تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 شهریور 1401 - 8:23
کد خبر : 4283

تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای این رژیم امنیت‌آفرین نخواهد بود/ خروج آمریکا از برجام و عمل نکردن اروپا به تعهداتش نشان‌دهنده منطقی بودن درخواست ایران برای دریافت تضمین است

تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای این رژیم امنیت‌آفرین نخواهد بود/ خروج آمریکا از برجام و عمل نکردن اروپا به تعهداتش نشان‌دهنده منطقی بودن درخواست ایران برای دریافت تضمین است
رئیس جمهور با اشاره موضوع مذاکرات هسته‌ای و لزوم ارائه تضمین‌های اعتمادآفرین اظهار داشت: این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، بنابراین ایران حق دارد که تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند.

به گزارش نسیم صبا:آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح سه‌شنبه به وقت محلی، در دومین روز از سفر خود به نیویورک، در دیدار «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا که در هتل محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، با برشمردن راه‌حلها و پیشنهادهای ایران برای حل موضوع هسته‌ای و همچنین مسائل مربوط به فلسطین، افغانستان، یمن و اوکراین، خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورها نمی‌تواند برای این رژیم امنیت‌آفرین باشد.
رئیس جمهور اعمال تحریم علیه کشورها را از جمله اقدامات ضدانسانی و ناقض حقوق بشر برشمرد و افزود: تحریم ایران نقض ناروای حقوق ۸۰ میلیون ایرانی و از مصادیق جدی نقض حقوق بشر است.
دکتر رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره موضوع مذاکرات هسته‌ای و لزوم ارائه تضمین‌های اعتمادآفرین اظهار داشت: این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، بنابراین ایران حق دارد که تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند.
رئیس جمهور حل و فصل مسائل پادمانی را یکی از مقدمات دستیابی به توافق درباره مسائل هسته‌ای عنوان و تصریح کرد: اگر مسائل پادمانی حل نشود چه تضمینی وجود خواهد داشت که در فردای توافق دوباره سه کشور اروپایی اقدام به پیشنهاد و پیگیری صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران نکنند، بنابراین مطالبات ایران برای حل مسائل پادمانی کاملاً منطقی است.
آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ما را متوقف نکرده و نخواهد کرد و روند رشد و پیشرفت کشورمان را با قوت ادامه خواهیم داد.
رئیس جمهور در ادامه سخنانش راهکار رفع مشکلات فلسطینیان را اجرای پیشنهاد جمهوری اسلامی مبنی بر برگزاری همه‌پرسی با حضور همه فلسطینیان دانست و گفت: همانگونه که تلاش‌ها و توافق‌های مختلف همچون شرم‌الشیخ، کمپ‌دیوید و اسلو نتوانستند حقوق مردم فلسطین را تأمین کنند، تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورها نیز نمی‌تواند برای این رژیم امنیت‌آفرین باشد و تنها یک راهکار عادلانه و منطقیِ جامع، می‌تواند حقوق فلسطینیان را تأمین و صلح را برقرار کند.
دکتر رئیسی همچنین با بیان اینکه راهکار رفع مشکل افغانستان کمک به شکل‌گیری دولتی فراگیر با حضور همه گروه‌ها و اقوام در این کشور است و مشکلات یمن نیز صرفاً با توقف تهاجم به این کشور و شکست محاصره به عنوان مقدمه آغاز گفتگوهای یمنی-یمنی قابل حل و فصل است.
شارل میشل رئیس شورای اروپا نیز در این دیدار با تشکر از فرصت ملاقات شخصی با آیت‌الله رئیسی گفت: گفتگوی تلفنی بنده با جنابعالی الهام‌بخش رویکرد اتحادیه اروپا در قبال افغانستان برای یافتن پنجره گفتگو بود.
رئیس شورای اروپا تاکید کرد که با نظر رئیس جمهور کشورمان درباره عدم استفاده از موضوع حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی کاملاً موافق است، اظهار داشت: اتحادیه اروپا تلاش کرده با نزدیک کردن نظرات زمینه را برای احیای توافق هسته‌ای فراهم کند و در این مسیر موضوع تحریم‌ها علیه ایران را همواره به عنوان یکی از نگرانی‌های جدی جمهوری اسلامی لحاظ کرده است.
وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا امیدوار است در موضوع توقف درگیری‌ها و صلح در یمن، تشکیل دولت جدید و برقراری ثبات در عراق، برقراری صلح در فلسطین، توقف جنگ در اوکراین و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.