تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 6:50
کد خبر : 15652

نگرانی جدی از تغییر الگوی سکونت و نظام جابه‌جایی جمعیت به‌دلیل تغییر اقلیم

نگرانی جدی از تغییر الگوی سکونت و نظام جابه‌جایی جمعیت به‌دلیل تغییر اقلیم
عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: یکی از نگرانی‌های جدی در حوزه تغییرات اقلیمی، موضوع تغییر الگوی سکونت و نظام جابه‌جایی جمعیت به‌دلیل بروز پدیده‌هایی همچون خشکسالی، ریزگردها فرونشست‌ها و غیره است.

«سید مسلم سید الحسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم در تهران طی روزهای گذشته، افزود: آمارهای ۳۰ ساله در ایران بیانگر حاد بودن وضعیت تغییرات اقلیمی در کشورمان است و امروز ایران به عنوان کشوری که در معرض انواع آثار منفی ناشی از تغییرات اقلیمی است معرفی می‌شود.

این عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه‌داد: از سوی دیگر، اغلب گروه‌های کم درآمد شهری که در سکونتگاه‌های غیر رسمی اطراف شهرها زندگی می‌کنند، به دلیل اینکه کالبد و وضعیت زیرساخت‌های آنها نسبت به شهرها ضعیف‌تر است، در معرض خطر بیشتری هستند و حوادثی همچون سیلاب‌ها و غیره که در تغییرات اقلیمی اتفاق می‌افتد سبب می‌شود این مناطق آسیب بیشتری ببیند.

سیدالحسینی اظهار داشت: آسیب پذیری این گروه‌های کم درآمد و جابه‌جایی جمعیت، سبب تشدید پدیده حاشیه‌نشینی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه مشخصی برای این موضوع داشته باشیم، اظهار داشت: یکی از اهداف چهارگانه برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، ارتقای تاب‌آوری اقتصادی و اجتماعی محلات و بافت‌های هدف در برابر انواع نابسامانی‌ها از جمله تغییرات اقلیمی است تا بتوانیم توان و مقاومت این بافت‌ها را در برابر این موضوعات افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات می‌تواند تنوع اقتصادی باشد، گفت: موضوع بحران آب جدی است و مشاغل جایگزین که بتواند درآمد و معیشت مردم را ارتقا دهد، می‌تواند به عنوان یک راهکار مطرح باشد.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: استفاده از سرمایه‌های اجتماعی در این مناطق باید تقویت شود تا بتوانند موثرتر و توانمندتر در مقابل آن برخورد کنند.

لزوم استفاده از فناوری‌های نظام هشدار

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: فناوری‌های نظام هشدار به کمک هوش مصنوعی می‌تواند یاری رسان ما باشد تا در زمان مناسب هشدارهای مناسب به ساکنان این محدوده‌ها داده شود تا بتوانیم تاب آوری اقتصادی و اجتماعی این بافت‌ها را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: تاکنون بیشتر از دانش بومی و محلی در این راستا استفاده شده است و کمتر از تجربیات جهان در حوزه فناوری بهره‌ برده‌ایم.

سیدالحسینی گفت: ما نیاز داریم در این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم و دانشی که در این سطح در جهان وجود دارد را وارد کشور کنیم تا مقابله مناسبی با تهدیدات داشته باشیم.

سیدالحسینی خاطرنشان کرد: در حوزه بازآفرینی شهری، «سند ملی توانمندسازی» وظایف و مسوولیت‌هایی را برای بخش‌های مختلف تعیین کرده است تا دستگاه‌های مختلف بتوانند در این زمینه وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی گفت: کار شرکت بازآفرینی شهری در این حوزه، ایجاد هماهنگی بین‌بخشی است تا این سیاست‌ها به سازمان‌های متولی ابلاغ شود.

این عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه‌داد: سند ملی توانمندسازی به‌تازگی در هیات وزیران به تصویب رسیده و راهکارهای پیش‌نگری و پیش‌تدبیری در آن ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم که دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در محل کتابخانه ملی ایران برگزار شد، نمایندگانی از سازمان جهانی هواشناسی، هیات بین دولتی تغییر اقلیم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد و مرکز آسیا، سازمان همکاری اکو و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا سازمان ملل متحد مشارکت داشتند.

همچنین سفرا، کارداران یا نمایندگان کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس، نیجریه، نیکاراگوئه، مالی، بولیوی، عربستان، امارات، پاکستان، ونزوئلا و اوگاندا در این کنفرانس حضور داشتند.

تغییر اقلیم عوامل محدود کننده و تهدیدهای مهم در دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه است که این کنفرانس تلاش کرد ابعاد تغییر اقلیم و پیامدهای آن و همچنین موضوعات مرتبط با توسعه پایدار، سازگاری، تاب‌آوری و کاهش آثار زیان‌بار آن را بررسی کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.