تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 6:20
کد خبر : 15203

ایران به نیروهای مقاومت منطقه دستور نمی‌دهد

ایران به نیروهای مقاومت منطقه دستور نمی‌دهد
- وزیر امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حمله به غزه به هیچ کدام از اهداف اعلام شده خود دست نیافته، افزود:‌ نیروهای مقاومت در منطقه از جمله یمن بطور مستقل و در چارچوب مصالح خود اقدام می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران به آنها دستور نمی‌دهد.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، حسین امیرعبداللهیان در جمع نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور که برای تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل در حرم مطهر بنیان‌گذار انقلاب اسلامی گردهم آمده بودند، پس از ادای احترام به روح بلند امام راحل رحمه الله علیه و شهدای مقاومت خاصه شهید سلیمانی و نیز شهدای اخیر مقاومت در منطقه و تجلیل از ابتکار شایسته حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در تمرکز بر مقاومت در این اجلاس، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت عرصه سیاست خارجی و عرصه بین‌الملل ارائه کرد.

وی با تمرکز بر نقش آفرینی محور مقاومت در منطقه غرب آسیا، بر اهمیت بازشناسی محیط فعالیت جبهه مقاومت اشاره کرد و با تبیین وضعیت کنشگران متنوع بین‌المللی اظهار داشت: در دنیای پیچیده‌ای که امروز مقاومت در آن نقش‌آفرینی می‌کند، جهان شاهد بود که تنها یک گروه مقاومت آزادیبخش یعنی حماس، در عملیات هفت اکتبر ساختار سیاسی امنیتی و وضعیت روانی رژیم اشغالگر را فروپاشید.

امیرعبداللهیان با اشاره به ماهیت عملیات طوفان الاقصی به عنوان عملیات ضداشغالگری یک جنبش آزادیبخش علیه یک رژیم اشغالگر و نامشروع افزود: آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی تلاش کردند تا عملیات هفت اکتبر را اقدامی تروریستی معرفی کنند که با دیپلماسی سازنده مقاومت این نگاه رنگ باخت.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در ۱۰۰ روز بمباران مستمر و وحشتناک، رژیم صهیونیستی، به رغم کشتار بیش از ۲۵ هزار نفر از شهروندان و بویژه زنان و کودکان فلسطینی نتوانست به هیچیک از اهداف اعلام شده خود دست یاید.

امیرعبداللهیان حمایت گسترده آمریکا از رژیم صهیونیستی را خطای بزرگ ایالات متحده دانست و ابراز داشت: رژیم اسراییل و حامیانش تصور می‌کردند ظرف مدت کوتاهی می‌توانند حماس را از بین ببرند، که محاسبه ای کاملا غلط بود.

وزیر امور خارجه با تبیین توان کنشگری گروه‌های غیردولتی در جهان پیچیده امروز گفت: به موازات کنشگری دولت‌ها، جریان‌های مردمی و گروههای غیردولتی نیز به عناوین و روش‌های مختلف در حال کنشگری و ایفای نقش هستند و جریان های مقاومت در منطقه اکنون از توان کنشگریِ جریان سازی در راستای تقویت صلح و امنیت در منطقه برخودار هستند.

امیرعبداللهیان شهید سلیمانی را قهرمان مبارزه با تروریسم در عرصه جهانی دانست و ضمن تبیین رویکرد حزب الله لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی، با تأکید بر اینکه نیروهای مقاومت در منطقه از جمله یمن مستقلا و در چارچوب مصالح خود اقدام می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران به آنها دستور نمی دهد، اظهار داشت: مدل‌های رفتاری گروه‌های مقاومت بسیار قابل توجه بوده و حزب الله لبنان اکنون بخش قابل توجهی از نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی را در مرزهای شمالی با جنوب لبنان مشغول کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: اگر مقاومت در سوریه و عراق در مقابله با داعش و تروریسم شکل نمی گرفت، امروز سوریه و عراق شکل دیگری داشت و اگر ترتیبات امنیتی مبتنی بر مقاومت نبود، امروز رژیم صهیونیستی محدود به دیوارهایش نبود و منطقه شرایط دیگری می‌بود.

امیرعبداللهیان در این چارچوب، نقش هدایت کنندگی راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی را بسیار ویژه و خاص توصیف کرد و عنوان داشت: این نقش حکیمانه و مدبرانه مورد اعتراف و اذعان صاحبنظران مختلف حکومتی و غیردولتی در منطقه و جهان است.

وزیر امور خارجه با اشاره به پرسش‌گری جامعه جوان کشور و این که نسل جوان امروز نه از تاریخ دیروز و وضع امروز بلکه از فردا سؤال می پرسد و به افق های پیش رو می نگرد، گفت: نگاه به مباحث آینده شناسی در موضوعات مختلف حائز اهمیت است.

امیرعبداللهیان افزود: هدف نسل جوان امروزی فهم درست از آینده است است. تبیین و بازشناسی درست آینده فلسطین، منطقه و جهان یک رسالت مهم ائمه جمعه برای پاسخگویی به نسل کنونی است.

وی گفت: بازشناسی درست تحولات آینده و تبیین دقیق روندهای منطقه ای و جهانی برای جوانان از جمله رسالت های مهمی است که ائمه جمعه میدان دار آن هستند.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت های روزافزون کشور در حوزه اندیشه و دانش های مختلف اظهار داشت: در گفتمان انقلاب اسلامی، لسان و منویات امام خامنه‌ای به دستاوردهای ارزشمندی در عرصه عمل تبدیل شده و این مهم ترین تفاوت رهبر ایران با دیگر رهبران جهانی است.

امیرعبداللهیان گفت: رژیم صهیونیستی وقتی نتوانست به هدف اول خود که نابودی حماس بود دست یابد، هدف خود را تغییر داد؛ کشف تونل‌ها و آزادی اسرا با توسل به قدرت نظامی را هدف گذاری کرد که در این عرصه هم درمانده شد اما اکنون مسیر ورود به راه حل های سیاسی را در پیش گرفته است.

وی تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران از ابتدای نسل کشی رژیم اسراییل در غزه گفت که جنگ راه حل نیست و مقاومت با قدرت عمل خواهد کرد.

در بخش پایانی این مراسم به پاس مجاهدت های شهید حسن ایرلو سفیر شهید جمهوری اسلامی ایران در یمن، تندیس یادبود قدرشناسی ائمه جمعه ایران به فرزند ایشان اعطا شد.

همچنین به پاس قدردانی از نقش دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه، تندیس قدرشناسی ائمه جمعه ایران به امیرعبداللهیان اعطا شد و وی نیز این تندیس افتخار را به شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اهدا کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.