تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 اسفند 1402 - 6:42
کد خبر : 16016

ساماندهی حاشیه شهر کرمان کلید خورد؛ اثرات دولت در میدان

ساماندهی حاشیه شهر کرمان کلید خورد؛ اثرات دولت در میدان
طرح ساماندهی حاشیه شهر کرمان که از سال‌ها محل انتقاد و طرح مساله بوده در حالی صبح امروز (چهارشنبه)کلید خورد که استاندار با تاکید بر اینکه همه مالکیت‌ها در مناطق حاشیه شهر تعیین تکلیف می‌شوند گفت: حداکثر ظرفیت قانونی برای حل مشکلات این مناطق به کار گرفته شده است.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، الله‌آباد، شیشه‌گری، شرف‌آباد، شهرک شهید همت، شهرک چهارده معصوم و سیدی محلات شناخته شده حاشیه‌ای در شهر کرمان هستند که در بسیاری از آنها عده ای زمین خوار، زمین هایی را دچار مساله کرده اند و طی چندسال و چند دهه، شهروندانی در آنها سکونت یافته اند.

نحوه خدمات رسانی به مناطقی که غیرقانونی ساخته شده اند، مشکلات ایجاد شده و گرفتاری ها در این مناطق وضعیتی داشت که باتوجه به تعداد بالای ساکنان، همواره محل انتقاد بود و مسئولان نیز بارها قول داده بودند اما عملی نمی شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان زمستان سال ۱۴۰۰ با ورود متفاوت به این پدیده، در گزارشی با عنوان «زورچپان شیشه گری کرمان» از مسئولان خواست که هرچند با پدیده زمین خواری و تصرف غیرقانونی مواجه هستیم، اما نمی توان سکونت چندهزار نفر را نادیده گرفت و این مشکل همچنان ادامه یابد، راهکارها باید مبتنی بر واقعیت و شرایط موجود باشد.

این محله ها بیشتر از نبود یا کمبود امکانات زیرساختی و عمرانی رنج می‌برند؛ رنجی چندین ساله که در پی مدیریت‌های نادرست سالیان گذشته، یا اتخاذ راهکارهای نامناسب با این پدیده، روز به روز و با گذشت سال ها وضعیت آنها بغرنج تر و عمیق تر شده تا جایی که در بعضی محلات مانند شهرک ۱۴ معصوم، باوجود آنکه بسیاری از زمین های ملی در آن تصرف شده و خانه سازی ها به اوج رسیده پیدا کردن خیابانی بدون فراز و نشیب‌ نامعقول و پیدا کردن یک خانه بهداشت، به آرزو تبدیل شده است.

سال هاست برخی مناطق حاشیه شهر کرمان با وجود جمعیت چند هزار نفری ساکنان آن، بلاتکلیف بودند و اتفاقی برایشان نمی‌افتاد تا اینکه در دولت سیزدهم عزم جدی برای ساماندهی آنها عملیاتی شد، به گونه‌ای که از ابتدای دولت برای حل مشکلات این مناطق کارگروه‌ها و نشست‌های مختلف، بازدیدهای متعدد و تلاش برای رفع مشکلات ساختاری از جمله تعیین تکلیف اراضی دولتی و ملی شکل گرفت.

پیگیری ساماندهی مناطق حاشیه شهر کرمان در دولت سیزدهم قوت گرفت و از ابتدای این دولت تاکنون بازدیدهای محوری و متمرکزی از محلات حاشیه شهر کرمان انجام شد تا راهکارها متناسب با وضع موجود میدان باشد.

استاندار فعلی کرمان نیز به صورت ویژه این بازدید ها از مناطق حاشیه شهر را انجام و قول‌های مساعدی برای رفع معضلات این مناطق داد تا اینکه بازدیدها و جلسات مکرر ادامه پیدا کرد و امروز به صورت رسمی طرح ساماندهی حاشیه‌ شهر کرمان با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، استاندار و دیگر مسئولان از منطقه سیدی کلید خورد.

همه ظرفیت ها پای کار است

استاندار کرمان در جریان بازدید از منطقه سیدی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ هزار نفر در چهار منطقه حاشیه‌ شهر کرمان سکونت دارند، گفت: حداکثر ظرفیت قانونی به کار گرفته شده که مشکلات مردم این مناطق با کمترین هزینه برطرف شود.

محمدمهدی فداکار با تاکید بر اینکه همه مالکیت‌ها در مناطق حاشیه شهر تعیین تکلیف می‌شوند، ادامه داد: حداکثر ظرفیت قانونی برای حل مشکلات حاشیه شهر به کار گرفته شده است

اهداف طرح ساماندهی حاشیه‌ شهر

ساماندهی حاشیه شهر کرمان کلید خورد؛ اثراتِ دولتِ در میدان

وی اصلاح مالکیت‌ها و ارائه خدمات زیربنایی آب، برق و گاز را از جمله اهداف طرح ساماندهی حاشیه‌ شهر عنوان کرد و افزود: حل مشکل حاشیه شهر کرمان از مدت‌ها قبل مطرح بود و علاوه بر خواست هزاران نفر از ساکنان این مناطق، دغدغه مسئولان استان نیز قرار داشته است.

