تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 - 7:03
کد خبر : 14219

برنامه توسعه برای همه دستگاه‌ها تکلیف ایجاد کرده است

برنامه توسعه برای همه دستگاه‌ها تکلیف ایجاد کرده است
رییس مجلس با بیان اینکه دولت بار اصلی اجرای برنامه‌های پنج ساله را به عهده دارد، گفت: برنامۀ هفتم به‌دنبال انضباط‌بخشی به همۀ ظرفیت‌های اجرایی کشور است.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با مردم ایران آغاز شد.

تشریح مصوبات لایحه برنامه هفتم توسعه کشور از مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگوی تلویزیونی است.

قالیباف اظهار داشت: همان‌طور که مجلس خانه ملت است، روز مجلس هم روز مردم است و از اینکه این فرصت فراهم شده تا بتوانیم در ارتباط با برنامه هفتم توسعه یک نمای کلی داشته باشیم، خوشحال هستم.

وی تاکید کرد: در ابتدا قصد دارم بحث را این گونه شروع کنم که خروجی برنامه هفتم نتیجه زحمات دولت و مجلس است و واقعاً من شاهد بودم که از روزهای ابتدای تشکیل دولت و شاید قبل از شکل‌گیری هیأت دولت، رفت و برگشت‌های بسیار زیادی بین مجلس و دولت شد که خروجی آن، این برنامه شد. این برنامه بسیار مهم و اساسی است و همه ما می‌دانیم که اداره کشور بدون برنامه منجر به پیشرفت کشور نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برنامه توسعه کشور در عین حال که ممکن است آرمان‌گرا باشد، باید واقع بین هم باشد که به سرنوشت برنامه‌های گذشته گرفتار نشود. یک ویژگی خوبی که این مجلس داشت این بود که مجلس یازدهم هم متشکل از نمایندگان ادوار بود و هم نیروهای جوان، باسواد و به روزی داشت. امیدوارم برنامه هفتم برنامه‌ای باشد که بتواند برای مردم لذت‌بخش باشد و شاهد تأثیرات آن باشیم.

قالیباف اظهار کرد: همه دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و هر ظرفیتی که در کشور وجود دارد، اعم از مجلس و قوه قضائیه این برنامه برای همه آن‌ها تعیین تکلیف کرده و وظیفه گذاشته است. البته مسئولیت اصلی بر عهده دولت است که باید آن را تحقق ببخشد.

وی ادامه داد: کارآمدی و توجه دولت، روحیه تحول در دولت و این اراده بسیار مهم و کلیدی است که ان‌شاالله دولت این آمادگی را دارد و بیشتر هم آمادگی پیدا کند تا این کار تحقق پیدا کند.

وی با اشاره به توجه برنامه هفتم به بودجه، تصریح کرد: ما خواستیم بودجه منضبط باشد و کسری تراز عملیاتی وجود نداشته باشد. وقتی حرف از رشد اقتصادی می‌زنیم، بحث بهره‌وری هم مطرح است. یک دولت هوشمند و چابک و یک بهره‌وری درست بسیار می‌تواند مؤثر باشد.

قالیباف تاکید کرد: روش تأمین منابع و مولدسازی بسیار مهم است و جلوگیری از بنگاه‌داری بخش‌های مختلف دولتی اهمیت زیادی دارد. بنده اگر بخواهم یکی از نکات را در این بخش به آن اشاره کنم و آن را در برنامه هفتم دیدیم، بحث رابطه دولت و نفت است.

وی ادامه داد: نفت یکی از انفال و سرمایه ما است و باید به یک ثروت تبدیل شود و بعد به گونه‌ای روی آن ثروت سرمایه‌گذاری کنیم که روز به روز برای ما ارزش افزوده ایجاد کند و این بسیار مهم و اساسی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در احکام دائمی بودجه که تصویب شده و سیاست‌های کلان به دلیل اینکه وابستگی به نفت را قطع کنیم، هر سال درصدی از بودجه نفت را قبلاً از آنکه به دولت دهیم، در صندوق توسعه ملی گذاشته شود و هر چقدر نفت، گاز و میعانات گازی فروخته شود، ما ۴۲ درصد آن را در صندوق می‌گذاریم.

