تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 - 6:23
کد خبر : 14812

ورود ایران به بازار ۱۷۰ میلیون نفری اوراسیا برای نخستین بار

ورود ایران به بازار ۱۷۰ میلیون نفری اوراسیا برای نخستین بار
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا گفت: نخستین بار است که در دولت سیزدهم توانسته‌ایم با پنج کشور بزرگ و پُرجمعیت ۱۷۰ میلیون نفری ارتباط تجارت آزاد برقرار کنیم.

«عباس علی آبادی» روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی در خصوص ثمرات اولین موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اوراسیا اظهار داشت: پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیازمند توانمندی های کشور ما در عرصه های مختلف از جمله صنعتی و اقتصادی هستند.

وی افزود: اکنون ما از بازار این کشورها، اقلام کشاورزی از جمله ذرت و گندم وارد می کنیم که با امضای این توافقنامه ارتباط ها گسترده تر و تجارت آزاد بین کشورمان و سایر کشورهای عضو این اتحادیه صورت می گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اولویت ها در موافقت نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا گفت: قواعدی در این موافقت‌نامه تعریف شده است که در آن تامین از تامین کنندگان داخلی اولویت است ولی به هر حال فضای رقابتی برای همه به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: این موافقت‌نامه فرصت و فضای خوبی را برای همه فعالان اقتصادی به ویژه بازرگانان و تولیدکنندگان برای نفوذ در بازارهای بزرگ کشورهای عضو اتحادیه فراهم کرده است که باید بیشترین بهره را ببرند.

ورود ایران به بازار ۱۷۰ میلیون نفری اوراسیا برای نخستین بار

علی آبادی با بیان اینکه این موافقت‌نامه از جنبه های مختلف مهم خواهد بود، گفت: اکنون در شرایط تحریم قرار داریم و این امر فرصت خوبی برای کشورمان برای حضور در عرصه های جهانی است.

وی عنوان کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت به زودی نشستی در خصوص بررسی ابعاد مختلف این موافقت‌نامه برگزار خواهیم کرد که در آن به زوایا و مزایای این موافقت‌نامه خواهیم پرداخت.

به گزارش ایرنا، اولین موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (۴ دی ماه ۱۴۰۲) توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و مقامات ۵ کشور عضو آن اتحادیه و کمیسیون اقتصادی اوراسیا، طی مراسمی در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سنت پترزبورگ روسیه امضا شد.

مطابق این موافقت‌نامه تجارت آزاد، جهت افزایش تجارت فی‌مابین و گسترش همکاری‌ها، علاوه بر تسهیل تجارت و رفع موانع غیرتعرفه‌ای، تعرفه ورودی حدود ۸۷ درصد اقلام کالایی فی‌مابین حذف می‌شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا با واردات ۳۸۸ میلیارد دلاری از جهان، بازاری بسیار بزرگ در نزدیکی ایران محسوب می شود و افزایش مناسبات فی‌مابین امکان استفاده حداکثری از این پتانسیل و بازار بزرگ را برای کشورمان فراهم خواهد آورد.

با توجه به واردات قابل ملاحظه اوراسیا از جهان، با انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد فی‌مابین، پیش‌بینی می‌شود با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و تولیدات مشترک و فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب، تجارت فی‌مابین افزایش قابل قبولی داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.