تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 6:43
کد خبر : 13579

استفاده از ظرفیت بریکس سبب توسعه روابط اقتصادی ایران می‌شود/ بریکس به دنبال حذف دلار است

استفاده از ظرفیت بریکس سبب توسعه روابط اقتصادی ایران می‌شود/ بریکس به دنبال حذف دلار است
عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه بریکس ۲۸ درصد قدرت اقتصادی جهان را در اختیار دارد، گفت: فعال کردن ظرفیت تجاری با کشورهای عضو گروه بریکس و استفاده از فرصت عضویت در این پیمان سبب توسعه و بهبود اقتصاد ایران خواهد شد.

«سید حمید حسینی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: اهمیت گروه بریکس به این دلیل است که ایران با غرب آسیا کمترین توافقنامه‌های تجاری دو جانبه و چند جانبه را دارد.

وی با تاکید بر اینکه لازمه حیات امروز حضور در پیمان های جمعی است، تصریح کرد: در سال های اخیر برای ایجاد توسعه اقتصادی و خنثی سازی اثر تحریم‌ها، ایران تلاش کرده با عضویت در پیمان‌هایی مانند شانگهای و بریکس و امضای توافق ترجیحی و آزاد با اوراسیا ظرفیت لازم برای توسعه روابط اقتصادی را فراهم کند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه حضور در پیمان های بین المللی اقدام خوبی است، خاطرنشان کرد: عضویت در این سازمان‌ها به تنهایی امتیازی برای کشور ندارد اما فعال کردن ظرفیت تجاری آنها راهکاری است که به توسعه روابط با کشورهای عضو می انجامد.

وی با بیان ایکه گروه بریکس از سال ۲۰۰۱ با چهار کشور روسیه، چین، هند و برزیل آغاز شد و بعد آفریقای جنوبی به آن پیوست، تصریح کرد: اعضای بریکس کشورهایی بودند که که پیش بینی می شد تبدیل به قدرت های نوظهور جهان و بزرگترین اقتصادها تبدیل شوند که اکنون نیز چین و هند در زمینه تولید ناخالص ملی مقام های دوم و سوم جهان را به نام خود کرده اند.

وی افزود: اگر روسیه نیز درگیر جنگ نشده بود می توانست به یکی از این کشورها تبدیل شود و برزیل در حال توسعه نیز پیش بینی می شود و در آینده از کشورهای قدرتمند جهان باشد.

حسینی گفت: گروه بریکس ۲۸ درصد قدرت اقتصادی جهان را در اختیار دارد و بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان از اعضای بریکس محسوب می شوند و این شاخصه ها از پایه های قدرت بریکس هستند.

وی با بیان اینکه گروه بریکس از سال ۲۰۱۶ ساختاری را برای کشورهای عضو ایجاد کردند، تاکید کرد: راه اندازی بانک توسعه با ۵۰ میلیارد دلار سرمایه که هر عضوی ۱۰ میلیارد دلار از آن را پرداخت کرده است توانستند برای پروژه های بسیاری تامین مالی کنند و از سوی دیگر یک قرارداد اندوخته احتیاطی دارند که پشتوانه ای برای تقویت ارزش پول این کشورها است و رقیبی برای صندوق بین المللی پول محسوب می شود.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اظهار داشت: راه اندازی نظام پرداخت برای جایگزینی با سیستم سوییفت و تسهیل انتقال وجه با کشورهای عضو در دستور کار قرار دارد که برای کشورهایی مانند روسیه، ایران و چین مناسب است تا در دراز مدت مشکلات در زمینه تحریم ها رفع شود و از سوی دیگر به دنبال تعیین ارز اختصاصی برای اعضای نیز هستند.

وی با تاکید بر اینکه این ابزار با عضویت در گروه بریکس برای اقتصاد کشور راهگشاست، تصریح کرد: با عضویت جدید ایران، امارات متحده عربی، عربستان و آرژانتین ظرفیت بریکس گسترش پیدا می کند اگر بتواند ارزی را جایگزین ارزهای رایج دلار و یورو کند می تواند آینده بسیار خوبی داشته باشد و ما باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه بخشی از این ظرفیت در توافقنامه هایی مانند بریکس و شانگهای مربوط به فعالان اقتصادی می شود، تاکید کرد: اتاق های بازرگانی از بخش هایی است که می تواند ظرفیت عضویت ایران در پیمان های بین المللی را فعال کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در گام نخست باید بتوانیم ظرفیت تجاری با این پیمان ها را فعال کنیم و بعد با استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری و همکاری در پروژه های مشترک سطح روابط را افزایش دهیم.

وی افزود: با امضای قراردادهای ترجیحی با اعضا، با وجود پراکندگی های اعضا، فعالیت تجاری با یکدیگر توجیه اقتصادی داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.