قالیباف گفت: در حال حاضر، منابعی که به صندوق توسعه ملی ریخته شده دومرتبه به دلایل مختلف و نیازهایی که بوده است، حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در طول سالیان گذشته پول به این صندوق رفته و بیش از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار و یک مقدار بیشتر از این، دو مرتبه به دلایل نیازهای متعدد، به دولت بازگشته است. یک بخش آن هم به بخش خصوصی داده شده و یک بخش آن الان در صندوق وجود دارد.

قالیباف متذکر شد: ما در برنامه هفتم توسعه یک تصمیم جدی و اساسی گرفتیم. ما در یکی از احکام برنامه این را دیدیم که بابت همین طلبی که صندوق توسعه ملی دارد- ما در واقع ذخایر مهم نفتی و میادین مهم نفتی و گازی داریم که با کشورهای همسایه مشترک است- این اجازه به صندوق داده شده که در سقف مشخصی از این میادین استفاده کند. یعنی هم از سرمایه در اختیار خودش و هم از فرصتی که از سرمایه‌های ارزی و ریالی دارد، استفاده کند.

وی تصریح کرد: بخشی از مردم ما به ده‌ها دلیل منطقی و غیرمنطقی بخشی از ارز خود را خودشان ذخیره می‌کنند و این سرمایه را یکجا قرار داده و آن را راکد کردند که صندوق می‌تواند این سرمایه‌ها را به کار گیرد. صندوق توسعه ملی شروطی در این قضیه دارد و نمی‌تواند در این بخش کار تصدی‌گری و بنگاهداری کند.

قالیباف تصریح کرد: این مسئله یک ظرفیت بسیار مهم و جدی است که می‌تواند این سرمایه‌ها را به ثروت تبدیل کند. در واقع، علاوه بر شرکت نفت، بقیه شرکت‌ها و بخش خصوصی و مردم و سرمایه‌هایی که در گاوصندوقهای مردم و صندوق امانات مردم در بانک‌ها گذاشته شده یا در اختیار خودشان است، به چرخه اقتصاد در سرمایه‌گذاری بازخواهد گشت که یکی از نکات مهم و جدی است که در برنامه هفتم مد نظر قرار گرفته است.

قالیباف با بیان اینکه باید با رویکرد تحولی پیشرفت را رقم بزنیم، گفت: ما در این موضوعات، مسائلی از جمله صنعت رقابتی مدنظرمان است که باید به طور جد به آن توجه کنیم.

وی با اشاره مبحث برنامه ملی توسعه در خوشه‌های صنعتی، ادامه داد: اگر بخواهیم به طور خاص در این بخش مثالی بزنیم باید به خودروسازی اشاره کنیم. خودروسازی به یکی از مشکلات جدی مردم ما تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مجلس یک طرح تحولی کوتاه مدت در زمینه خودروسازی در واردات خودرو را مدنظر قرار داد، بیان کرد: واقعاً وقتی ما بحث را رقابتی نمی‌کنیم و یک کار را انحصاری دنبال می‌کنیم، مسائل حل نمی‌شود. اگر ما در خودرو شرط مشروط بودن، موقت بودن و کاهنده بودن را در روزی که می‌خواستیم بگوییم می‌خواهیم خودروساز باشیم، رعایت کرده بودیم امروز واقعاً یک خودروساز واقعی بودیم. لذا ما این موضوع را دقیقاً در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی کردیم.

