تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مرداد 1402 - 7:45
کد خبر : 11430

خبر خوش برای پرستاران

خبر خوش برای پرستاران
ششمین دوره انتخابات هیأت مدیره های نظام پرستاری کشور، مهر ماه برگزار می شود و در همین حال، برخی گروه ها به دنبال رأی آوری از طریق پروژه ناامیدسازی جامعه پرستاری هستند.

به گزارش نسیم صبا از مهر، جامعه پرستاری همواره در خط مقدم خدمت به مردم و بیماران قرار دارد و از همین رو، بیشترین بار مشکلات حوزه سلامت بر دوش پرستاران قرار دارد. این در حالی است که جایگاه پرستاری در نظام سلامت کشور، آن طور که باید و شاید از ثبات و استواری برخوردار نیست.

نمونه این ادعا را می‌توان در انتظار ۱۵ ساله جامعه پرستاری برای اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری عنوان کرد. زیرا، این قانون در تابستان ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود و از آن زمان تا سال ۱۴۰۱، جامعه پرستاری چشم انتظار اجرایی شدن این قانون بود.

اما، در آستانه برگزاری انتخابات دوره ششم هیأت مدیره های نظام پرستاری کشور، شاهد فعل و انفعالاتی از سوی گروه‌های مختلف پرستاری هستیم که برخی از آنها با کوبیدن بر طبل پروژه ناامیدسازی، به دنبال رأی آوری هستند.

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، در گفتگو با خبرنگار مهر، به ابعاد مختلف این پروژه اشاره کرد و گفت: اینکه چرا جامعه پرستاری ناراضی است، شاید یک دلیل آن این است که مدیریت ما خوب نیست که شاید مهم‌ترین دلیل باشد. اما، گاهی اوقات در فضای رقابت‌های انتخاباتی که البته فقط مخصوص جامعه پرستاری نیست؛ گروه‌های رقیب برای رأی آوری، ممکن است بزرگنمایی‌های رسانه‌ای انجام دهند. اطلاعات غیر موثق در اختیار جامعه هدف قرار می‌دهند.

وی افزود: متأسفانه جامعه پرستاری هم از این موضوع مستثنی نیست و برخی گروه‌ها با ناامید کردن و نشان دادن نقاط ضعف و بزرگنمایی نقاط ضعف که برخی را حتی ممکن است بپذیریم، پروژه ناامیدسازی را در جامعه پرستاری انجام می‌دهند.

عبادی با طرح این سوال که حُسن این کار چیست، گفت: وقتی افراد ناامید باشند، از کمبودها حرف می‌زنند، از تأخیر در پرداخت‌ها می‌گویند و عنوان می‌کنند میل به مهاجرت زیاد است و مرتب بر این طبل می‌کوبند و در کنار آن، آهسته و یواشکی؛ مؤسساتی دارند که کار این مؤسسات، مهاجرت کارکنان حوزه سلامت است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد: این قبیل رفتارها، مرا یاد فیلم چارلی چاپلین می‌اندازد که شیشه بُری داشت و پسر بچه‌ای را می‌فرستاد شیشه خانه‌ها را بشکند و او برای نصب شیشه می‌رفت.

عبادی گفت: برخی از این عزیزان از این روش استفاده می‌کنند، البته نه به شکل مستقیم؛ ولی خب صحبت‌هایی که می‌کنند، ظاهراً خیلی جذاب و پرستار پسند است که برخی از صحبت‌ها هم گفتم ممکن است حقایقی از مشکلات حوزه پرستاری باشد و اینکه، بنده و برخی از همکارانم چه در گذشته چه امروز، ممکن است نقاط ضعفی داشته باشیم و قابل کتمان نیست.

معاون پرستاری وزارت بهداشت به دسته دوم از کسانی که فضای پرستاری را ملتهب نشان می‌دهند، اشاره کرد و افزود: دسته دوم، گروهی هستند که در حوزه مطالبه گری در چشم رسانه به خوبی دیده می‌شود و از این فضا و فرصت برای کارهای شخصی خودشان و حضور در مناصب قدرت استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: این موقعیت‌ها کمک می‌کند توانایی و ارتباط و لابی گری با ارکان قدرت را داشته باشید. ولی وظیفه سازمان‌های حرفه‌ای مطالبه گری بخشی از مردم صنوف هستند. طبیعتاً مردم ما مستحق دریافت خدمات با کیفیت در حوزه پرستاری هستند.

عبادی افزود: بیشتر از اینکه پرستاران از کمبود پرستار متضرر بشوند، مردم هستند که زیان می‌بینند. زیرا، کمبود پرستار منجر به اُفت کیفیت خدمات پرستاری خواهد شد.

وی ادامه داد: کمبود پرستار، باعث می‌شود تبعات ناشی از آسیب‌های سلامت زیاد شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد: در هر حال، تا زمان برگزاری انتخابات دوره ششم نظام پرستاری، ممکن است این التهابات وجود داشته باشد که برخی مربوط به کاستی‌های ما است و ممکن است بر روی آن موج سواری کنند.

عبادی با عنوان این مطلب که برای برون رفت از مشکلات پرستاری باید سایر نهادها و دستگاه‌های فرا وزارتخانه‌ای نیز با وزارت بهداشت همراهی کنند، گفت: سهم وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت، ۲۰ تا ۲۵ درصد از این حوزه است، یعنی ۷۵ تا ۸۰ درصد مربوط به سازمان‌های فرا وزارتی است. از همین رو، بخشی از مدیریت برنامه‌ها دست وزارت بهداشت نیست.

وی افزود: در موضوع کمبود نیروی پرستاری، نیاز و درخواست ما خیلی بیشتر از آن اعداد و ارقامی است که سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه موافقت کرده‌اند.

عبادی ادامه داد: ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید افتتاح شده است که حتی نمی‌توان با سهمیه‌ای که پرستاری از جذب ۲۵ هزار نیرو دارد، پاسخگو باشد. زیرا، سیاستگذاری اصلی در جای دیگری انجام می‌شود.

وی افزود: وقتی تأخیر در پرداخت اعتبارات صورت می‌گیرد و یا تخصیص‌ها با تأخیر همراه است، مشکلات تشدید می‌شود. و اینکه حل و فصل این مشکلات از عهده وزارت بهداشت خارج است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در عین حال یک خبر خوب برای پرستاران داشت و گفت: خوشبختانه آئین نامه جدید با بازخوردهایی که از عرصه گرفته‌ایم، تا حدود زیادی مشکلات برطرف شده و بر اساس میزان تولید خدمت، اعتبارات به موقع جذب شود، با ترکیب کارانه سنتی و تعرفه جدید، رشد بسیار خوبی در پرداختی‌ها خواهیم داشت.

عبادی بدون اشاره به اعداد و ارقامی که بر اساس آئین نامه جدید متوجه پرستاران می‌شود، افزود: اجازه بدهید اولین دریافتی را داشته باشند و بعد درباره آن صحبت کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که آئین نامه جدید در مسیر تأییدیه حقوقی وزارتخانه قرار دارد، گفت: امیدواریم خیلی زود این اتفاق بیافتد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.