تاریخ انتشار : یکشنبه 9 بهمن 1401 - 7:36
کد خبر : 7962

رییس اتاق کرمان: آزمایشگاه‌های سموم محصولات کشاورزی کشور استاندارد نیستند

رییس اتاق کرمان: آزمایشگاه‌های سموم محصولات کشاورزی کشور استاندارد نیستند
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: حساسیت و حدتشخیص تجهیزات آزمایشگاه‌های سنجش سموم باقی‌مانده در محصولات کشاورزی کشور زیر حد استاندارد جهانی است.

به گزارش نسیم صبا:سیدمهدی طبیب‌زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: با راه اندازی آزمایشگاهی استاندارد در جنوب کرمان که از قطب‌های مهم کشاورزی کشور به شمار می‌رود این مشکل حل می‌شود اما راه‌اندازی این آزمایشگاه با این اهمیت در اولویت استان و کشور نیست.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه سم‌شناسی محصولات کشاورزی صادراتی جنوب کرمان هنوز برای استفاده کامل نیست، ادامه داد: دولت باید در این زمینه حمایت لازم را به عمل آورد.

طبیب زاده با اشاره به تکمیل بخش هایی از آزمایشگاه باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی در جنوب کرمان افزود: راه اندازی موضوع به این مهمی در اولویت استان و کشور نیست که جای پیگیری و پرسش دارد.

وی اظهار داشت: براساس قانون محموله های صادراتی کشاورزی در صورت باقی ماندن سموم بیش از حدمجاز منهدم می شود و نداشتن آزمایشگاهی کارآمد، هزینه سنگینی برای کشور و استان کرمان به دنبال دارد.

رییس اتاق کرمان عنوان کرد: آزمایشگاهی برای اطلاع از باقی مانده سموم در استان کرمان نداشتیم و در کشور نیز چون دستگاه ها زیر استاندارد بودند تلاش شد این مشکل با راه اندازی آزمایشگاه در جنوب کرمان رفع شود.

وی گفت: بنا شد سازمان توسعه تجارت برای توسعه آزمایشگاه موجود باقی مانده سموم در جنوب کرمان تسهیلاتی قائل شود و ۲ ماه پیش نیز مقرر بود نماینده اتحادیه اروپا از این آزمایشگاه بازدید کند.

طبیب زاده تاکید کرد: اگر این آزمایشگاه تجهیز نشود در آینده برای صادرات محصولات کشاورزی به مشکل بر می‌خوریم و مدیران استان کرمان حتما موضوع را در دستور کار بگذارند تا این آزمایشگاه با سرعت بیشتری تقویت شود.

یک‌ماهی که از یکسال گذشت

عباس جبالبارزی فعال اقتصادی و رییس دفتر اتاق بازرگانی در جنوب استان کرمان نیز در این زمینه گفت: در اتاق بازرگانی کرمان بودجه تکمیل این آزمایشگاه را تامین کردیم و مقرر شد طی یک ماه این آزمایشگاه راه اندازی شود، اما یک سال است که هنوز راه اندازی نشده است.

سخنان مسئولان اتاق بازرگانی کرمان در حالیست که پیش از این اعلام شده بود این آزمایشگاه آماده بهره‌برداری است.

جنوب استان کرمان که به هندوستان ایران شهرت دارد با انواع محصولات جالیزی، مرکبات و خرما تامین کننده بخش مهمی از نیاز کشاورزی و باغی کشور در ایام خارج از فصل است که سهم قابل تاملی از این تولیدات نیز صادر می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.