تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 9:23
کد خبر : 12312

مخترعان ایرانی مدال طلای مسابقات سوییس را از آن خود کردند

مخترعان ایرانی مدال طلای مسابقات سوییس را از آن خود کردند
سینا تقی‌زاده و شادی عظیمی گهر مخترعان کشورمان در طرحی مشترک با عنوان «دستگاه تشخیص تب بر اساس تشخیص چهره و رنگ پوست» موفق به کسب مدال طلای مسابقات بین‌المللی فدراسیون بین‌المللی انجمن مخترعان سوییس ۲۰۲۳ شدند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، مسابقات جهانی اختراعات ۲۰۲۳ به مدت سه روز (۲۰ تا ۲۲ اگوست) توسط فدراسیون جهانی مخترعان جهان (IFIA) در ژنو سوئیس برگزار شد. در این دوره مخترعانی از کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا، روسیه، چین، هنگ کنگ، امارات و ایران حضور داشتند که در بین تمام کشورهای حاضر نمایندگان کشورمان موفق به کسب مدال طلای این دوره از مسابقات شدند.

سینا تقی زاده که طرح مشترک او با شادی عظیمی گهر حائز دریافت مدال طلای این دوره از مسابقات جهانی شده و یکی از مدیران کارآفرین و دبیر کمیسیون بین‌الملل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز هست در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا توضیحاتی درباره این مسابقه بین المللی و نحوه کسب مدال طلای این دوره مسابقات ارائه کرد.

وی گفت: فدراسیون بین‌المللی انجمن مخترعان (IFIA) هر ساله رویدادهای ثبت اختراع را در سطح دنیا برگزار می کند. این ثبت اختراع در حوزه های مختلف برگزار می شود و امسال سومین دوره مسابقات این فدراسیون در ژنو سوییس برگزار شده است.

نقی زاده ادامه داد: این فدارسیون در همه کشورها اعلام عمومی می کند و در بسیاری از کشورها هم دفتر دارد و به طور مستقیم طرح ها را دریافت می کند و به ژنو سوییس انتقال می دهد. در آنج
ا داوری انجام می شود و امسال که از سال های قبل هم پرشورتر برگزار شده بود شرکت کنندگانی از ۳۶ کشور از جمله کانادا، آمریکا، استرالیا، انگلیس، چین، روسیه، هنگ کنگ و امارات با ۸۳۰ طرح قابل قبول، حضور داشتند


این مدیر کارآفرین گفت: مخترعان برگزیده برای شرکت در جشنواره، فیلم کوتاهی از نوآوری خود را ارسال کردند و هیات داوران با توجه به معیارهایی نظیر تقاضای عمومی، مقرون به صرفه بودن، دوست‌دار محیط زیست بودن و غیره، طرح‌های ارسالی را در ۱۳ گروه مختلف مورد بررسی قرار دادند.

نقی زاده با بیان اینکه بعد از داوری در چند شاخه نفرات برتر دنیا معرفی می شوند، افزود: در شاخه مدیکال بنده و خانم شادی عظیم گهری توانستیم با همکاری مشترک مدل طلای این مسابقات را به دست آوریم.

دبیر کمیسیون بین الملل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: اختراع ما در زمینه طب سنتی ایرانی-اسلامی و با عنوان «تشخیص تب» است. ما در طب سنتی بر اساس مزاج ها بیماری ها را تشخیص می دهیم. چهار نوع مزاج گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک، سرد و تر داریم که طب سنتی قدیم ایران می گوید تمام امراض از این مزاج ها است و رعایت نکردن نوع غذا خوردن و زندگی می تواند روی این مزاج ها تاثیر بگذارد.

این مخترع کشورمان ادامه داد: با توجه به اینکه ممکن است پزشکان در تشخیص مزاج ها خطا داشته باشند، بر همین اساس دستگاهی را اختراع کردیم که با بررسی و تشخیص چهره و گرمایش پوست و پاسخ به چند سوال کوتاه و با یکسری علامت های دیگر با ضریب اطمینان بالا مزاج افراد را تشخیص می دهد و براساس آن برای بهبود زندگی برنامه غذایی می دهد که باعث می شود آمار امراض در افراد پایین بیاید.

وی گفت: این دستگاه را به عنوان طب سنتی ایرانی معرفی کردیم و مورد قبول داوران مسابقه قرار گرفت و توانستیم مدال طلای این دوره از مسابقات را برای ایران به دست آوریم.

ایفیا سازمان جهانی غیردولتی در حوزه اختراعات و ابتکارات است که در سال ۱۹۶۸ با هدف ایجاد بستر مناسب بین المللی برای حمایت از مخترعان تاسیس شد. ماموریت ایفیا توسعه خلق دانش، ترویج فرهنگ نوآوری و تسهیل فرآیند تبدیل ایده به ثروت است.

این فدراسیون عضو ناظر و مشاور «سازمان کنفرانس‌ها و پیشرفت‌های ملل متحد» (UNCTAD) و عضو و ناظر «سازمان ثبت اختراعات اروپا» (EPO) است و مهم‌ترین سازمان حمایتی برای مخترعان جهان زیر نظر «سازمان مالکیت فکری ملل متحد» (WIPO) و عضو سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) و عضو ویژه اتحاد برای نوآوری اتحادیه اروپا (EAI) به شمار می‌آید.

این فدراسیون مسئول برگزاری المپیاد اختراعات و جام جهانی اختراعات و حمایت ‌کننده برگزاری مسابقات جهانی اختراعات، نمایشگاه‌های تخصصی و بین ‌المللی اختراعات، کنفرانس‌ها، و کارگاه‌های آموزشی مخترعان است. از جمله اهداف اصلی این فدراسیون حمایت‌ مادی، معنوی و حقوقی از مخترعان جهان است. در این راستا، این فدراسیون اعطاء‌کننده جوایز در مسابقات بین‌المللی اختراعات در بیش از ۱۲۵ کشور جهان است. به عنوان مثال، یکی از جوایز ویژه بخش خارجی جشنواره بین ‌المللی خوارزمی در ایران را این فدراسیون اعطاء می کرد.

سینا تقی زاده دکتری مدیریت بازرگانی – بازاریابی دانشگاه تهران، نایب رییس کمیسیون امور بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن و تجارت ایران، دبیر کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری خانه صنعت معدن و تجارت ایران، عضو فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های مخترعان، مدیرعامل شرکت افراگل کاسپین و رییس هیات مدیره گروه شرکت های جاوید توس، معاون بین الملل اتاق بین المللی جوانان ایران، دبیر و بنیانگذار کلاب بین المللی کسب و کار جوان، دبیر اسبق اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات و جوان شایسته سال ۲۰۲۲ به انتخاب اتاق بین المللی جوانان ایران است.

شادی عظیمی گهری کارشناس ارشد انرژی معماری دانشگاه تهران پردیس بین المللی کیش، کارشناس ارشد کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید دانشگاه تهران پردیس بین المللی کیش، عضو سازمان نظام مهندسی استان البرز، دارای گواهینامه حرفه ای ساخت و ساز و مترجم کتاب های پدران میلیون دلاری و مکنزی سکوی پرتاب است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.