استاندار کرمان ادامه داد: جلسات مستمر و مفصلی با هماهنگی تمامی دستگاه‌ها اعم از اجرایی، قضایی و خدمات‌رسان برگزار و طراحی‌هایی نیز ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: مالکیت‌ها، زیرساخت‌ها، انشعاب ها و مهندسی حاشیه شهر دچار به‌هم‌ریختگی است که در طرح ساماندهی برای همه آنها تصمیم‌گیری شده است.
فداکار ادامه داد: الحاق‌هایی به محدوده باید صورت می‌گرفت که در منطقه سیدی ۴۳ هکتار است و بیش از ۶ هزار نفر جمعیت دارد.
وی خاطرنشان کرد: اولین قدم در حوزه زیرساختی منطقه سیدی با لوله‌کشی گاز آغاز شد و به دنبال آن آب و دیگر خدمات ارائه می‌شود.
استاندار کرمان با اعلام اجرای طرح ساماندهی در تمامی مناطق حاشیه‌نشین کرمان، دلیل انتخاب منطقه سیدی در شروع به‌کار ساماندهی را، وسعت کم و اصلاحات احتمالی عنوان کرد.

استاندار کرمان با بیان اینکه شرایط هر خانه ممکن است با خانه دیگر در حاشیه شهر به لحاظ مالکیت‌ها و سایر مسائل متفاوت باشد، تاکید کرد: نمی‌توان همه خانه‌ها را مانند هم دید.

همکاری رسانه‌ها و گروه‌های جهادی

ساماندهی حاشیه شهر کرمان کلید خورد؛ اثراتِ دولتِ در میدان

وی در ادامه خواستار همکاری رسانه‌ها و گروه‌های جهادی برای اجرای هرچه بهتر طرح ساماندهی حاشیه شهر شد و افزود: بچه‌های جهادی در حاشیه شهر حضور دارند و خدمات زیادی انجام می‌دهند که از آن جمله می‌توان به انجام سرشماری و رفع مشکل تامین آب در فصل گرم اشاره کرد.

فداکار اظهارداشت: امیدواریم بتوانیم پروژه ساماندهی حاشیه شهر کرمان را با استفاده از حداکثر ظرفیت‌های قانونی برای رفع مشکلات مردم با کمترین هزینه و دردسر اجرایی کنیم.

فداکار برای ساماندهی حاشیه شهر فداکاری کرد

نماینده ولی فقیه در استان کرمان نیز در این آیین با اشاره ه زحمات استاندار در اجرای طرح ساماندهی حاشیه شهر، ادامه داد: فداکار، استاندار کرمان برای ساماندهی حاشیه شهر فداکاری کرد زیرا این طرح، خطرپذیری بالایی دارد و از اینکه استاندار طرح مذکور را پذیرفت از وی قدردانی می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی با اشاره به اینکه ساماندهی حاشیه شهر کرمان به طرح نیاز داشت، ادامه داد: مشکلات این مناطق با تصمیم یک‌شبه قابل حل نبود و حالا این طرح ساماندهی آماده شده است.

وی بیان کرد: امیدواریم طرح ساماندهی حاشیه شهر کرمان تجربه مطلوب و بالایی برای رفع مشکلات حاشیه‌ها باشد و استاندار کرمان بتواند این طرح را به‌صورت کشوری ارائه دهد.

امام جمعه کرمان اظهارداشت: اگر طرح ساماندهی حاشیه شهر کرمان در محدوده سیدی خوب جواب دهد بنابراین این طرح در دیگر مناطق هم رقم خواهیم زد.

وی با اشاره به اینکه مردم برای اجرای طرح ساماندهی حاشیه شهر کرمان همراهی کردند، گفت: تا پایان راه، به همراهی مردم، شورای روستا، گروه‌های مرجع و سیستم دولتی مورد اعتماد مردم نیاز هست.

تشکیل ستاد مرکزی حاشیه شهر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز در این نشست افزود: بحث ساماندهی حاشیه جزو دغدغه‌های جدی مسئولان ارشد استان بوده و هست.

رحمان جلالی تاکید کرد: ستاد مرکزی حاشیه شهر کرمان با سه کمیته ساماندهی، صیانت و توانمندسازی تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار مجموعه‌های فعال در حاشیه شهر کرمان را دور هم‌جمع کردیم تا کارهای موازی و سایر موارد شناسایی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان بیان کرد: نسخه هر کدام از مناطق حاشیه شهر کرمان با هم متفاوت است و امیدواریم بتوانیم حاشیه شهر کرمان را ساماندهی کنیم که نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف و مردم هستیم‌.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.