تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 7:27
کد خبر : 13056

فرصت‌های ایران از تعلیق ۶ ماهه تحریم نفتی ونزوئلا

فرصت‌های ایران از تعلیق ۶ ماهه تحریم نفتی ونزوئلا
کارشناس حوزه انرژی گفت: تعلیق ۶ ماهه تحریم نفتی ونزوئلا ثمره اجرای راهبرد بی‌اثر کردن تحریم توسط دولت مادورو است و ایران می‌تواند از این فرصت برای افزایش صادرات نفت به چین با قیمت بالاتر و تامین نفت پالایشگاه‌های ونزوئلا استفاده کند.

«به گزارش نسیم صبا:سید احسان حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به توافق نفتی اخیر ونزوئلا و آمریکا اظهار داشت: طبق توافق دو کشور، تحریم نفتی ونزوئلا به شروط متعدد از جمله برگزاری انتخابات آزاد مدنظر آمریکا به مدت ۶ ماه تعلیق خواهد شد. بدین‌ترتیب ونزوئلا می‌تواند در ۶ ماه آینده نفت خود را بدون محدودیت به بازارهای سنتی خود در آمریکا و اروپا صادر کند.

وی در پاسخ به این پرسش که «ونزوئلا چگونه قادر به امتیازگیری از آمریکا شد؟»، توضیح‌داد: البته تعلیق تحریم نفتی ونزوئلا در صورت عدم همکاری دولت مادورو به سرعت لغو خواهد شد، اما همین امتیازگیری احتمالی نیز ثمره راهبرد بی‌اثر کردن تحریم‌هاست که توسط دولت مادورو در چند سال اخیر در دو بُعد اقتصاد داخلی و خارجی پیگیری شده است.

حسینی گفت: دولت مادورو از سال ۲۰۲۱ میلادی، توانست تورم نقطه‌به‌نقطه ونزوئلا را وارد روند نزولی کند و از تورم‌ سه‌هزار درصد در سال ۲۰۲۱ میلادی به تورم ۲۰۰ درصد در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی برساند و حتی تورم ماهانه را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش دهد.

وی ادامه‌داد: طبق آمار، بانک مرکزی ونزوئلا رشد اقتصادی هشت درصد را در سال ۲۰۲۲ میلادی رقم زد که مادورو این اقدامات را نتیجه اصلاح نظام مالیاتی، توسعه صنایع تکمیلی و مسکن‌سازی و خودکفایی کشاورزی معرفی کرد؛ به عنوان مثال، درآمد مالیاتی دولت ونزوئلا در سال ۲۰۲۲ میلادی، در مقایسه با سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۹۳ درصد رشد داشت که ناشی از اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی بود.

این کارشناس انرژی افزود: در بُعد سیاست خارجی نیز دولت ونزوئلا روابط نفتی خود با ایران را افزایش داد و هفت پروژه راهبردی برای احیای صنعت نفت این کشور تعریف و اجرایی شد که تولید و صادرات نفت ونزوئلا را روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزایش داد. اویل پرایس در گزارشی به صراحت به نقش ایران در شکست تحریم نفتی آمریکا علیه ونزوئلا اشاره می‌کند.

وی خاطرنشان‌کرد: مجموعه اقدامات دولت مادورو در انجام اصلاحات داخلی و سیاست خارجی باعث شد شرایط اقتصادی ونزوئلا بهبود پیدا کند و نقشه آمریکا برای تقویت «خوان گایدو» رهبر مخالفان دولت شکست بخورد و کاملاً به حاشیه برود. آمریکا می‌بیند که ونزوئلا خود را از گوشه رینگ خارج کرده و تحریم اثرگذاری کافی ندارد، در نتیجه با توجه به نیاز دولت بایدن به کاهش قیمت جهانی نفت، تحریم‌های ونزوئلا را برای ۶ ماه تعلیق کرده است.

حسینی بیان‌داشت: البته دولت مادورو باید هشیارانه عمل کند، به طوری که تعلیق ۶ ماهه تحریم باعث تضعیف روابط این کشور با کشورهای بلوک مقابل آمریکا از جمله چین، ایران و روسیه نشود و از طرفی انجام اصلاحات داخلی تداوم یابد. با توجه به کوتاه‌مدت بودن بازه تعلیق تحریم، احتمالاً افزایش چشمگیری بر تولید نفت ونزوئلا رقم نخواهد خورد و فقط مقصد نفت صادراتی این کشور از چین به سمت آمریکا و اروپا تغییر می‌کند.

کارشناس انرژی توضیح‌داد: تغییر مقصد نفت صادراتی ونزوئلا، این فرصت را برای ایران ایجاد می‌کند که نفت خود را به حجم بیشتری جایگزین نفت ونزوئلا در بازار چین کند. تخفیف نفتی ونزوئلا بیش از ۲۰ دلار بر بشکه بود و حال با کمرنگ شدن نفت ونزوئلا، به‌طور طبیعی قیمت نفت ایران در بازار خاکستری چین نیز افزایش می‌یابد؛ یعنی هم می‌توان میزان صادرات نفت ایران به چین را افزایش داد و هم تخفیف را کاهش داد، البته در صورتی که بقیه متغیرهای تأثیرگذار بر بازار نفت را ثابت فرض کنیم.

وی در پایان گفت: ونزوئلا در ۶ ماه آینده می‌تواند به سکویی برای رهایی ایران از تحریم تبدیل شود، بدین‌ترتیب که با رفع محدودیت صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا و اروپا این کشور نفت تولیدی خود را به این دو مقصد صادر کند و نفت پالایشگاه‌‎های ونزوئلا توسط ایران تأمین شود و یا حداقل سهم نفت ایران در تأمین نفت ونزوئلا آن هم بدون تخفیف افزایش یابد. در حال حاضر ایران روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت پالایشگاه «ال‎‌پالیتو» ونزوئلا را تأمین می‌کند که این رقم قابل ارتقاست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.