تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1402 - 7:27
کد خبر : 11867

بیش از۱۵ هزار میلیارد تومان؛ سهم دولت بابت بیمه رایگان ۵ دهک اول

بیش از۱۵ هزار میلیارد تومان؛ سهم دولت بابت بیمه رایگان ۵ دهک اول
بنابر مصوبه هیأت وزیران، ۵ دهک اول جامعه به صورت رایگان از بیمه سلامت برخوردار می شوند که به همین منظور، ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، سازمان بیمه سلامت ایران در ۲۲ مرداد سال ۹۱ با تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر کشور تشکیل شد. با تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران، یکی از بزرگ‌ترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور صورت گرفت. در حال حاضر پس از گذشت یک دهه از تأسیس این سازمان، خدمات مهم و قابل توجهی در حوزه‌های مختلف بهداشتی و درمانی به بیمه شدگان ارائه می‌شود و سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یکی از سازمان‌های بیمه گر نقش غیر قابل کتمانی در حل چالش‌های حوزه سلامت دارد.

هزینه‌های سرسام آور درمان بیماری و تهیه دارو، باعث شده بود که جمعیت زیادی از قشر کم درآمد و محروم جامعه، قید درمان را بزنند و با بیماری و درد خود کنار بیایند. از همین رو، موضوع بیمه رایگان افراد کم درآمد جامعه در دستور کار دولت قرار گرفت و در سال ۱۴۰۲؛ مصوب شد تا ۵ دهک اول جامعه به صورت رایگان بیمه سلامت شوند و درمان بیماری‌های آنها نیز تا حدود زیادی رایگان شده است.

جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت می‌توانند از خدمات درمانی در بخش‌های سرپایی و بستری استفاده کنند. اما، سازمان بیمه سلامت ایران برای پوشش خدمات بیمه‌ای و درمانی ۵ دهک اول جامعه، نیازمند بودجه و اعتبارات لازم است که در همین ارتباط، محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، به روند پوشش بیمه‌ای دهک‌های اول تا پنجم و همین طور، ششم تا نهم اشاره کرد و توضیحاتی ارائه داد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در پاسخ به این پرسش که چه افرادی تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند، گفت: طبق بند د تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دهک‌های یک تا سه درآمدی از پوشش بیمه رایگان برخوردار شدند و همین روند مطابق با بند ک تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و همچنین مصوبه هیئت وزیران در مورخ ۲۹ فروردین سال جاری تداوم یافت.

ناصحی افزود: طبق مصوبه دولت، دهک‌های یک تا سه درآمدی به صورت رایگان از پوشش بیمه‌ای برخوردار شدند.

بر اساس مصوبه دولت در ۳۰ خرداد امسال دو دهک دیگر به مجموع بیمه شدگان رایگان سازمان بیمه سلامت اضافه گردیدند

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه دولت در ۳۰ خرداد امسال دو دهک دیگر به مجموع بیمه شدگان رایگان سازمان بیمه سلامت اضافه شدند و میزان مشارکت در پرداخت حق بیمه در دهک‌های ۶ تا ۹ نیز کاهش یافت.

ناصحی ادامه داد: بر این اساس ۵ دهک اول درآمدی به صورت رایگان و میزان مشارکت در دهک ۶ با کاهش ۱۰ درصدی، از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد رسید؛ دهک ۷ با کاهش ۱۰ درصدی، از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد)؛ دهک ۸ با کاهش ۲۰ درصدی، از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد؛ و پرداختی دهک ۹ با کاهش ۳۰ درصدی از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد رسید.

به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در حال حاضر جمعیت بیمه شدگان ۵ دهک اول درآمدی حدود ۱۰.۵ میلیون نفر هستند.

وی در خصوص نحوه دریافت خدمات بیمه شدگان رایگان سازمان بیمه سلامت، افزود: بر اساس جز ۱ بند ف تبصره ۱۷ قانون بودجه سال جاری با موضوع یکسان سازی خدمات در صندوق سلامت همگانی و روستاییان همانند سایر صندوق‌های بیمه‌ای، آئین نامه‌ای در این راستا تهیه و از سوی دولت مصوب و ابلاغ شد که بر این اساس این گروه از بیمه شدگان همانند سایر بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت می‌توانند جهت دریافت خدمات سرپایی و بستری به مراکز دولتی و خصوصی طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت ایران مراجعه کنند.

بیماران خاص (تالاسمی، هموفیلی، ام اس، پیوند کلیه و دیالیز صفاقی) با هر دهک درآمدی از پوشش بیمه رایگان برخوردارند

ناصحی در پاسخ به این پرسش که بیماران خاص و صعب العلاج چگونه از پوشش بیمه‌ای بهره مند می‌شوند، ادامه داد: بیماران خاص ایرانیان (تالاسمی، هموفیلی، ام اس، پیوند کلیه و دیالیز صفاقی) با هر دهک درآمدی از پوشش بیمه رایگان برخوردار هستند و بیماران صعب العلاج با توجه به دهک اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با میزان مشارکت تعیین شده در پرداخت حق بیمه می‌توانند از پوشش بیمه‌ای بهره مند شوند.

وی افزود: ۱۰۷ بیماری پرهزینه تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج قرار گرفته و بخش بسیاری نیز در سامانه‌ها واردشده و جای نگرانی برای بیمار در خصوص پرداخت هزینه‌ها وجود ندارد.

ناصحی گفت: هزینه‌های دارویی بیماران در صندوق بیماری‌های صعب العلاج و سخت درمان به بالای ۹۰ درصد رسیده و پرداختی از جیب بیمار در حد ۵ تا ۱۰ درصد است.

وی در مورد جمعیت صندوق بیماری‌های خاص افزود: بیش از یک میلیون نفر در سامانه‌های ما برای بیماری‌های خاص و مزمن، نشان دار شده اند.

ناصحی به اعتبارات صندوق بیماری‌های صعب العلاج و سخت درمان اشاره کرد و گفت: اعتبار صندوق در سال ۱۴۰۲، هفت هزار میلیارد تومان است که هر ماه به استان‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: صندوق بیماری‌های صعب العلاج و سخت درمان، پوشش خوبی در حوزه اقدامات تشخیصی، دارویی و درمانی دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، همچنین درباره میزان مشارکت دولت در پرداخت حق بیمه در دهک‌های رایگان و بیمه پرداز با در نظر گرفتن جمعیت فعلی بیمه شدگان، تاکید کرد: میزان مشارکت دولت در دهک‌های رایگان قریب به مبلغ ۱۵ همت و در دهک‌های ۶ تا ۹ به میزان ۵ همت است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.