تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402 - 5:53
کد خبر : 10997

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف
نمایندگان ضمن قانع شدن از توضیحات وزیر ارتباطات به صورت مشروط در پی سوال پورابراهیمی درباره ضعف عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه های عملیاتی، با تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف موافقت کردند.

به گزارش نسیم صبا ازپایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی: نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح روز (سه شنبه، ۲۷ تیرماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رأس ساعت ۸ و ۱۴ دقیقه با حضور دو سوم نمایندگان آغاز شد.

در ابتدا دکتر قالیباف در نطق پیش از دستور خود به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان، با گرامیداشت فرا رسیدن سالروز تاسیس شورای نگهبان، گفت: لازم می‌دانم به عنوان یکی از اعضای مجلس یازدهم از همکاری و هم‌افزایی بی‌شائبه یکایک اعضای محترم شورای نگهبان به ویژه ریاست محترم آن شورا تقدیر و تشکر کنم، چرا که خود از نزدیک شاهد تلاش بی‌وقفه اعضای محترم و بدنه کارشناسی آن شورا برای تسریع در تصویب بسیاری از قوانین به نفع مردم بوده‌ام.

پورابراهیمی: مردم از زیرساخت‌های ارتباطی ناراضی هستند

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی در جریان رسیدگی به سوال خود از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلیل ضعف عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه های عملیاتی از جمله توسعه ارتباطات و فناوری، توسعه بسترها و شبکه‌های مخابراتی، تأمین زیر ساخت‌های استفاده از اینترنت و نظارت بر عملکرد اپراتورها چیست؟، گفت: دو سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اما عملکرد شما در شاخص‌های مرتبط در کمترین میزان به نسبت رشدی است که باید به انجام می‌رسید اما نبود سند ملی و نقشه راه توسعه اقتصاد دیجیتال، عدم التزام به اپراتورها، بانک‌ها و شرکت‌ها نسبت به اجرای قانون استفاده حداکثری از توان داخلی، نبود سند اولویت‌های صادراتی دانش‌بنیان، ضعف کیفی زیرساخت‌های ارتباطی برای ورود به عصر تحول دیجیتال در سه شاخص تاخیر پایین، اتصال انبوه و پهنای باند در کشور مسئله‌ساز شده است.

زارع پور: طراحی ساز وکارهایی برای دور زدن دسترسی به سایت‌های تحریم شده

همچنین عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه ساز و کارهای مختلفی را برای دور زدن دسترسی به سایت‌ها و سرویس‌هایی که آمریکایی‌ها تحریم کردند طراحی شده است، گفت: کار بزرگی در حوزه اینترنت انجام شده است و زیرساخت‌های ارتباطی کشور برای پذیرایی از میلیون‌ها ایرانی که دوست دارند از زیرساخت‌های داخلی استفاده کنند، فراهم شده است.

اقناع مشروط پورابراهیمی از پاسخ زارع پور/فرصت ۳ ماهه وزیر ارتباطات برای عمل به تعهدات

در نهایت پس از طرح و بررسی سوال و استماع پاسخ‌های وزیر ارتباطات، محمدرضا پورابراهیمی از پاسخ‌های زارع پور به صورت مشروط قانع شد و فرصت ۳ ماهه‌ای برای عمل به تعهدات در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت.

پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی شد

در ادامه نشست علنی امروز نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و حسن شجاعی نماینده مردم ابهر از سوی هیات رئیسه به‌عنوان کاندیداهای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ در اجلاسیه چهارم معرفی شدند که در نهایت با رأی نمایندگان نصرالله پژمانفر با ۱۱۵ رأی موافق از مجموع ۲۲۵ رأی ماخوذه به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ انتخاب شد.

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد ارزیابی اثر فعالیت پتروشیمی‌های متانولی بر منابع بخش عمومی

همچنین در ادامه نشست علنی امروز، علی خضریان به عنوان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گزارش ارزیابی کمیسیون متبوع خود را از عملکرد پتروشیمی‌ها در این حوزه در صحن علنی قرائت کرد تا این مهم مورد بررسی نمایندگان در صحن علنی نیز قرار گیرد.

براساس گزارش قرائت شده از سوی خضریان، نظارت بر اجرای صحیح قوانین و تقنین و تصحیح قوانینی که در ادامه راه محیط کسب و کار را برای فعالان اقتصادی هموارتر بسازد، می‌تواند در دستیابی به این اهداف تأثیر بسزایی داشته باشد. شایان ذکر است که قیمت فروش گاز به سایر مصارف کشور که بیش از ۹۰ درصد مصارف گاز طبیعی را به خود اختصاص می‌دهد، بسیار کمتر از قیمت گاز صنعت پتروشیمی است و با توجه به هشدارهای نهادهای مختلف درخصوص ناترازی شدید گاز در آینده نزدیک؛ لزوم اصلاح در سبک مصرف و حرکت جدی در بهینه‌سازی مصرف در آن بخش‌ها را اجتناب‌ناپذیر خواهد کرد.

