تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 - 5:26
کد خبر : 10513

رئیسی در بدو ورود به تهران: ۳۵ سند تفاهم و توافق در سفر به آمریکای لاتین امضا شد

رئیسی در بدو ورود به تهران: ۳۵ سند تفاهم و توافق در سفر به آمریکای لاتین امضا شد
رئیس جمهور با بیان اینکه در این سفر ۳۵ سند تفاهم و توافق با این سه کشور در حوزه های مختلف امضا شد، گفت: مردم عزیزمان بدانند هر مسافرت ما به کشورهای خارجی در جهت منافع ملی است.

به گزارش نسیم صبا از مهر، حجت الاسلام رئیسی پس از سفر رسمی پنج روزه به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در رابطه با دستاوردهای این سفر گفت: آمریکای لاتین یک منطقه راهبردی در جهان است. ذخایر طبیعی فراوان و انسان‌های فرهیخته‌ای دارد و سالهاست کشورهای زیادی در آنجا در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کنند.

وی افزود: وجه مشترک بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و عدالت‌جویی و توجه به خواست مردم است که با انقلاب اسلامی هم نسبت دارد.

رئیسی تاکید کرد: ما در سیاست خارجی اصل کارمان بر تعادل در ارتباط با همه کشورهای جهان است. هرکسی در هرکجا در دنیا بخواهد با جمهوری اسلامی ارتباط خوب و سازنده و با توجه به منافع دو کشور داشته باشد ما ارتباط خوبی برقرار می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اگر کشورهایی هم بخواهند با ما دشمنی کنند نگاه ما مقاومت و ایستادگی است و ملت ایران هم در عمل همین‌طور بوده است. نگاه ما به شرق و غرب و همه کشورها متعادل است. در حوزه‌های مختلفی فعالیت داریم و به دنبال کارهایی که پیشینیان انجام دادند ارزش قائل هستیم.

وی افزود: مردم عزیزمان بدانند هر مسافرت ما به کشورهای خارجی در جهت منافع ملی است.

رییس جمهور با اشاره به سفر به سه کشور آمریکای لاتین گفت: در آمریکای لاتین‌کشور هایی که سالهاست جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشتند ولی در دهه گذشته به دلایلی این ارتباطات به صورت فعال نبوده و در برخی مواقع کار با مشکل مواجه شده ولی عموماً این ارتباط به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده ولی در دهه گذشته فعالیت‌ها کمتر شد و این نیاز به بازنگری داشت تا موانع بررسی شود و ارتباط با آمریکای لاتین فعال شود.

رییسی خاطر نشان کرد: در این سفر ۳۵ سند تفاهم و توافق با این سه کشور در حوزه‌های مختلف اعم از انرژی صنعت و معدن و نیروگاه به امضا رساندیم و اساس کار این بود در ابتدا صدور خدمات فنی مهندسی و دوم صادرات محصولات دانش بنیان و سوم تامین مواد اولیه با قیمت مناسب و چهارم ایجاد بازارهای جدید صورت بگیرد.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: در زمینه انرژی تفاهم نامه‌هایی در حوزه بالا دستی و پایین دستی منعقد شد که اگر اینها اجرایی شود به دنبال اقداماتی که در این دو سال صورت‌گرفته گام‌های موثری خواهد بود.

وی افزود: در زمینه مواد معدنی در کشورهای آمریکای لاتین ذخایر خوبی موجود است که قراردادهایی بسته شد. در حوزه دانش‌بنیان هم پنج قرارداد با بخش خصوصی بسته شد که ارزش آن ۹۰ میلیون دلار بود.

رئیسی ادامه داد: با کوبا به دلیل توانایی که در حوزه زیست فناوری دارند کارگروهی فعال شد و یکی از بخش‌های مهم فعال‌شده همین بخش است. همچنین در تجارت زمینه ارتباطی خوبی وجود دارد و جمهوری اسلامی باید از آن استقبال کند.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: در سفر به اندونزی هم گفتم اما مطلب من در برخی مراکز فهم نشد یا نخواستند که فهم کنند و آن اینکه گفتم محصولات دانش‌بنیان ما باید صادر شود. در دارو و تجهیزات پزشکی حرف اول را در منطقه می‌زنیم و در جهان حرف برای گفتن داریم و صادرات این تجهیزات ساخت ایران به هر نقطه از جهان افتخار ماست.

وی تاکید کرد: در نیروگاه‌سازی هم شرکت مپنا کارهای خوبی انجام دادند و محصولات ارزشمند و قابل ارائه داریم از جمله توربین‌های‌مان که نه‌تنها قابل‌رقابت است بلکه برخی مواردش بالاتر از استاندارد جهانی است. در آمریکای لاتین ما برای این‌ها مشتری داریم و آن‌ها نیروگاه می‌خواهند و می‌توانیم با نیروهای فنی مهندسی خودمان کار نیروگاه‌سازی را در آنجا دنبال کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.