوع اقتصاد کشاورزی به خود اختصاص داده است.صنایع تبدیلی کشاورزی می‌توان بخشی از محصولات زراعی و باغی را با کاربرد روش‌های فیزیکی و شیمیایی تغییر وضع داده و بدین وسیله ماندگاری این محصولات را بیشتر و مصرف و عرضه آن را، مناسب‌تر کرد و در مجموع از طریق این نوع صنایع ارزش اقتصادی محصولات را بالاتر برد.

خیراندیش نوسازی و تجهیز اداوات کشاورزی را از دیگر الویت های کاری بیان کرد و افزود گفت: از دیگر الویت های کاری توسعه گلخانه ها و سیستم های نوین آبیاری است که توسعه گلخانه‌ها یکی از ارکان مهم در سند ملی سازگاری با کم آبی است و با توجه به اینکه کشت سبزی و صیفی آب‌بر است بر کشت این محصولات در گلخانه بسیار تاکید شده است و در کنار آن توسعه شبکه‌های نوین آبیاری بسیار توصیه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اذعان داشت: با توجه به از دسترس خارج شدن بخش عمده ای از بارش های سالیانه در کشور، ضروریست که با توسعه طرح های جامع آبخیزداری، از هدر رفت این حجم از منابع آبی و خطر بروز سیلاب های مخرب جلوگیری شود.

خیراندیش اظهار داشت: یکی از رویکردهای اقدام جهادی این سازمان ،یکپارچگی مدیریت اراضی کشاورزی است، استراتژی یکپارچه سازی اراضی دارای اهمیت فراوان از لحاظ اقتصادی و کشاورزی می باشد. این راهبرد می تواند استفاده بهینه از نهاده های تولید و بالابردن بهره وری را موجب شود.

وی خاطرنشان کرد: نوید سند‌دارکردن اراضی کشاورزی، امیدی است برای کشاورزان تا سند زمین خود را به عنوان ضمانت در اختیار داشته باشند واز طرف دیگر شاهد زمین خواری در کشور نباشیم.

خیراندیش ادامه داد: سند دارکردن اراضی کشاورزی به حفظ و توسعه این سرمایه ملی به عنوان منابع پایدار کشور و بستر تولید محصولات کشاورزی، امنیت غذایی و خودکفایی می‌انجامد و نتیجه آن امنیت شغلی کشاورزان را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح کاداستر در کشور برای اراضی کشاورزی اجرا می‌شود واین طرح موجب ثبت مالکیت، ثبت نوع کاربری و در نهایت، صدور سند مالکیت تک برگی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اذعان داشت: بیابان‌زایی یکی از پدیده‌هایی است که بیش از پیش با آن مواجهیم. در این شرایط عرصه‌هایی که قابلیت تولید داشت، شور و قلیایی و یک منطقه کشاورزی حاصلخیز به یک منطقه غیرقابل زراعت تبدیل شده و یا تغییر کاربری یافته است این در حالیست که می‌توانست جلوه‌ای از ویژگی‌های طبیعت را داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشاورزی هوشمند یکی از راه‌هایی است که با به کارگیری آن‌ها می‌توانیم کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی‌ را افزایش دهیم، افزود: کشاورزی هوشمند استفاده از فناوری‌های جدید و به روز است و به این ترتیب می‌توانیم زمین‌های کشاورزی‌ را هوشمند کنیم و از طریق «کشاورزی‌ دقیق» یا «کشاورزی هوشمند» زمین‌های کشاورزی‌ را به یکدیگر متصل کرده و از اطلاعات و داده‌های دریافتی به منظور بهبود محصولات و زمین‌ها استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان داشت: یکی از مهم‌ترین نیازهای زیربنایی کشورمان حرکت هدفمند در مسیر توسعه پایدار است، به اعتقاد عموم کارشناسان در مسیر دستیابی به توسعه پایدار توجه به بخش کشاورزی و در اولویت قرار گرفتن رشد و شکوفایی این بخش یک ضرورت انکار ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: در این مسیر همکاری کشاورزان با تجربه، پیشرو و صاحب نظر ، مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی با کارشناسان این سازمان راه را هموار می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.