تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 6:46
کد خبر : 13759

“ایران راه” دروازه ورود به سرزمین فرصت‌های ترانزیتی ایران

“ایران راه” دروازه ورود به سرزمین فرصت‌های ترانزیتی ایران
وزیر راه و شهرسازی با اعلام آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان، گفت: طرح "ایران راه" دروازه ورود به سرزمین فرصت‌های ترانزیتی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به عشق‌آباد، مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان، اظهار داشت: از میزبانی گرم کشور همسایه دوست و برادر ترکمنستان به ویژه آقای سردار بردی محمداف، رئیس جمهور قدردانی می‌کنم.

وی افزود: بر این باورم دو رویداد مهم، جاری هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی و پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ایران در عشق آباد نقطه عطفی در مسیر تقویت و توسعه روابط همه جانبه اقتصادی بین دو کشور است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طی دو سال اخیر عزم و اراده طرفین برای افزایش روابط بیش از گذشته ملموس و مشهود بوده است.

بذرپاش تاکید کرد: روابط دو کشور به واسطه پیوندهای تمدنی‌، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، قومی و دینی و همجواری ژئوپلیتیک و ژئواکونومیکی و از سویی تجربه روابط موفق دیپلماتیک و تعاملات سازنده بازیگران دولتی و فعالان بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و تجارت بر پایه ظرفیتها و منافع مشترک عظیم فراتر از همسایگی به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان کشور خویشاوند است.

وی ادامه داد: پیوندها و اشتراکات با توجه به رویکرد سیاست همسایه محور و توسعه روابط همه جانبه اقتصادی با همسایگان به عنوان اولویت دولت سیزدهم و تأکید رئیس جمهور در این خصوص فضای امیدوارکننده‌ای را جهت تقویت نقش آفرینی مشترک دو کشور در تحولات اقتصادی و تجاری منطقه ای و بین المللی فراهم کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با ابتکارهای مشترک جایگاه دو کشور به عنوان بازیگران و شرکای راهبردی و قابل اعتماد در تحولات و تثبیت، تقویت و به صورت روزافزون می‌تواند ارتقا یابد.

بذرپاش بیان کرد: از جمله این ابتکارات در عرصه حمل ونقل لجستیک و ترانزیت ابتکار ایران را (IRAN-RAH) است که حدود ۶ ماه از طرح آن از سوی جمهوری اسلامی ایران در رویدادها و نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اقتصادی، تجاری و ترانزیتی از جمله نشست اخیر وزرای حمل و نقل اکو در تاشکند می‌گذرد.

وی تاکید کرد: واژه «راه» در زبان فارسی همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است. لذا “ایران راه” به این معنی است که ایران هم به عنوان راه و هم راه حل برای پیوندهای امن و مقرون به صرفه‌ی اقتصادی برای رقابت سازنده و مشارکت بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیت‌های ایران بخش عمده‌ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

بذرپاش با بیان اینکه ایران راه به عنوان دروازه ای به سرزمین، فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و مبنایی محکم و امیدبخش برای تحول در مناسبات حمل و نقلی و ترانزیتی دو کشور و ارتقای همکاری‌ها است.

وی ادامه داد: با توجه به اصولی که حاکم بر ایران راه است. قطعا شراکت‌های دوجانبه ایران و ترکمنستان در همه ابعاد اقتصادی و تجاری تقویت خواهد شد و این شراکت مبنایی برای شراکتهای راهبردی دو کشور با سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در مسیرهای شرقی غربی و شمالی جنوبی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ایران در ماه‌های اخیر از پیوستن ترکمنستان به کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب و تراسیکا استقبال می‌کند.

بذرپاش گفت: در حاشیه اجلاس اخیر وزرای حمل و نقل اکو در تاشکند، توافق کلیدی چهار جانبه تشکیل یک دالان چند وجهی بین المللی چین- اروپا از مسیر ازبکستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه امضای مبادله شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ایران در ماه‌های اخیر از پیوستن ترکمنستان به کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب و تراسیکا استقبال می‌کند.

بذرپاش گفت: در حاشیه اجلاس اخیر وزرای حمل و نقل اکو در تاشکند، توافق کلیدی چهار جانبه تشکیل یک دالان چند وجهی بین المللی چین- اروپا از مسیر ازبکستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه امضای مبادله شد.

وی گفت: راه‌اندازی مسیر شرقی- غربی، چین- قزاقستان- ترکمنستان- ایران- اروپا را از طریق رایزنی با طرف‌های چینی، قزاق و ترکمن پیگیری خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی فعال‌سازی کریدور عشق آباد و رونق و تجاری‌سازی آن را با همکاری دیگر اعضا به ویژه ترکمنستان به عنوان طرف امین این توافق‌نامه از برنامه‌های کشورمان عنوان کرد.

بذرپاش بیان داشت: توسعه همکاری‌ها و شراکت‌های خزر- مبنا از طریق توسعه مراودات دریایی و بندری و حمل و نقل ترکیبی با ترکمنستان در شرق به غرب و شمال به جنوب دریای خزر را پیگیری می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای صرو صدور خدمات فنی- مهندسی و مشارکت در توسعه زیرساخت‌های ترکمنستان به ویژه پروژه‌های جاده‌ای مرو- سرخس و اینچه برون- ترکمن باشی خبر داد.

بذرپاش گفت: از برنامه‌های مشترک برای توسعه تبادلات حمل و نقل و تسریع و تسهیل زمان، هزینه‌ها و تعرفه‌ها در پایانه پایانه‌های مرزی، جاده‌ای، ریلی و بنادر و در قلمرو هر یک از کشورها استقبال و حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: عزم و اراده راسخ دو کشور برای ایجاد تحول و جهش در مناسبات همه جانبه اقتصادی به ویژه در بخش‌های تجارت، حمل و نقل و ترانزیت، نفت، گاز، برق و خدمات فنی مهندسی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.