تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 5:14
کد خبر : 11790

فولادمبارکه با چالش تامین مواد اولیه روبرو است

فولادمبارکه با چالش تامین مواد اولیه روبرو است
وزیر صمت گفت: فولاد مبارکه امروز با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آنها چالش تأمین مواد اولیه از جمله گاز طبیعی و سنگ آهن است.

به گزارش نسیم صبا از مهر، عباس علی‌آبادی؛ بعدازظهر سه شنبه پس از بازدید از بخش‌های مختلف فولاد مبارکه از جمله پروژه نورد گرم دو و همچنین افتتاح چند پروژه توسعه‌ای اظهار کرد: همه دولت‌ها در همه جای دنیا یک هدف را دنبال می‌کنند و آن توسعه به قصد افزایش رفاه مردم است اما گاه به دلیل سیاست‌های اشتباه این مهم عملیاتی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی نیز هدف همین است و تلاش می‌شود مردم انسان‌های الهی باشند، افزود: امروز باید به دنبال خلق آینده‌ای بهتر باشیم و خلق آینده نیز باید از مسیر خلق ثروت انجام شود.

وزیر صمت با بیان اینکه دشمنان با بنیان نهادن تحریم‌ها تلاش کردند تا ما به این هدف نرسیم، گفت: برخلاف هدف دشمنان، اتفاق مهمی که اخیراً رخ داد و ایران به عضویت بریکس درآمد، رخداد بسیار مهمی بود که با استقامت جمهوری اسلامی پدید آمد. این موفقیت ارزشمند می‌تواند برای کشور راهگشا باشد.

ایران باید در بازارهای بین‌المللی فعال شود

وی ادامه داد: اگرچه توسعه کمی هدف ماست اما امروز بیشتر نیاز به توسعه کیفی داریم و در این مسیر لازم است ما در بازارهای بین‌المللی فعال شویم و سبد محصولات خود را تنوع ببخشیم چراکه اگر تعاملات خوبی را با دنیا نداشته باشیم دچار افول می‌شویم.

علی آبادی با بیان اینکه انسان‌های الهی دارای پنج مشخصه علم، حکمت، تعهد به محیط زیست، مهندسی و اراده هستند و هیچ مسئله‌ای نیست که پیش این افراد زانو نزند، تاکید کرد: برای حضور موفق در بازار جهانی باید محصول با کیفیت داشته باشیم و به تولید محصولات صادراتی محور بپردازیم؛ با اینکه محصولات ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما بعضاً فروشندگان محصولات خارجی را تبلیغ می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه فولاد مبارکه امروز با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند که مهمترین آنها چالش تأمین مواد اولیه از جمله گاز طبیعی و سنگ آهن است، گفت: ایران از نظر شدت انرژی رتبه اول جهان از آخر را در اختیار دارد؛ بنابراین لازم است مسیر مصرف انرژی را رصد کنیم و آن را بهینه کنیم؛ افزایش بهره‌وری همیشه امکان‌پذیر است بنابراین لازم است به این نکته مهم توجه کنیم.

فولادمبارکه ۱.۵ درصد در تولید ناخالص داخلی را دارد

در ادامه این مراسم مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه امروز ما رسالت خودمان را تنها تولید فولاد یا ورق فولادی نمی‌دانیم و به دنبال خلق آینده‌ای بهتر و ساختن ایران اسلامی آباد هستیم، اظهار کرد: اگر در چند جمله بخواهم فولاد مبارکه را توصیف کنم باید بگویم ما ۱.۵ درصد در تولید ناخالص داخلی و حدود ۶ درصد تولید ناخالص ملی در بخش صنعت را در اختیار داریم؛ دستیابی به چنین افتخاراتی به مدد زیرساخت‌هایی است که گذشتگان ما ایجاد کرده‌اند.

محمد یاسر طیب نیا تاکید کرد: امروز فولاد مبارکه با افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده در زنجیره کامل سنگ تا رنگ خود اس، ۱۰.۲ میلیون تن ظرفیت فولاد مبارکه در روند تولید فولاد خام است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه سال گذشته کمبود برق و گاز حدود ۷۰۰ تن کاهش تولید را به ما تحمیل کرد، گفت: هدف‌گذاری ما توسعه کمی، کیفی و متوازن است. به همین دلیل تولیدات خاص را مد نظر قرار دادیم و موفق شدیم تختال و ورق زنگ‌نزن، تختال و ورق الکتریکی و چند گرید خاص کلاف سرد را به سبد محصولات خود اضافه کنیم. تولید انبوه این محصولات در سال جاری مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نقش ما فقط در حوزه تولید ورق‌های فولادی نیست، گفت: سهم فولاد مبارکه در مقایسه با میانگین صنعت فلزات اساسی و شاخص کل بورس برتر بوده و شرایط بهتری را تجربه کرده است.

طیب نیا با تاکید بر اینکه اگر امروز در کشور صحبت از مهار تورم می‌شود که یکی از دلایل آن رشد نقدینگی است، دولت می‌تواند با استفاده از شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه، نقدینگی و تورم را مهار کند، تصریح کرد: با توجه به افزایش سرمایه و سود نقدی فولاد مبارکه، سهام این شرکت بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

بومی‌سازی ۱۳۰۰ قطعه و صرفه‌جویی ۱۸۱ میلیون یورویی

وی افزود: این شرکت در سال گذشته یک هزار و ۳۰۰ قطعه، تجهیز و ماده با صرفه‌جویی ۱۸۱ میلیون یورویی بومی سازی انجام داد. امروز ۶۰۵ شرکت دانش بنیان جزو تأمین کنندگان ما هستند و در سال گذشته حدود پنج هزار میلیارد تومان از آنها خرید کرده‌ایم.

مدیرعامل فولاد مبارکه ابراز کرد: در زیست بوم فناوری و نوآوری صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری خطر پذیر فولاد مبارکه با سرمایه یک هزار میلیارد تومان را تأسیس کرده‌ایم و با بررسی بیش از ۲۵۰ طرح مستعد، در ۲۵ شرکت به صورت خطرپذیر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما در توسعه ظرفیت‌ها، حرکت به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر است و در همین راستا ۲۱۴ هزار میلیارد تومان با تعداد ۱۳۲ پروژه تعریف شده است.

اقتصاد فولادین به عنوان بهترین جایگزین اقتصاد بدون نفت

طیب نیا بیان کرد: فولاد مبارکه امروز فارغ از یک منطقه جغرافیایی حرف برای گفتن دارد و می‌تواند مرکز هدف‌گذاری دولت باشد؛ امروز اقتصاد فولادین به عنوان بهترین جایگزین اقتصاد بدون نفت، مسیری است که به اقتصاد مقاومتی می‌انجامد.

وی گفت: امروز در کشور فولاد وزارت فولاد تشکیل شده است ما متأسفانه گاهی در کشور حرف‌هایی مخالف این مسیر گفته می‌شود. اکنون کمتر از ۶۵ ظرفیت‌ها به کار است‌. هرجا که امروز تولید فولاد کم شود، ارزآوری برای کشور نیز کاهش می‌یابد بنابراین اگر از این صنعت حمایت شود می‌توانیم با تولید بدون نفت، خودکفایی کشور را رقم بزنیم.

حمایت از صنعت فولاد از طریق واگذاری پهنه‌های معدنی

مدیرعامل فولادمبارکه تاکید کرد: امروز حمایت از صنعت فولاد از طریق ثبات در سیاست‌ها و کمک به تأمین مواد اولیه از طریق واگذاری پهنه‌های معدنی امکان‌پذیر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.