تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1402 - 5:14
کد خبر : 10684

اینترنت در زمان برگزاری نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ قطع نمی شود

اینترنت در زمان برگزاری نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ قطع نمی شود
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح نحوه برگزاری نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ گفت: اینترنت در زمان برگزاری نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ قطع نمی شود.

به گزارش نسیم صبا از مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس در یک برنامه تلویزیونی با تشریح نحوه برگزاری نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ گفت: همانطور که از سال گذشته برای امنیت آزمون تلاش کرده ایم و سازمان سنجش تمام قد پای کار آمده است تا آزمونی سالم را در پیش رو داشته باشیم.

وی افزود: در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ با تمهیداتی که اندیشیده شد که حتی یک مورد تقلب گزارش نشد. ما یک نرم افزار قوی داریم که تمام داوطلبان را سوال به سوال و جواب به جواب مقایسه می کند.

پورعباس گفت: در بحث تشابه سوالات صحیح و سفید را کنار می گذاریم و سوالات غلط را بررسی می کنیم و اگر بیش از ۴۰ درصد تشابه باشد امکان تقلب وجود دارد. در نوبت اول ۱۴۰۲ هیچ موردی گزارش نشد. در سال گذشته به دلیل همین تشابه هزار نفر مجبور به گذراندن آزمون رفع شبهه شدند. امسال هم این نوید را می دهم که امانت دار هستیم. پاسخنامه های شخصی سازی شده و تعدد دفترچه برای این منظور است که زمانی که دفترچه در اختیار داوطلب خواهد بود، کاهش یابد.

نسل دوم سیگنال یاب یا آشکار ساز بدون استثناء تمام کسانی که با خودشان تجهیزات تقلب را بیاورند شناسایی می کند

وی گفت: امسال نسل دوم سیگنال یاب یا آشکار ساز را تولید کردیم و بدون استثناء تمام کسانی که با خودشان تجهیزات تقلب را بیاورند شناسایی می کند. تمام تجهیزات حتی ریزترین که پیش از این استفاده میشد را شناسایی می کند. این دستگاه موج بسیار و صدای بسیار بدی را در گوش داوطلب ایجاد می کند. کسی که این هندزفری کوچک را داشته باشد تحمل صدا را نخواهد داشت و خودش خودش را لو می دهد.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: از خانواده ها خواهش می کنم که خانواده ها نگذارند داوطلبان از این دستگاه ها استفاده کنند. التماس می کنم زیرا اگر بگیریم تخلف است و ۱۰ سال از آزمون محروم می شوند. کمتر از ۲ دهم درصد را مجبور شدیم متهم کنیم که از این دستگاه ها استفاده می کنند البته این میزان در میان یک میلیون نفر کم است.

وی افزود: ۷ تا ۸ لایه حفاظتی برای آزمون و دفترچه های سوالات و پاسخنامه ها و کیسه های حمل سوالات درنظر گرفته شده است. همه این موارد هوشمند است و هر لایه ای که باز شود سازمان سنجش از زمان و نحوه آن مطلع می شود. تمام موارد فیلم برداری می شود.

تمام دفترچه های کنکور شخصی سازی شده است

پورعباس گفت: تمام دفترچه ها شخصی سازی شده است و به گونه ای است که چینش سوالات در دفترچه هر دو نفری که کنار هم هستند کاملا متفاوت است و حتی ممکن است در فاصله های جغرافیایی متفاوت هم چینش ها متفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: چند شیوه تقلب داریم که یکی از آنها عکسبرداری از سوالات و ارسال آن به بیرون است. تا صبح روز آزمون که اطمینان کامل می دهیم با تمهیداتی که اندیشیده شده هیچ گونه سوالی به بیرون نمی آید. اما زمانی که سوال در اختیار داوطلب قرار می گیرد ممکن است افرادی که اجیر شده اند از آن عکس بگیرند. در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ تنها یک عکس گرفته شد که داوطلب یک دقیقه بعد دستگیر شد.

پلیس چند شبکه گسترده ای که تجهیزات تقلب را وارد کشور کرده بودند را دستگیر کردند

رئیس سازمان سنجش گفت: در هفته گذشته پلیس چند شبکه گسترده ای که تجهیزات زیادی برای تقلب در آزمون را وارد کشور کرده بودند را دستگیر کردند. بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ سامانه و گروه های مجازی که برای القاء تقلب ایجاد می کردند، دستگیر شدند. هیچ سوالی از هیچ فردی و از هیچ روزنه ای بیرون نمی آید و داوطلبان مطمئن باشند که تمامی افرادی که می گویند سوال را در اختیار دارند شیادی است. افرادی که در قرنطینه هستند حتی در معرض امواج نیستند و ما حتی اجازه نداریم به آنها خبر فوت عزیزان و بستگان شان را بدهیم.

در زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۲ اینترنت قطع نمی شود

وی یادآور شد: اینترنت با زندگی مردم گره خورده است، ضرورتی ندارد و اینترنت قطع نمی شود. از سه هفته پیش هم اعلام کردم که با کارهایی که می کنیم نیازی به قطع اینترنت نیست. هر موجی که وارد حوزه شود توسط دستگاه های ما شناسایی می شود.

پورعباس به داوطلبان توصیه کرد با توجه به اینکه روز چهارشنبه اولین روز آزمون سراسری در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی است، با آرامش به حوزه های آزمون برسند و ترافیک ها را در نظر بگیرند.

وی افزود: تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر کارت ورود به جلسه نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ را دریافت کرده اند و در تمامی شهرها مراکزی برای رفع نقص کارت در نظر گرفته شده است. تمامی داوطلبانی که چند کارت دارند باید توجه کنند هر تعداد آزمون شرکت می کنند باید همان تعداد کارت دریافت کنند.