قالیباف با بیان اینکه رقابتی کردن صنعت و بهینه‌سازی انرژی در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گرفت، تاکید کرد: همچنین ما به موضوعاتی نظیر تجارت راهبردی و حوزه محیط زیست پایدار در برنامه توجه کردیم. همچنین ما باید جهش فناورانه داشته باشیم.

قالیباف با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی مبحث مهمی است و در برنامه ششم توسعه هم به آن توجه شده است، گفت: در این زمینه مواردی دنبال شد و قوانین و مقرراتی هم در این بخش به تصویب مجلس رسید، اما واقعاً آن‌طور که باید همت می‌کردیم، نبود و پای کار نیامدیم.

وی با بیان اینکه به درستی از انرژی در کشور استفاده نمی‌کنیم، ادامه داد: ما انرژی را هدر می‌دهیم، حتی بد هم مصرف نمی‌کنیم و بدتر از بد هم مصرف می‌کنیم.

قالیباف با بیان اینکه ما حدود ۱۰۴ میلیارد دلار هدر رفت انرژی داریم، بیان کرد: ما دو و نیم برابر استانداردهای کشورهای نیمه پیشرفته و حدود ۴ برابر کشورهایی که استاندارد دارند، انرژی هدر می‌دهیم و رقم آن تقریباً حدود سه و نیم میلیون بشکه نفت در روز می‌شود.

قالیباف با اشاره به کمبود گاز در فصل زمستان، گفت: یکی از راهکارها در مسئله رفع کمبود گاز، صرفه جویی است؛ که باعث نفع بردن مردم خواهد شد.

وی در مورد ناترازی در انرژی تصریح کرد: برنامه هفتم به گونه‌ای طراحی شده که این ناترازی ها با اولویت در نظر گرفتن منفعت مردم، رفع شود.

رئیس مجلس با اشاره به بحث فیبر نوری، عنوان کرد: با چراغ نفتی نمی‌توان چراغ تهران را روشن نگه داشت. امروز دسترسی به اینترنت و افزایش سرعت آن زمینه تحول در مباحث دانش بنیان را فراهم می‌کند لذا در برنامه هفتم مسئله فیبر نوری مورد توجه قرار گرفته است و آنرا توسعه خواهیم داد.

قالیباف عنوان کرد: چند پیشران را پیش بینی کرده ایم که یکی از آن موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی ما در حوزه دریایی و ریلی است. کریدور شمال به جنوب با اولویت یک و کریدور شرق به غرب با اولویت دوم پیشران با تاکید بر حمل و نقل ریلی است.

وی ادامه داد: در طرح جامع صنعت نیز باید خوشه‌های صنعتی را برای تولید و کسب و کار را دنبال کنیم.

رئیس مجلس با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه هوافضا، افزود: در حوزه هوا فضا نیز اتفاقات خوبی در کشور افتاده است. از این حوزه در حوزه‌های دیگر از جمله کشاورزی و … استفاده‌های زیادی می‌شود.

قالیباف با اشاره به توسعه سواحل مکران، تصریح کرد: حوادثی در سالهای اخیر اتفاق افتاده که حتماً تأثیرات بر اهمیت ژئوپلیتیکی ایران برجا گذاشته است. بندر چابهار از ویژگی‌های خاصی نسبت به گذشته برخوردار است.

وی ادامه داد: وقتی حرف از تحول می زنیم همگان از جمله دولت، مردم و مجلس در این تحول نقش دارند. ما باید به جای تصدی گری تلاش کند تولی گری کند.

وی با اشاره به اقدامات مجلس در بحث اشتغال، گفت: مجلس اقدامات خوبی را در اینباره انجام داد بعنوان مثال هر مجوزی باید حداکثر ظرف ۳ ماه تعیین تکلیف گردد.

رئیس مجلس گفت: کشور ما بجای سه قوه، ۴ قوه دارد که چهارمین قوه تحت عنوان بروکراسی است که بر سه قوه دیگر حاکمیت دارد.