رأی مثبت مجلس به تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف

در جریان بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از «درآمدها، نحوه هزینه کرد آن و موقوفات رها شده سازمان اوقاف و امور خیریه» با ۱۷۰ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در جلسه با تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف موافقت کردند که طبق گزارش ارائه شده اینکه چرا موقوفات بسیار واقفین بدون برنامه رها شده است و برنامه سازمان در نذورات چند صد میلیارد تومانی مردم در بقاع متبرکه چیست؟ ازجمله محورهای این تحقیق و تفحص به شمار می‌آیند.

شمس‌الدین حسینی: برگزاری آزمون کانون وکلا برخلاف قانون و تفسیر به رأی است

بنابراین گزارش، در ادامه صحن علنی امروز سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در جریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد طرح تأمین مالی قـانون اساسی در مورد «طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور»، گفت: برگزاری آزمون‌ها غیرقانونی و تفسیر به رأی است، باید با آن مقابله شود. نباید اجازه دهیم قانون توسط عده‌ای قانوندان قانون‌شکن شکسته شود، مقابل این مسئله می‌ایستم و نمی‌گذاریم حق جوانان این مملکت ضایع شود، همین‌ها هستند که اجازه نمی‌دهند کسب و کار شکل بگیرد و اجازه نمی‌دهند جوان‌های پاک و غیور به کارکرد نهادهای انقلابی علاقمند شوند.

کوچکی‌نژاد: دستور مخبر برای واردات برنج خلاف قانون اساسی است

اما جبار کوچکی‌نژاد ارم ساداتی در اخطار قانون اساسی درباره واردات برنج، گفت: اخیراً واردکنندگان برنج خارجی به معاون اول رئیس‌جمهور برای واردات یک میلیون تن برنج نامه زده‌اند که آقای مخبر با آن موافقت کرده است، این در حالی است که در فصل برداشت برنج و با توجه به اینکه محصول سال گذشته برنجکاران روی دست کشاورزان مانده است، دستور مخبر برای واردات برنج با هیچ قوانینی سازگار نیست.

پورابراهیمی: چالش بازار سرمایه نتیجه تصمیمات غیرراهبردی و غیرکارشناسی دولت در بخش های مختلف است

اما التهابات پیرامون بازار سرمایه سبب شد؛ محمدرضا پورابراهیمی به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در اخطار قانون اساسی نیز با استناد به بندهای ۸ و ۱۲ اصل ۳ این قانون، با انتقاد از اینکه بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی کشور از وضعیت خاصی برخوردار است، بر ضرورت برگزاری نشست ویژه با حضور وزرای اقتصادی دولت برای حل مشکل بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: باید این موضوع پیگیری شود چراکه مشکلات آن متعلق به میلیون‌ها نفر از افراد جامعه است و در گذشته تعداد معدودی در بازار سرمایه مشارکت داشتند، اما امروز ۵۰ میلیون نفر ذینفعان سهام عدالت، همچنین صندوق‌های بازنشستگی مجموعه‌های مهمی از سهامداران هستند که در این بازار ذینفع است.

آب نامتعارف مورد استفاده در ۱۰ محصول کشاورزی حاوی فلزات سنگین و آلودگی های بیولوژیک است

همچنین از آنجا که براساس گزارش سازمان غذا و دارو، آب نامتعارف مورد استفاده در ۱۰ محصول کشاورزی، حاوی فلزات سنگین و آلودگی‌های بیولوژیک و شیمیایی خطرناک است و ماندگاری سموم در سبزیجاتی که ریشۀ غده‌ای دارند، زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها خواهد شد، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به بررسی این مهم ورود کرد و در نتیجه امروز سخنگوی این کمیسیون گزارش کمیسیون متبوعش که حاصل بررسی های انجام شده است در صحن علنی قرائت کرد و پیشنهادات کمیسیون اصل ۹۰ برای حل این مشکل را مطرح کرد.

ناطقان میان دستور

در ادامه نوبت به ناطقان میان دستور رسید که براین اساس محمدمهدی فروردین، روح الله متفکرآزاد، سیدمجتبی محفوظی، سیدجلیل میرمحمدی و علیرضا پاک فطرت ناطقان میان دستور جلسه علنی امروز بودند.

زنگ پایان به صدا درآمد

در نهایت عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه) مجلس را رأس ساعت ۱۲:۱۱ به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (شنبه، ۳۱ تیر ماه) رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.