تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 6:46
کد خبر : 13591

لطفا لباس های گرم زمستانی را از بقچه ها بیرون بیاورید

لطفا لباس های گرم زمستانی را از بقچه ها بیرون بیاورید
شاید اگر کمی فکر کنید، راهکارهای زیادی به منظور صرفه جویی در مصرف گاز به یاد آورید، یکی از بهترین و ساده ترین آنها استفاده از لباس های گرم زمستانی است.

به گزارش نسیم صبا:تا حالا به این فکر کردید، قدیم ها که گاز کشی نبود چطوری همه افراد خانواده با یک چراغ یا بخاری نفتی زمستان را پشت سر می گذاشتند؟! یادتونه چطوری کنار چراغ نفتی ها دور هم جمع می شدیم؟
مادر به پشتی تکیه داده بود و داشت لباس کاموایی جدید را می بافت، یکم اون طرفتر پدر به برادر کوچیکتر املا می گفت و بقیه اعضا خانواده هم هر کدوم سرگرم انجام کارهای خودشان بودند. یادمه اون روزها مردهای خانواده وظیفه داشتن چند روزی یکبار از بشکه ها نفت بکشند تا سوخت چراغ یا بخاری تموم نشود. اینا همه کم کم گذشت و روزهای سخت تموم و روزهای خوب از راه رسید. روزی که خبر دادن، لوله های گاز به استان کرمان رسیده و قرار است مردم دیار کریمان از نعمت گاز طبیعی بهره مند شوند. همون روزها که قرار شد دیگه از شر صف های طولانی دریافت سهمیه نفت و کپسول های گاز مایع خلاص بشویم. اما نکته اصلی که اتفاقا هدف اصلی این گزارش است، اینجاست، آیا ما قدر این انرژی پاک رو می دونیم؟ آیا برامون مهم هست که با مصرف درست گاز بتوانیم در توسعه پایدار کشور نقش موثری داشته باشیم؟ آیا می دونیم که با یک درجه کاهش دمای خانه می‌توانیم تا ۶ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنیم؟
برای رسیدن به پاسخ این سوالات با مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان به گفت و گو نشسته ایم، تا بتوانیم با آگاهی بیشتر مصرف کنندگان بهتری باشیم.
نقش موثر بخش خانگی در تداوم گازرسانی به دیگر بخش ها
محمدرضا سلیمانی؛ مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با اشاره به اینکه با گذشت ۸ ماه از سال تعداد مشترکین گاز در استان افزایش یافته است، گفت: بدون شک افزایش مشترکین گاز نه تنها در استان کرمان بلکه در سطح کشوری رخ داده و این نشان دهنده مصرف بیشتر گاز نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته است.
وی ادامه داد: موضوع مصرف بهینه گاز طبیعی از آنجایی اهمیت می یابد که بدانیم برای گذراندن زمستانی بدون افت فشار و یا حتی گاهی قطعی گاز نیازمند هم تراز نگهداشتن میزان عرضه و تقاضا هستیم.
سلیمانی با یادآوری اینکه خوشبختانه در سال گذشته در استان کرمان هیچگونه قطعی گازی در بخش خانگی رخ نداده است، افزود: این هم ترازی نیازمند مشارکت بالای مردم به عنوان مصرف کنندگان مهم انرژی گاز است، مشترکینی که با کاهش هر یک درجه دمای خانه می توانند ۶ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنند.
مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان بیان کرد: نکته ضروری اینجاست که گاز این روزها نقش بسیار حیاتی در زندگی ایفا می کند. اکثر خانه ها با گاز گرم می شوند، واحدهای تجاری مثل نانوایی ها با تنورهای گازی نان را به دست مردم می رسانند و صنایع جز و عمده ی حائز اهمیتی با گاز به حیات خود ادامه می دهند، بنابراین مصرف درست گاز نه تنها به صورت مستقیم بلکه غیر مستقیم به ادامه مسیر زندگی ما کمک می کند.
چگونه مصرف گاز را بهتر مدیریت کنیم؟
مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان در رابطه با این موضوع گفت: مشترکین بخش خانگی با اقدامات بسیار ساده ای می توانند هم در مصرف بهینه گاز سهیم باشند و هم مبالغ قبوض گاز خود را کاهش دهند.
وی افزود: از جمله راه های موثر کاهش مصرف گاز می توان به استفاده از پرده های ضخیم برای پنجره ها، استفاده از وسایل گرمایشی با بازدهی بالا، پوشاندن درز درب ها و پنجره ها، دوجداره نمودن پنجره ها، نگه داشتن دمای محیط بر روی دمای رفاه (۱۸-۲۱) و… اشاره کرد.
سلیمانی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در برخی موارد می بینیم که واحدهای تجاری هم با انجام برخی امور از جمله استفاده از گرماتابش ها در محیط های باز به هدر رفت گاز دامن می زنند که طبق دستور شرکت ملی گاز ایران با این نوع مشترکین به صورت قانونی برخورد می شود.
صرفه جویی صرفا برای حال خوب خودمان
دیدید استفاده نادرست از بعضی چیزها مثل زمان، حالتون را خراب می کند و احساس می کنید انرژیتان را بی دلیل هدر داده اید، در صورتی که می توانستید با انجام یک کار راحتتر نتیجه مطلوب تری بگیرید. صرفه جویی در مصرف گاز هم دقیقا همینطوره، وقتی مدیریت مصرف نداشته باشیم، منجر می شود تا گاز بعضی از مناطق با موقعیت های جغرافیایی گوناگون با افت فشار و یا حتی قطعی گاز رو به رو شوند. چنانچه می شد با انجام ساده ترین کارها مثل پوشیدن لباس های گرم زمستانی در مدیریت مصرف بهینه گاز سهیم باشید. پس لطفا لباس های گرم زمستانی را از بقچه ها بیرون بیاورید.

خبرنگار :طیبه رضوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.