تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402 - 6:55
کد خبر : 12968

خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها با توسعه معادن و اقتصاد دریامحور/ امکان صادرات ۱۲ میلیارد دلار مس

خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها با توسعه معادن و اقتصاد دریامحور/ امکان صادرات ۱۲ میلیارد دلار مس
- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اگر اقتصاد ایران به معادن و دریا متکی شود، تحریم‌ها به شدت کم اثر خواهد شد، گفت: فعالان حوزه مس بر این باور هستند که اگر برنامه‌ریزی دقیقی برای استخراج این فلز داشته باشیم در کمتر از پنج سال می‌توانیم ۱۲ میلیارد دلار صادرات مس داشته باشیم.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، سید صولت مرتضوی صبح روز (سه‌شنبه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف، استخراج، فراوری و بهره‌وری در محدوده‌های معدنی بین شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (صدر تامین) و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دیداری که دهه فجر ۱۴۰۱ با کارگزاران نظام داشتند، مباحث کلیدی را متذکر شدند و به ۲ مقوله مهم اقتصاد معدن و اقتصاد دریامحور اشاره و فرمودند که ما کشوری هستیم که دارای مجموعه‌ای از معادن ارزشمند اعم از سنگ آهن، ذغال سنگ، روی و طلا است که در کمربند معدنی جهان قرار دارد؛ اما به دلایل مختلف از حداقل منابع معادن خود استفاده کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: برخی از آگاهان و فعالان حوزه مس بر این باور هستند که اگر ما برنامه‌ریزی دقیقی برای استخراج این فلز داشته باشیم در دوره کمتر از پنج سال می‌توانیم ۱۲ میلیارد دلار صادرات مس داشته باشیم.

وی افزود: اگر اقتصاد ما بر معادن و دریا متکی شود، توطئه اجانب در حوزه تحریم نیز به شدت کم اثر خواهد شد. ما می‌توانیم مس را تولید کنیم و سال‌ها در انبار خود نگه داریم و دچار آسیب نخواهند شد. اگر بتوانیم برای محصولات نفتی خود، ارزش افزوده پیدا کنیم آن‌وقت شرکت‌های تولید کننده نفت هستند که می‌گویند ما تحریم می‌کنیم.

مرتضوی گفت: یکی از نقاط ضعف کشورهای غنی این است که باید به واسطه ثروتی که دارد شرایط را طوری پیش ببرد که او بگویید من تحریم می‌کنم نه کشورهای مصرف کننده. ما بر این باور هستیم که با تفاهم و برقراری تعادل در حوزه تولید و با مطالعات جامع قادر خواهیم بود از صنعت تک محصولی یعنی نفت، کشور را نجات بدهیم و بخشی از ذخایر و دانش فنی خود که برای نسل‌های آینده نگه داریم.

وزیر کار بیان کرد: کار خوبی که همکاران ما در مجموعه «صدر تامین» انجام دادند و ارتباط و عنایتی که عزیزان در ارتش جمهوری اسلامی ایران داشتند، اقدامی بسیار مبارک و کار پر برکتی است. هم پهنه‌هایی که در اختیار ارتش قرار دارد برای انجام وظایف و رسالت‌های اصلی در اختیار ارتش باقی می‌ماند و هم معادن و ذخایری که وجود دارد با همکاری یکدیگر برای کمک به اقتصاد مقاومتی و رشد تولید در اختیار و استخدام دولت برای ایجاد فرصت‌های شغلی، کاهش ضریب جینی، رشد اقتصادی، افزایش تولید و بهره‌وری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.