تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 7:09
کد خبر : 13612

سی ان ان: حضور “قابل توجه” رئیس جمهور ایران در عربستان پس از ۱۱ سال

سی ان ان: حضور “قابل توجه” رئیس جمهور ایران در عربستان پس از ۱۱ سال
شبکه خبری سی ان ان آمریکا با بازتاب سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به عربستان گزارش داد: حضور رئیسی در اجلاس عربستان «قابل توجه» است. این اولین بار در ۱۱ سال گذشته است که یک مقام ارشد ایران از عربستان سعودی بازدید می کند.

به گزارش ایرنا از نیویورک، شبکه خبری سی ان ان وابسته به دموکراتها و دولت جو بایدن روز شنبه به وقت محلی گزارش داد: این اولین سفر یک رهبر ایران به عربستان سعودی در ۱۱ سال گذشته و پس از احیای روابط دیپلماتیک دو کشور در ماه مارس است.

سی ان ان ادامه داد: ایران روابط نزدیکی با حماس و حزب الله لبنان دارد که با اسرائیل دشمن هستند.اجلاس سران کشورهای اسلامی به میزبانی عربستان، اسرائیل را محکوم کرد.

رهبران عرب و مسلمان در نشستی در ریاض که در آن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در اولین نشست عمومی دیدار کرد، «جنایت جنگی» اسرائیل در غزه را محکوم کردند.

در این اجلاس فوق‌العاده که ۵۷ رهبر در آن حضور داشتند، از شورای امنیت سازمان ملل خواستند «تصمیم قاطع و الزام‌آور» برای تحمیل توقف تجاوزات اسرائیل به غزه اقدام کند.

رئیسی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، وارث تاج و تخت سعودی و حاکم واقعی این کشور دست داد.

«ایران حامی اصلی گروه مسلح حزب‌الله لبنان است که روزانه با نیروهای اسرائیلی در مرز شمالی اسرائیل با لبنان درگیر آتش متقابل است. این کشور همچنین از حوثی های (انصارالله) یمن که به سمت اسرائیل موشک شلیک می‌کنند، حمایت می‌کند و روابط قوی با حماس دارد.»

رئیسی در سخنانی در این اجلاس گفت که حاضران به نمایندگی از جهان اسلام برای “نجات فلسطینیان” در این اجلاس گرد هم آمده اند.

وی گفت: ما امروز اینجا گرد هم آمده‌ایم تا در مورد تمرکز جهان اسلام، که آرمان فلسطین است، بحث کنیم. ما شاهد بدترین جنایات تاریخ در فلسطین بوده‌ایم. امروز یک روز تاریخی در دفاع قهرمانانه و حمایت از مسجد الاقصی است.

رئیس جمهور ایران اعلام‌ کرد که شرکت کنندگان در اجلاس اضطراری درباره جنگ اسرائیل و حماس در عربستان سعودی به نمایندگی از جهان اسلام در عربستان گرد هم آمده اند تا فلسطینی ها را نجات دهند.

رئیسی گفت: داستان غزه یک “مبارزه بین دو محور” است و جهان باید مشخص کند که در کدام سمت قرار دارد – طرف “شرافت” یا طرفی که “نسل های بشری را نابود می کند”.

رئیس جمهور ایران با انتقاد از حمایت آمریکا از تهاجم اسرائیل، گفت که واشنگتن شریک اصلی این جنایات است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.