تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 آبان 1401 - 7:21
کد خبر : 5626

وضعیت آب در استان کرمان در شرایط بحرانی قرار دارد

وضعیت آب در استان کرمان در شرایط بحرانی قرار دارد
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت آب در استان کرمان در شرایط بحرانی قرار دارد،گفت: طبق آمارها سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در شرایط فعلی قابل قبول نیست و از لحاظ عقلی و علمی مردود است؛ بنابراین برای استفاده از منابع آب باید برنامه ریزی کنیم

به گزارش نسیم صبا:م مهدی قویدل در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری راور با موضوع مدیریت بحران آب، در محل سالن کنفرانس شهید نوروززاده دادگستری شهرستان راور برگزار گردید،اظهار داشت:راور، یکی از امن‌ترین شهرستان استان کرمان و جزو رتبه‌های پایین از لحاظ اتهامات و جرائم بوده است.
وی بیان کرد:در بحث تسهیلات و نظارت در حوزه آب با مشکل مواجه هستیم، به طوری که افرادی وام بلاعوض و تسهیلات دریافت می‌کنند؛ اما به علت نظارت نادرست و ناکافی، آبیاری نوین را انجام نمی‌دهند و از هدررفت آب جلوگیری نمی‌شود.
این مقام قضایی اظهار داشت: در رابطه با مدیریت آب باید به کشاورزان آموزش داده شود تا کشاورزان بیشتری از آبیاری نوین استفاده کنند و از غرقابی‌های غیراصولی ممانعت شود.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در رابطه با موضوع آب روستا‌های خورند و شریف آباد تاکید کرد: ضرورت دارد ظرف یک ماه آینده، شورای این روستا‌ها با یکدیگر تعامل کنند و مشکل را یک بار برای همیشه حل و فصل کنند و در صورت کارشکنی، طبق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.
قویدل در بخش دیگر سخنان خود گفت: طبق آمار میزان تصادفات و تلفات جانی در محور مواصلاتی راور ـ دیهوک،قابل توجه است و در همین رابطه در سفر ریاست جمهوری به استان بودجه قابل توجه ی به این پروژه اختصاص یافته است که باید این محور هر چه سریع‌تر به بهره برداری برسد.
در ادامه کاربخش، رئیس دادگستری راور گفت: با مدیریت منابع آب و الزام آبیاری نوین و قطره‌ای از سوی مالکان و همچنین اعطای تسهیلات از سوی اداره مربوطه از وقوع بزه در مسئله آب پیشگیری کنیم.
وی افزود: باید با حمایت مسئولان و استفاده از ظرفیت خصوصی سازی از نعمت باران تا حد امکان استفاده کنیم و روان اب‌ها را کنترل کنیم تا به سمت سد‌های عده‌ای خاص نروند و همه کشاورزان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.
کاربخش بیان کرد: آب روستا‌های خورند و شریف آباد به صورت ۳ دنگ ۳ دنگ تقسیم خواهد شد و باید ظرف یک ماه آینده پرونده آب این روستا‌ها برای همیشه بسته شود.
اژدری، فرماندار راور نیز علت این مشکل چندین ساله را ارتباطات نادرست و نبود گفتگو دانست و گفت: در قانون انتقال آب نداریم و مسئله آب این روستا‌ها در قدیم توافق شده و با تعامل هم حل خواهد شد.
خواجویی، رئیس جهاد کشاورزی راور نیز در این جلسه گفت: ۲۰ درصد سطح زیر کشت در راور با آبیاری نوین انجام می‌شود که تقریبا” با استان برابری می‌کند.
وی اظهار داشت: افزایش شوری آب، خرده مالکی زمین ها، افزایش قیمت لوله و اتصالات باعث شده تا کشاورزان از آبیاری نوین کم تر استفاده کنند.
خواجویی با بیان اینکه برای اجرای هر هکتار اجرای آبیاری تحت فشار ۴۰ میلیون تومان نیاز است که به صورت تجمیعی به کشاورزان پرداخت خواهد شد، تصریح کرد: اعتبار برای کانال‌های روستای خورند و جلوگیری از هدررفت آب نیز پرداخت خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.