تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 بهمن 1402 - 7:55
کد خبر : 15846

تأمین آب شرب سیستان و بلوچستان از هیرمند جدا می‌شود

تأمین آب شرب سیستان و بلوچستان از هیرمند جدا می‌شود
وزیر نیرو با اشاره به پیشرفت طرح‌های تامین آب در استان سیستان و بلوچستان گفت: باتوجه‌به محدودیت‌های تامین آب از هیرمند، تامین آب شرب سیستان و بلوچستان از محل هیرمند جداسازی می‌شود.

به گزارش نسیم صبا از وزارت نیرو، «علی‌اکبر محرابیان» در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان و بازدید از طرح‌های مهم صنعت آب این استان در گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه تامین آب برای اقصی‌نقاط استان سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین برنامه‌های دولت مردمی است، افزود: استان پهناور سیستان و بلوچستان برای توسعه نیاز به تامین آب در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت دارد؛ در همین راستا طرح‌های قابل‌توجهی در این استان یا اجرا شده یا در مراحل پایانی به سر می‌برد.

وی درباره افتتاح سد «کهیر» ادامه‌داد: سد کهیر، آب منطقه کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان را تامین می‌کند و در حال حاضر کل روستاهای این منطقه از سد کهیر آبرسانی می‌شوند. همچنین از طریق سد «ماشکید علیا»، آبرسانی به مناطق زابلی، «هیدوچ» و غیره انجام می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در سفر استانی رئیس‌جمهور سد «شهری» به مرحله آبگیری و افتتاح می‌رسد، گفت: سد «ماشکید سفلی» نیز هم‌اکنون با روند خوبی در حال اجراست.

محرابیان، تامین آب منطقه زاهدان و سیستان شامل پنج شهرستان و تعداد قابل‌توجهی روستا را از جمله مهم‌ترین چالش‌ها برشمرد و ادامه‌داد: با توجه‌ به محدودیت‌های تامین آب از طریق هیرمند از سمت افغانستان، مقرر شد تامین آب شرب سیستان و بلوچستان از محل هیرمند جداسازی شود.

وی افزود: بارها تاکید شده است تامین آب از طریق هیرمند از سمت افغانستان حق ملت ایران است و بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی، این آب باید تامین شود و پیگیر آن هستیم.

وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: اکنون سه طرح عظیم را در منطقه سیستان و بلوچستان در حال اجرا داریم که شامل تامین آب در منطقه سیستان و زاهدان، خط انتقال آبخوان شرقی به سمت زاهدان و نیز تامین آب از دریا به سمت زاهدان و منطقه سیستان و در ادامه برای استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی می‌شود.

محرابیان با بیان اینکه در حال حاضر طرح انتقال آب دریا با سرعت خوبی در حال اجراست، ادامه‌داد: این طرح در یک سال گذشته بیش از ۱۲ درصد پیشرفت داشته است.

وی به بازدید خود از طرح انتقال آبخوان شرقی اشاره کرد و گفت: در بازدید انجام شده، بخش قابل‌توجهی از این طرح اجرا شده و به‌زودی آب به زاهدان می‌رسد.

وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: طرح تامین آب برای منطقه سیستان از مهم‌ترین این طرح‌هاست که با حفر ۱۲۰ حلقه چاه در نقاط مختلف سیستان در حال اجراست.

محرابیان افزود: به عبارتی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان در حال اجراست و با سرعت بسیار مطلوبی در چهار تا پنج ماه از آغاز عملیات اجرایی آن در حال پیشروی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.