تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1402 - 8:37
کد خبر : 10838

سکونت ۱۱.۵ میلیون نفر در اطراف گسل ایوانکی در جنوب شرق استان تهران/ زلزله خسارتی نداشت

سکونت ۱۱.۵ میلیون نفر در اطراف گسل ایوانکی در جنوب شرق استان تهران/ زلزله خسارتی نداشت
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه زلزله امروز (سه شنبه) با بزرگی ۳.۶ جنوب شرق استان تهران خسارتی در پی نداشت، گفت: طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد کل جمعیت ساکن در اطراف رومرکز این زلزله بالغ بر ۱۱ و نیم میلیون نفر است.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی افزود: بنا به گزارش مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران صبح امروز (سه شنبه) ساعت ۷ و ۵ دقیقه زلزله‌ای در عمق ۱۰ کیلومتری با بزرگی ۳.۶ در جنوب شرقی تهران رخ داد.

فعالیت گسل ایوانکی

وی با اشاره به اینکه این مسیر در امتداد جاده پاکدشت و شریف‌آباد قرار دارد، گسل مسبب این زلزله را ایوانکی عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد یکی از فعال‌ترین گسله‌های جنوبی تهران که منتهی به جنوب شرق تهران می‌شود و در محدوده نزدیک به شهر ری و منطقه ۱۹ واقع می‌شود، همین گسل ایوانکی باشد که پیش‌تر نیز وقوع چندین رخداد لرزه‌ای را در سال‌های اخیر داشته است.

بیت اللهی توضیح داد: با توجه به اینکه این زلزله بزرگی زیر ۴ داشته است انتظار خسارت چندانی نمی‌رود، اما اهمیت این زمین لرزه در این است که این محدوده در ۲۰ کیلومتری کلانشهر تهران در ۱۳ کیلومتری پاکدشت و ۱۴ کیلومتری باقردشت واقع است.

سکونت ۱۱.۵ میلیون نفر در اطراف رومرکز زلزله جنوب شرق استان تهران

بیت اللهی گفت: طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد کل جمعیت ساکن در اطراف رومرکز این زلزله بالغ بر ۱۱ و نیم میلیون نفر است، همچنین در این حدود نزدیک به ۴۲۰ هزار واحد مسکونی بدون اسکلت وجود دارد که نشان می‌دهد زلزله اگر بزرگی متوسطی داشت می‌توانست خطرآفرین باشد.

ضرورت تعیین تکلیف ۴۲۰ هزار واحد مسکونی بدون اسکلت در منطقه زلزله خیز جنوب شرق تهران

وی تصریح کرد: تمامی این موارد دلایل اهمیت این رخدادهای کوچک است که هرچند خسارتی به بار نمی‌آورند اما باید توجه کنیم که رخداد این زلزله‌های کوچک معرف فعال بودن گسل‌هاست.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات، راه مسکن و شهرسازی ادامه داد: بررسی‌های آماری حاکی از آن است که در اطراف رومرکز زلزله در ۱۷ سال گذشته ۶۰۰ زمین لرزه با بزرگی ۲.۵ ریشتر و بزرگتر رخ داده که نشان می‌دهد منطقه از نظر لرزه‌خیزی فعال است که باید در خصوص لرزه‌خیزی مناطق، پایش و نظارت داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، ساعتی پیش زمین لرزه‌ای به قدرت ۳.۶ ریشتر شهر قیامدشت (مرکز بخش خاوران) از حوالی تهران را لرزاند.

شهر قیامدشت مرکز بخش خاوارن با جمعیتی افزون بر ۳۶ هزار نفر از توابع شهرستان ری در جنوب پایتخت واقع است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.