تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 شهریور 1402 - 5:42
کد خبر : 11619

واردات ۴.۴ میلیون گوشی تلفن همراه در سال جاری/ صادرات غیرنفتی به ۱۸.۷ میلیارد دلار رسید

واردات ۴.۴ میلیون گوشی تلفن همراه در سال جاری/ صادرات غیرنفتی به ۱۸.۷ میلیارد دلار رسید
رییس کل گمرک ایران با با اعلام واردات چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به کشور در پنج‌ماهه امسال، گفت: از ابتدای سال جاری تا روز ۲۵ مرداد ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم.

به گزارش نسیم صبا از گمرک ایران، «محمد رضوانی فر» در نشست صبح امروز اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با ارائه گزارش جامعی از عملکرد و تسهیلات گمرک اظهار داشت: در پنج‌ماهه امسال حدود ۲۳.۴ میلیارد دلار واردات داشتیم که در این بخش ۸.۷ درصد افزایش داشته‌ایم و ترانزیت نیز به ۵.۵ میلیون تن رسیده که ۲.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم.

وی با بیان اینکه در کشور حدود ۱۵۶ گمرک وجود دارد که حدود ۶۰ درصد تجارت خارجی کشور مربوط به ۷ گمرک کشور است، افزود: از ابدای سال جاری تا روز تا ۲۵ مرداد حدود ۱۸.۷ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

رییس کل گمرک گفت: در پنج‌ماهه امسال حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه از طریق رویه تجاری و همچنین حدود ۱۴۹ هزار دستگاه در رویه مسافری وارد کشور شده است.

رضوانی فر اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های خوب در مصوبات هیأت دولت در آذرماه سال گذشته آزاد شدن واردات شمش طلای استاندارد بدون ثبت سفارش با رویه تجار و رویه مسافری بود .

وی تصریح کرد: ما با حجم گسترده‌ای از بخشنامه‌ها در گمرک مواجه هستیم و فقط سال گذشته ۳۱۹ بخشنامه مؤثر داشتیم که یا یک محدودیت ایجاد کرده یا یک محدودیت را برداشته است که ۲۰۷ مورد در حوزه صادرات و ۱۱۲ مورد آن نیز حوزه واردات بوده است؛ لذا تمرکز ما امسال محدود کردن این بخشنامه‌ها است که البته با مصوبه اردیبهشت ماه دولت دستگاه باید بخشنامه‌ها را در سامانه مربوطه و در معاونت حقوق بارگذاری کنند و پس از آن اجازه ابلاغ خواهند داشت.

معاون وزیر اقتصاد به تسهیلات ارایه شده از سوی گمرک در راستای تسهیل تجارت خارجی کشور اشاره کرد و ایجاد انبار اختصاصی را یکی از این تسهیلات دانست و ادامه داد: بهره‌مندی از خدمات انبار اختصاصی توسط ذی‌نفعان کاملاً به سود تولیدکنندگان و صاحبان کالا است، گمرک مشوق استفاده شرکت‌های فعال از این تسهیلات است به طوری که تاکنون مجوز ۲۴۸ انبار اختصاصی “تحت کلید گمرک” صادر شد و در این زمینه قایل به ایجاد هیچ‌گونه محدودیتی نیست.

رضوانی فر میانگین زمان پاسخ استعلام‌ها از سوی دستگاه‌های همجوار در زمینه صدور مجوزها را ۱۰ روز عنوان کرد و گفت: تکلیف قانونی دستگاه‌ها برای پاسخ به استعلامات گمرکی در سقف زمانی ۷ روز کاری است که باید این تکلیف محقق شود.

وی بیان کرد: هم اکنون متوسط زمان پاسخ دستگاه‌ها به گمرک رو به کاهش است لیکن همچنان با استانداردهای روز دنیا فاصله قابل توجهی دارد.

رییس کل گمرک تشریح کرد: هم اکنون متوسط این زمان در گمرکات هند و چین کمتر از ۲۴ ساعت محاسبه شده است.

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم در این نشست از تنظیم تفاهم‌نامه‌ای با گمرک و تشکیل میز خدمت در اتاق تهران به منظور برقراری ارتباط مداوم با گمرک خبر داد.

در ادامه این نشست اعضای هیات به طرح مسایل و نظرات و سوالات خود پرداختند.

تداوم دسترسی فعالان اقتصادی به آمار عملکرد گمرک، مشارکت بخش خصوصی به ویژه اصناف در تصمیم‌گیری‌ها، ضمانت‌نامه‌ها، استفاده بیشتر صاحبان صنایع از مسیرهای سبز، تعلل دستگاه‌های همجوار در پاسخ به استعلامات گمرکی و درخواست ارایه گزارش‌های تحلیلی از جمله مهم‌ترین درخواست‌های مطروحه اعضای هیات نمایندگان استان تهران در نشست با رئیس کل گمرک ایران بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.