تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 7:25
کد خبر : 11991

بانوی میمندی چطور مدیر خلاق بومگردی کشور شد؟

بانوی میمندی چطور مدیر خلاق بومگردی کشور شد؟
آنطور که گزارش شده در نخستین همایش ملی آموزشی-تجربی خانه‌های بومگردی ایران از فهیمه عباسی مدیر اقامتگاه بوم‌گردی «بن میمند» در شهربابک از توابع استان کرمان به عنوان مدیر برتر کشور، تجلیل شده است

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، همایش ملی آموزشی-تجربی خانه‌های بومگردی ایران با حضور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسئولان کشور روزهای ۱۱ و ۱۲ شهریور در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شده است.

درباره چرایی این انتخاب پرسش هایی وجود داشت که روز شنبه به سراغ مدیر اقامتگاه بومگردی بن میمند رفتیم و فهیمه عباسی در گفت و گو با ایرنا برخی اقداماتش که سبب این موفقیت شده را تشریح کرد.

بحث بر سر کیفیت اقامتگاه ها و بومگردی ها درحالی است که در نقاط مختلف کشور طی سال های اخیر برخی اقامتگاه ها راه اندازی شده اما آنطور که باید کیفیت لازم را ندارند یا شاخص های مورد نیاز را کسب نکرده اند؛ موضوعی که از نگاه کارشناسان می تواند در دلزدگی گردشگران نیز تاثیر مستقیمی داشته باشد.

این درحالی است که چندی قبل میراث فرهنگی استان کرمان اعلام کرد، برنامه استانداردسازی بوم‌گردی‌ها را آماده اجرا کرده است؛ طرحی که می‌تواند و باید بتواند به کیفیت‌بخشی فعالیت‌های این عرصه که زمانی تب آن بالا فراگرفته بود و هرکس هر جایی را با عنوان بوم‌گردی آماده پذیرش می‌کرد، کمک زیادی کند.

گرچه این پرسش همواره وجود دارد که چرا موقع صدور مجوز بسته به شاخص ها و استانداردهای مشخص مجوز اقامتگاه های بوم‌گردی ارائه نشده اما برخی معتقدند توسعه بخش گردشگری باتوجه به وضعیت موجود در کشور آنقدر اولویت و ظرفیت دارد که راه اندازی اقامتگاه هایی با شرایط مناسب و ارزان نیز می تواند کمک کننده باشد؛ گرچه انطباق با استانداردها را کسی در هیچ شرایطی رد نمی کند.

بوم‌گردی (اکوتوریسم) سبکی از گردشگری به شمار می رود که در آن گردشگران به مناطق بکر و کمتر دیده شده سفر می کنند و این گردشگری همراه با رفتارهای مسئولانه در قبال محیط زیست و فرهنگ جوامع محلی منطقه است که در سال های اخیر مورد استقبال دنیا قرار گرفته است.

براساس آمارها در کشور ایران از حدود پنج سال قبل بحث ایجاد اقامتگاه های بوم‌گردی به صورت پررنگ تر در دستور کار قرار گرفت و استان کرمان نیز با ایجاد ۳۴۰ واحد بوم گردی از این حیث جزو رتبه های برتر کشور قرار دارد.

هرچند بوم‌گردی را باید تجربه مفید، جذاب و جدیدی در گردشگری دانست اما رعایت ملزومات، تجهیزات و آداب خاص این واحدهای پذیرایی نیز مهمتر از تعداد و کثرت آنها ارزیابی می شود که نیاز به بازنگری در عملکرد این اقامتگاه ها و رفع نقص و مشکلات موجود در آنها احساس می شود.

جبران یک خلاء گردشگری؛ استانداردسازی بوم‌گردی‌های کرمان در دستور کار قرار گرفت
عباسی مدیر اقامتگاه بومگردی بن میمند که عنوان برتر کشوری را کسب کرده می‌گوید از سال ۹۷ این اقامتگاه را به اتفاق همسرش با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال راه اندازی کرده است.

وی افزود: به کار بردن تزئینات بومی و محلی، راه اندازی بازارچه صنایع دستی و حفظ محیط زیست از جمله اقداماتی بود که موجب انتخاب بنده به عنوان مدیر خلاق و برتر بومگردی شد.

بانوی میمندی چطور مدیر خلاق بومگردی کشور شد؟
اقامتگاه بومگردی میمند
عباسی تاکید کرد: با جامعه محلی روستای میمند به منظور حفظ میراث ناملموس فعالیت هایی انجام داده ام و همچنین در زمین سنگلاخی روستای میمند توانستم به کار کشت سبزیجات و کشاورزی نیز در کنار موضوعات اقامتی و سایر بخش ها بپردازم.

مدیر اقامتگاه بومگردی بن میمند بیان کرد: با وجود همه محدودیت ها سعی کردیم بهترین کیفیت را به گردشگران در همه خدمات مورد نیاز عرضه کنیم.

خدمات مورد نیاز گردشگران مانند زنجیر به هم پیوسته هستند و باید تلاش شود که کیفیت افزایی منطبق با شرایط بومی هر منطقه بسته در هر بخش رخ دهد

وی با بیان اینکه همه خدمات مورد نیاز گردشگران مانند زنجیر به هم پیوسته هستند و باید تلاش شود که کیفیت افزایی منطبق با شرایط بومی هر منطقه بسته در هر بخش رخ دهد ادامه داد: همچنین در زمینه گردشگری خوراک هم فعالیت دارم و غذاهای محلی منطقه میمند مثل نان کرنون، قرمه، اسپار و غیره را برای گردشگران و مسافران معرفی، پخت و عرضه می شود.

کیفی سازی بومگردی های کرمان

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان نیز اظهار داشت: واحد بن میمند از بوم‌گردی‌های برتر کشور است و در بخش حامیان حوزه بوم‌گردی تجلیل شد.

رضا بردبار افزود: برترین‌های این سمینار براساس یکسری استانداردها انتخاب شده‌اند که این انتخاب از سوی جامعه بومگردی‌های هر استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه کرمان دارای ۳۴۰ بوم‌گردی است که در حال حاضر مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است خاطرنشان کرد: کیفی‌سازی این اقامتگاه‌ها از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی این استان است که خوشبختانه در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، روستای تاریخی میمند کرمان با وسعت ۴۲۰ کیلومتر مربع، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین روستاهای دست‌کند ایران و جهان محسوب می‌شود که همچنان زندگی در آن جریان دارد و مردمانش بسیاری از سنت‌های پیشینیان خود را حفظ کرده‌اند.

این روستا از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرمان است که قدمت آن به حدود سه هزار سال قبل می رسد و در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

میمند همچنین به‌عنوان هفتمین منظر فرهنگی- طبیعی و تاریخی در جهان در سال ۱۳۸۴ نخستین جایزه جهانی ملینا مرکوری را به دست آورد.

غیر از روستای میمند، ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.