تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 آذر 1402 - 8:09
کد خبر : 14117

خط تماس نزدیک ایران و روسیه در بحران غزه؛ لزوم تحریم اسرائیل

خط تماس نزدیک ایران و روسیه در بحران غزه؛ لزوم تحریم اسرائیل
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با بیان اینکه ایران و روسیه‌، ارتباطات نزدیکی در سطوح مختلف برای توقف کشتار مردم مظلوم غزه داشته و برنامه‌هایی نیز برای آینده در دستور کار دارند، استفاده جهان اسلام از ابزارهای قدرت همچون اعمال تحریم را در قبال رژیم صهیونیستی خواستار شد.

کاظم جلالی چهارشنبه هشتم آذرماه ۱۴۰۲ همزمان با ۲۹ نوامبر روز جهانی حمایت از مردم فلسطین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با وجود اختلافاتی که در موضوع رژیم صهیونیستی دارند، تعامل نزدیکی را برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین در وقایع اخیر داشته اند.

ارتباط نزدیک در عین وجود اختلاف‌نظرها
وی یادآور شد: این تعامل در حالی صورت گرفته است که روسیه و اسرائیل با یکدیگر رابطه دارند، بخشی از یهودی های ساکن سرزمین های اشغالی، روس تبار هستند و علاوه بر این،‌ تهران و مسکو در ارتباط با راه حل مساله فلسطین با هم اختلاف نظر دارند.
سفیر ایران در مسکو یادآور شد: روس‌ها از راه‌حل دو دولتی در سرزمین‌های اشغالی حمایت‌ می‌کنند و این در حالی است که مقام معظم رهبری، موضع جمهوری اسلامی ایران درباره برگزاری رفراندوم که دیدگاهی دموکراتیک است را تبیین فرمودند.

مواضع روس‌ها در بحران غزه،‌ خوب بود
جلالی با اشاره به تحولات خاومیانه پس از عملیات طوفان الاقصی گفت: مواضع روس ها در ارتباط با بحران غزه مواضع خوبی بود. از آن جمله، آقای پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در کنفرانس هفته انرژی چند نکته مطرح کرد که اصلی ترین مشکل در سرزمین‌های اشغالی، در بی‌عدالتی است و اینکه آمریکایی ها نگذاشتند قطعنامه‌های سازمان ملل در حل موضوع فلسطین، عملیاتی شود؛ سوم اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند خودشان مسائل را حل کنند و نمی‌خواهند از ظرفیت دیگر کشورها استفاده کنند و مساله مهمتر این که مساله فلسطینی‌ها،‌ مسأله سرزمین است و نه اینکه بخواهید مقداری پول به آنها بدهید و مسائل را حل و فصل کنید.
سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد:‌ بعد از آن سخنگویان کرملین، ‌وزارت امور خارجه و مسئولان این حوزه در کشور روسیه، مواضع خوبی گرفتند و در داخل روسیه بگو مگویی هم بین وزارت خارجه و دیگر مسئولان دولتی با رسانه‌هایی که از صهیونیست‌ها حمایت می‌کردند و افرادی بودند که حمایت می‌کردند، ایجاد شد.

تعامل در سطح سران و وزیران امورخارجه در بحران غزه
جلالی یادآور شد: با توجه به اینکه ایران و روسیه در بسیاری از مسائل اشتراک نظر دارند، گفت‌وگوها در سطح دو رئیس‌جمهور به صورت تلفنی و نیز چند تماس و دیدار وزیران امور خارجه دو کشور برای حل بحران غزه برقرار بوده و در سطح رفت و آمدهای دیپلماتیک هم با مقامات روس در مسکو مرتبط بوده‌ایم.
وی با اشاره به جایگاه روسیه در تصمیم‌گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل برخورداری از حق وتو گفت: یک بخش از همکاری‌های ایران و روسیه نیز در سازمان ملل شکل گرفت و دو کشور در مجمع عمومی این سازمان نیز تعامل نزدیکی را داشتند و اکنون نیز این رایزنی‌ها برای خاموش کردن آتش بحران در غزه ادامه دارد.

برنامه‌های دو کشور برای آینده
سفیر ایران در روسیه با اشاره به به شهادت رسیدن کودکان و مردم بیگناه فلسطین به ویژه در غزه توسط عوامل رژیم پرقساوت صهیونیستی و آواره شدن شمار زیادی از فلسطینیان در پی حملات و بمباران‌های مکرر غزه گفت: ایران و روسیه، برای آینده هم برنامه‌هایی را برای توقف این جنایات در دستور کار دارند و آن اینکه در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای‌، اثرگذاری مناسبی را برای سوق دادن این بحران به سمت و سوی پایان جلو ببرند.

همه پیشنهادهای رئیس‌جمهوری اسلامی ایران قابل اجرا است
جلالی در بخش دیگری از این گفت و گو با تأکید بر اینکه همه پیشنهادهای رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران کشورهای اسلامی در عربستان سعودی با موضوع فلسطین قابل اجرا است، گفت: ابزارهای قدرت بسیار زیادی در دست کشورهای اسلامی وعربی وجود دارد که بخشی را رئیس‌جمهوری در اجلاس ریاض ذکر کردند
وی با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادهای ایران،‌ مسلح کردن گروه‌های فلسطینی بوده است، گفت: شاید برخی کشورهای اسلامی و عربی حاضر به مشارکت در این پیشنهاد نباشند اما قطعا می‌توانند از ابزار اقتصادی برای فشار به رژیم صهیونیستی استفاده کنند.
سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه مشخص است که انرژی و مواد غذایی مورد نیاز رژیم صهیونیستی از کجا تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی و عربی از ظرفیت‌ها و امکانات زیادی برای مقابله با رژیم صهیونیستی برخوردار هستند اما از این امکانات استفاده ای نمی‌شود.
وی تأکید کرد:‌کشورهای اسلامی امکانات زیادی دارند که می‌توانند با دنیا با ادبیات قدرت صحبت کنند. الان در سرزمین‌های اشغالی،‌زور و قدرت است که با مردم برخورد می کند. از این طرف موضوعات اقتصادی یا تعاملات فرهنگی نیست که یک طرف از موضع قدرت با شما صحبت می‌کند و شما بخواهید از موضع همگرایی و حل مسائل پیش بروید.

انتقاد از موضع برخی کشورهای اسلامی، خشونت در کلام به جای خشونت در رفتار
جلالی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد برخی کشورهای اسلامی استراتژی خشونت در کلام و نرمش در رفتار در پیش گرفته‌اند و هیچ‌گونه خشونتی در رفتار کشورهای اسلامی و عربی نسبت به رژیم صهیونیستی نمی‌بینیم که بتواند برای پیشگیری از اقدامات این غده سرطانی به کار گرفته شود.
سفیر ایران در روسیه با اشاره به فرمایشات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب درباره خوی وحشی گری و بحران سازی رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی،‌ رژیمی نیست که بتوان با ابزار گفت و گو و صلح در تعامل با آن پیش رفت. این رژیم ابزار قدرت را استفاده می‌کند و ما هم باید از ابزار قدرت‌های خودمان استفاده کنیم، ابزاری که در دست کشورهای اسلامی و عربی به وفور یافت می‌شود.

از سال ۱۹۷۸، ۲۹ نوامبر هر سال به عنوان روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین گرامی داشته می‌شود.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروه‌های مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و منطقه را بمباران کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.