رئیس سازمان سنجش دو نوبته برگزار شدن کنکور سراسری را برای داوطلبان آرامش بخش توصیف کرد و گفت: ما بررسی کردیم که با توجه به حجم وسیع برگزاری یکسری مشکلات دارد. در نوبت دی ماه وزارت راه بسیار همکاری کرد تا راه های روستایی هم را باز کند.

کنکور سال ۱۴۰۳ در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیرماه سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد

وی افزود: از همین رو تصمیم گرفته شد که کنکور سال ۱۴۰۳ در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیرماه سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و داوطلب می تواند در مدت اردیبهشت و تیر خود را آماده کند زیرا بیشتر داوطلبان دانش آموز هستند و این افراد مایل هستند که در آزمون واقعی شرکت کنند و کتاب ها تا عید تمام شوند از همین رو برای دانش آموزان بهتر است.

پورعباس اظهار داشت: برهمین اساس قرنطینه از عید آغاز می شود و به قرنطینه دوم آزمون متصل می شود. افرادی که در قرنطینه حضور دارند حتی نور خورشید را هم نمی بینند. این سختی ها را تحمل می کنند تا آزمون در نهایت سلامت باشد.

یک میلیون و ۱۱۹ هزار نفر در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ ثبت نام کرده اند

وی خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۱۱۹ هزار نفر در نوبت دوم ثبت نام کرده اند و تعداد نوبت اول حدود ۷۰۰ هزار نفر بود و ۱۳۰ هزار نفر در نوبت اول شرکت کرده بودند که در نوبت دوم ثبت نام نکردند اما در مقابل ۲۰۰ هزار نفر جدید در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ شرکت کرده اند.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: داوطلبان معمولا نمره بالاتر را انتخاب می کنند اما باید بدانند با توجه به تاثیر سوابق تحصیلی باید آن گروه آزمایشی را انتخاب کند که تمام نمره های سوابق تحصیلی را داشته باشد و نمره بالاتر هم داشته باشد بنابراین یک فرصت قبل از انتخاب رشته به داوطلبان داده می شود که انتخاب کنند کدام نمره ملاک عمل قرار می گیرد.

وی افزود: نتیجه نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ قبل از اعلام انتخاب رشته در مردادماه ۱۴۰۲ منتشر می شود. پس از برگزاری آزمون و قرائت پاسخنامه ها نتایج هر سریع تر اعلام می شود. سوابق تحصیلی قبل از انتخاب رشته به سازمان سنجش اعلام می شود. در مردادماه نمره اول و نمره دوم و سوابق تحصیلی مشخص می شود. ابتدا انتخاب گروه آزمایشی و بعد از آن نمره کل ساخته می شود و در نهایت داوطلب بر اساس دفترچه انتخاب رشته ۱۵۰ کدرشته محل را انتخاب می کند.

اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ در هفته آخر شهریورماه ۱۴۰۲

پورعباس اظهار داشت: برای هفته آخر شهریورماه ۱۴۰۲ اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ را خواهیم داشت.

وی درباره تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری گفت: ۴۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی است. در همین زمینه سازمان سنجش با وزارت آموزش و پرورش تعامل کرد تا امتحانات به صورت ایمن برگزار شود و همانطور که گفته شد تجهیزاتی که برای تقلب به کار گرفته شده بود شناسایی شدند. حدود ۵۰۰ نفر در امتحانات نهایی شناسایی شدند.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ ۵۰ درصد به صورت تاثیر قطعی است

رئیس سازمان سنجش درباره کنکور ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ ۵۰ درصد به صورت تاثیر قطعی است . سوابق تحصیلی از پایه دوازدهم استخراج می شود. نرم افزارهای کنکور الکترونیکی تهیه شده است. سخت افزارهای مورد نیاز از سوی جوانان دانش بنیان ساخته شده و به صورت مدرن طراحی شده که هم اثر انگشت و هم چهره شناسایی می شود. مدیریت سوال و پاسخ را داوطلب انجام می دهد. وضعیت آزمون به این گونه است که تمامی شبهات و تقلب از بین می رود. وقتی داوطلب یک زمان محدودی را در اختیار دارد دیگر زمانی برای تقلب ندارد.

وی افزود: ظرفیتی که برای اجرای این آزمون ها به صورت الکترونیک در نظر گرفته شده است در مرحله آزمایشی قرار است به صورت انتخابی برای داوطلب به صورت کاغذی یا الکترونیک اجرا شود. ضمن اینکه دفترچه ها نیز بسیار هوشمند می شود و عکس داوطلب در تمام صفحات دفترچه خواهد بود و اگر عکس بگیرد خودش را لو داده است.

پورعباس افزود: ضمن اینکه آزمون الکترونیک در سال آینده برای بالای ۱۰ هزار نفر اجرا می کنیم و پس از اجرای آن برای تعداد بیشتر در نهایت برای کنکور ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد. در دیگر کشورها به صورت همزمان کنکور برگزار نمی شود بلکه دسته بندی می شود و سوالات هم تراز و یکسان و هماهنگ ارائه می شوند. در حال حاضر ۹ کشور به این گونه آزمون اجرا می کنند. مشکل حمل و نقل و قرنطینه حل می شود و تنها مشکل احتمال جایگزینی افراد به جای همدیگر است که آن هم به دلیل ثبت اثر انگشت و چهره قابل رصد است.

وی گفت: مشکل اتصال به پنجره ملی واحد دولت الکترونیک حل شد. مشکل اصلی این بود که در سازمان سنجش در یک لحظه میلیون ها نفر مراجعه می کنند اما اکنون سخت افزارها و نرم افزارهای خاصی برای این منظور به کار گرفته شد که مشکل حل شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.