قالیباف با اشاره به مسئله خانواده توانمند، گفت: در برنامه هفتم توسعه متمرکز به سبد اقتصادی، سبد سلامت، سبد اشتغال خانواده متمرکز هستیم لذا این یک اقدام محوری در برنامه هفتم است. معتقدیم اگر خانواده قوی نباشد، ایران هم قوی نخواهد بود که این قوی بودن تحت تأثیر حوزه‌های مادی و معنوی است.

وی گفت: در برنامه هفتم به موضوعات رفاه همگانی، اموزش باکیفیت، جامعه سالم، فرهنگ بالنده و بهداشت فراگیر توجه شده است.

رئیس مجلس با اشاره به موضوع سربازی افزود: جوانان مهم‌ترین سرمایه و عنصر بهره وری در حوزه انسانی برای پیشرفت کشور است لذا دولت ۱۲ برابر حقوق سربازان را افزایش داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدردهی انرژی ما زیاد است، گفت: یک بخش از مشکلات مربوط به صنعت بوده و باید انرژی را بهینه کنیم و یک بخش هم به دلیل قیمت ارزان انرژی است. همچنین یک بخش هم به فرهنگ زندگی و سبک زندگی ما بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه ما آسیب بزرگی در زمینه هدررفت انرژی متحمل شده‌ایم، ادامه داد: انرژی سرمایه کشور است و باید آن را تبدیل به ثروت کنیم و باید روی آن سرمایه گذاری کنیم. ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این منفعت بزرگ که در اختیارمان است، با مشارکت مردم حل شود و این به این معناست که وقتی می‌خواهیم این فرهنگ‌سازی را انجام دهیم که انرژی هدر نرود، به واقع اولین کسانی که در این بخش نقش کلیدی دارند، مردم هستند به شرط اینکه ما بدانیم این منفعت اول باید به مردم برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما صرفاً نباید کشور را اداره کنیم، بلکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید یک تحول رقم بزنیم. برنامه هفتم باید برنامه تحول باشد تا بتواند آینده‌ای روشن و ملموس رقم بزند.

وی اظهار کرد: ما برنامه هفتم را واقع‌بینانه تنظیم کردیم تا مانند دیگر برنامه‌ها که فقط حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن محقق شد، نباشد و کامل محقق شود.

قالیباف گفت: در حوزه سلامت تا پنج دهک در حوزه بیمه توجه شده است.

وی افزود: معتقدیم باید یارانه را به مصرف کننده بدهیم و نه به تولید کننده؛ چون ما به همه جامعه که نمی‌خواهیم یارانه دهیم و می‌خواهیم به بخشی از جامعه آن را اختصاص دهیم. البته از قدیم در این بخش اشکالاتی وجود داشته است و وقتی می‌گوئیم هدفمند کردن یارانه‌ها می‌بینیم که آن را هدفمند نکردیم و آن را فقط پرداخت کردیم. مجلس با حذف ارز ترجیحی موافق بود

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قانون دولت را ملزم کردیم که اگر تصمیم گرفت یارانه‌ای را حذف کند باید با کالا برگ آن را جبران کند. با توجه به نقدینگی و تورمی که در کشور داریم باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

وی افزود: در برنامه پیش‌بینی کردیم که بتوانیم ۲۵ قلم کالا که در حوزه‌های معیشتی، حوزه امنیت قضائی و تأمین جهیزیه است، انجام دهیم.

قالیباف گفت: من معتقدم که مکمل خانواده
آموزش و پرورش است و باید ما متمرکز بر دو موضوع معلم و مدرسه باشیم. ما در برنامه هشتم بیش از ۱۴ حکم فقط متمرکز بر آموزش و پرورش داریم چون واقعاً در دو دهه گذشته آسیب جدی دیدیم.

وی افزود: یعنی ما فقط به آموزش توجه نکردیم و در برنامه به تربیت، پرورش نیز توجه شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.